Belföld

Karácsony Gergely együttműködő fővárosi vezetése

Budapest főpolgármestere a kormány szidalmazása után most békülő hangot próbál felvenni

A történelmi vereség után a baloldalon mindenki keresi a helyét, így Karácsony Gergely főpolgármester is, aki a folyamatos háborúskodás után igyekszik együttműködő baloldali vezetés benyomását kelteni.

Karácsony Gergely együttműködő fővárosi vezetése
A városvezető legújabb ötlete, hogy a Lánchidat is lezárná az autósok elől
Fotó: MH/Purger Tamás

Karácsony Gergely láthatólag próbál a felszínen maradni, most éppen egy együttműködő baloldali városvezetés képét festette le. Mint ismeretes, az új kormány építési és beruházási tárcavezetőjéhez, Lázár Jánoshoz fognak tartozni a Budapesti és az országos ingatlanfejlesztések. A politikus ennek kapcsán elmondta: nagyon fontos bázis számára Budapest és a város vezetése, számíthatnak a vele való együttműködésre.

Karácsony Gergely erre úgy reagált: „A mi hozzáállásunk az, hogy a kormányban mindig szövetségest kerestünk. Nekem sajnos csalatkoznom kellett az előző parlamenti ciklus második felében, mert miközben én próbáltam szövetségest találni a kormányban, egyre több politikai támadást kellett kivédenünk.” Ez a kijelentés azonban sok tekintetben megcáfolható, hiszen a baloldali városvezetés az országgyűlési választásokig legtöbbször támadások formájában kereste a kormány együttműködését.

A koronavírus-járvány kitörését követően a baloldal megalkotta a „kivéreztető kormány” narratívát, hiába hagyott a Tarlós István-féle vezetés 180 milliárdot a főváros számláján. Kiss Ambrus költségvetésért felelős általános főpolgármester-helyettes már 2020-ban a büdzsét illető, „súlyos lyukról” és fenntarthatatlan pályáról beszélt. 2021 novemberében aztán szintén Kiss Ambrus nyilatkozott az RTL-nek arról, hogy ha a kormány normatív támogatása nem érkezik meg, akkor a főváros nem tudja tovább finanszírozni a BKV működését.

Kiss akkor azt mondta: ha a kormány nem teljesíti a követelésüket, akkor akár korlátozóintézkedéseket is bevezethetnek, hogy mindenki érezze, mivel jár ha „bliccel a kormány”. A pénz természetesen megérkezett a főváros számlájára, hiszen ehhez csak Karácsony Gergely aláírása hiányzott, a kormány a szerződést előkészítette.

A politikai huzavonán túl, rendszeresen ütött meg az együttműködés keresése közben kormánybíráló hangot a főpolgármester. A városházabotrány kapcsán például egy Facebook-bejegyzésében így reagált a városvezetés visszásságaira vonatkozó kritikákra: „a kormányzás ma a városok és Budapest kifosztása. A politika a Fidesz számára tizenkét év teljhatalom után hazug lejáratókampányok szervezése.”

A hirtelen együttműködés-keresés nem véletlen, amint az elmúlt évek fent említett eseteiből is kiderül, a főpolgármester inkább az országos politikával volt elfoglalva. Ezt Bagdy Gábor a kormánypártok fővárosi képviselője is megerősítette korábban: amikor Karácsony 2019-ben megnyerte a főpolgármesteri széket, inkább miniszterelnök-jelölti ambíciókat dédelgetett magában, és nem koncentrált a fővárossal kapcsolatos tevékenységére. Továbbá Bagdy szerint Karácsony Gergely kijelentéseinek a 85–90 százaléka a nagypolitikához szólt, nem foglalkozott és nem is akart foglalkozni a fővárosi kérdésekkel.

Ez be is bizonyosodott a napokban, hiszen a baloldal kampány alatti konfliktusait feltáró cikk nyomán kiderült, Karácsony jelöltsége után is aktív szerepet vállalt az országos kampányban, valamint Gyurcsány Ferenc DK-elnökkel is összeszólalkozott, utóbbi trágár szavakkal tette helyre a főpolgármestert, a Párbeszédre pedig mint nem létező pártra hivatkozott.

Ezek után nem csoda, ha a főpolgármester a ciklus felénél igyekszik felvenni a tempót, hiszen ígé-retei közül – amiből 156-ot tett an-nak idején – csak 29 teljesült eddig. A rakpart lezárása is ennek a kapkodásnak a része, hiszen a főpolgármester által is ígért, érdemi infra-struktúra-fejlesztés nélkül kívánná lezárni a pesti alsórakpart Lánchídtól az Erzsébet hídig tartó szakaszát. Ez ellen nemcsak a Magyar Autóklub és a szakmai szervezetek tiltakoznak, de a budapestieknek egy jó része is megrökönyödéssel fogadta a hírt. A bejelentést egyébként a főpolgármester szándékosan a választás utánra időzítette, hiszen jól tudta, hogy az ronthatja a baloldal esélyeit, főleg úgy, hogy az érintett szakasz felújítása éppen akkortájt fejeződött be. Ha ez nem lenne elég, a napokban Karácsony belengette a Lánchíd lezárását is az autósok elől, ami a budapesti közlekedés koporsójába vert utolsó szög lenne.

Közbeszerzési bírság a BKK-nak

A főpolgármester kapkodásának levét egyértelműen a budapestiek isszák meg. Pénteken a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalta a Lánchíd felújítása kapcsán a kivitelező A-Híd Zrt.-t, valamint a Budapesti Közlekedési Központot. Az indoklás szerint a bírságot azért szabták ki, mert a teljesítésbe bevont alvállalkozót az A-Híd Zrt. nem előzetesen, hanem az alvállalkozási szerződés megkötése után jelentette be a megrendelő Budapesti Közlekedési Központnak.


A bizottság állásfoglalása szerint ennek kapcsán a BKK elmulasztotta a megfelelő ellenőrzést, így mind a két érintettet 15-15 millió forintra büntette. A BKK sem a döntést, sem a kiszabott bírság mértékét nem tartja megalapozottnak, ezért megvizsgálja a felülvizsgálati eljárás kezdeményezésének lehetőségét – közölte a közlekedési központ.
(BNM)

Kapcsolódó írásaink