Belföld

Torkán akadt Karácsonynak a közlekedésszervezés

A korábban már előkészített projektek csúsznak és drágábbak, a budapestiek pedig egyre többet ülhetnek majd a dugóban, csak hogy folytatódhasson a főváros autómentesítése

Előzetes közlekedésügyi fejlesztés nélkül kívánja lezárni a rakpartot örökre Karácsony Gergely, miközben a fővárost már most megbénítják a dugók. A még az előző városvezetés által előkészített fejlesztések lassan haladnak, a kialakult helyzetért senki nem vállalja a felelősséget.

Torkán akadt Karácsonynak a közlekedésszervezés
Mindennapi torlódások. A főpolgármester a gyorshajtás miatt aggódik
Fotó: MH/Török Péter

Kétségbeesetten próbál valamit betartani ígéretei közül a főpolgármester, még ha ezzel a budapes­tiek életét meg is keseríti. Karácsony Gergely az országgyűlési választások után jelentette be, hogy a forgalomnak éppen visszaadott pesti alsó rakpartot örökre lezárják a gépkocsik elől. Az érintett, a Lánchídtól délre eső szakasz átalakításának bejelentésével egyébként a főpolgármester saját állítása szerint is szándékosan várt a választásokig.

Aki manapság autóval próbál közlekedni Budapesten, annak nem nehéz elképzelni, miért féltek attól, hogy a bejelentés negatívan hathat a választásra. A fővárosban az elmúlt két évben állandósultak a forgalmi dugók, a helyzet javításának kihívásaival szemben a fővárosi vezetés elvérezni látszik. A rakpart lezárását a főpolgármester úgy jelentette be, hogy az elmúlt években nem történt olyan fejlesztés, ami lehetővé tenné egy ekkora forgalmú út kivételét az autós közlekedésből. Ennek kapcsán egyébként Kenderesy János, a Magyar Autóklub alelnöke elmondta: szó sem volt végleges lezárásról, az egyeztetések során pedig a városvezetés a budapestiek akaratára hivatkozik, azonban a döntést alátámasztó felmérést az autós szervezet nem látott.

A baloldali városvezetésnek még a Tarlós István idejéből megörökölt projektek kivitelezése is gondot okoz. Ennek ékes példája a Blaha Lujza tér felújítása, ami igen nehézkesen és csökkent műszaki tartalom mellett valósul meg. Az eredeti tervek szerint a főváros fizette volna a Somogyi Béla utca felújítását is, ám először azt kivették a tervekből, majd a lakosság tiltakozásának engedve újra beemelték, azonban már a Józsefvárosi önkormányzat költségére. A teljes felújítás a csökkent tartalom ellenére négyszázmillió forinttal drágult.

A teret másfél évre zárták le, ám a téli hónapokban sokszor állt a munka, és csak a szemét gyűlt az elkerített részen. A tér felújítása tovább rontotta az addigra már kritikus helyzetet, hiszen korábban már megkezdődtek a munkálatok a pesti rakparton, majd jött a Lánchíd lezárása. Eközben még zajlott a hármas metró felújítása, a körúton pedig már felfestették a biciklisávot.

Az elhibázott szervezés és időzítés hatására tavaly összesen 92 órát ült dugóban egy átlagos autós Budapesten az Inrix tanulmánya szerint. Ezzel a főváros megelőzte Marseille-t és Münchent, a kialakult helyzetért azonban, úgy látszik, senki nem szeretné vállalni a felelősséget. Ezek a dugók sokszor jól nyomon követhetők kamerákon,  még sincs változás. Ennek kapcsán lapunk megkereste a Budapesti Rendőr-főkapitányságot és a Fővárosi Önkormányzatot. A rendőrségtől azt szerettük volna megtudni, hogy amennyiben a kamerákon keresztül érzékelik a dugó kialakulását, átveszik-e a forgalom irányítását.

Válaszában a BRFK sajtóosztálya tudatta: általában rendőri, úgynevezett karos irányításra más esetekben, például meghibásodott jelzőlámpa, tervezett lezárások, diplomácia delegációk érkezése esetén lehet szükség. Amikor a kialakult forgalmi dugókat egyes helyszíneken a szabálytalan közlekedők okozzák (például a kereszteződésbe lámpaváltás után behajtva), úgy azokon a szakaszokon rendszeresek az ellenőrzések. A fővárostól hiába kérdeztük, milyen erőfeszítéseket tesznek az autós közlekedés gördülékenyebbé tételének érdekében, valamint hogyan kívánják tompítani az általuk hozott intézkedések okozta forgalmi dugókat.

Kapcsolódó írásaink

Kötelesség elmulasztva

ĀTovábbra is tehetetlenkedik a fővárosi önkormányzat, így keserítve meg a Budapesten autóval utazók életét, a károsultak akár perre is vihetnék az ügyet