Belföld
Rossz állapota miatt nem használhatják buszok a népligeti felüljárót
A BKK statisztikáját könnyedén cáfolta a Vezess.hu felmérése, amelyből világossá vált, hogy a nagykörúti biciklisáv kihasználatlan

Karácsony Gergelynek a szövegértése is hiperpasszív – írta tegnapi posztjában a Fidesz Budapest. Emlékeztettek arra, hogy soha senki nem állította, hogy már eladták a Városházát, a tegnapi vizsgálóbizottsági ülésen viszont – Karácsony eddigi állításaival ellentétesen – az derült ki, hogy nem is hoztak olyan döntést, hogy nem szándékoznak eladni. A közlemény hangsúlyozza azt is, hogy Láng Zsolt frakcióvezető nem mondott olyat, hogy senki nem beszélt arról, hogy működne jutalékos rendszer a Városházán, sőt, „éppen arról volt szó a tegnapi ülésen, hogy azért van szükség a vizsgálóbizottságra, hogy egyértelműen kiderüljön: működik-e ilyen rendszer vagy sem, hiszen több hangfelvételen is ezt állítják a Városháza ingatlanügyeiben jártas emberek”. A fővárosi Fidesz szerint Karácsony Gergely ott sem volt a hétfői ülésen, de „gátlástalanul ismét csúsztat és eltorzítja a valóságot”. Várjuk a következő vizsgálóbizottsági ülést, ahol reméljük, nem jön közbe számára semmi „halaszthatatlan”, és végre Facebook-posztos üzengetések helyett szemtől szemben is meghallgathatjuk őt – tették hozzá.
Eközben a főpolgármester mintha ismét dugóba akarná fullasztani a várost. A BKK statisztikája szerint ugyanis kétszer annyi autós rója az utakat, mint kerékpáros, ez pedig alátámasztaná a főváros egy korábbi döntését, amikor elvették a sávokat az autósoktól azért, hogy a biciklisek igényeit is kielégítsék. A BKK adataival szemben azonban a Vezess.hu szakportál kiszámolta december végén: nemhogy kihasználatlanok a biciklisávok, de számottevően több kerékpáros sincs a 2020-as járvány óta, miközben feleakkora keresztmetszeten kell átszivárognia ugyanannyi autósnak.
Ahogy lapunk azt néhány napja megírta: a szakportál a BKK-val ellentétben egy egész napig kamerázott, és 43 ezer fényképből kiderült: 24 óra alatt 10 890 autós haladt az egyik sávban, míg 460 biciklis a biciklisávban. A képekből kiderült az is, hogy a kerékpársávban a bicikliken kívül 144 motorkerékpár, 75 roller, három mentő-, két rendőrautó és egy egykerekű is előfordult, de ez még mind semmi, további 139-et is le lehet vonni az 1099-ből (összesen ennyien haladtak át a biciklisávon), mert ennyi szabálytalan autós is igénybe vette a sávot. A kerékpársávban közlekedő biciklik százalékos aránya a többi közlekedőhöz képest így már csak 6,2 százalék a 93,8 százalékkal szemben – ismertették. Ez igen távol esik a BKK által közölt számoktól.
A BKK-nak a Vezess.hu kérdésére adott válaszából az is kiderült: ők a gyalogosokat is beleszámolták, úgy jön ki az autósokhoz mért ötven százalék. Annyira kihasználatlanok a nagykörúti biciklisávok, hogy a BKK, igazolandó a főpolgármester elhibázott döntését, a statisztikában a kerékpárosok közé számítja a gyalogosokat is – hívta fel a figyelmet Wintermantel Zsolt, Újpest korábbi, fideszes polgármestere a cikkre.
Mindeközben a borzasztó állapotoknak köszönhetően további dugók várhatók a fővárosban. Nagyon leromlott a népligeti felüljáró is, amelyen január elejétől a 12 tonnánál nagyobb járművek nem hajthatnak át, a változás így az Üllői úton közlekedő 100E buszt is érinti. A repülőtéri közvetlen járat januártól kezdve nem a felüljárón, hanem a Népligeten át közlekedik mindkét irányba. A virtuális politizálás mellett – amelynek jelképe a Lánchíd felújításával kapcsolatos tétovázás lett – Budapest vezetése eddig csupán olyan közlekedéspolitikai döntéseket hozott, amelyekkel a szakmai szervezetek sem értettek egyet – írtuk 2021 közepén.
Tavaly nyár óta több közlekedésfejlesztési projekt és felújítás bénítja meg tartósan a fővárost, aminek oka a szakmaiatlanság mellett az eddigi késlekedés miatti kapkodásban keresendő: az időben összecsúszó, azóta be nem fejezett 2021-es felújítási és átépítési munkálatok a nyár eleje óta folyamatosan elviselhetetlen közlekedési káoszt okoznak. A fővárosban a mai napig képtelenség flottul haladni és időben odaérni bárhová, a sorozatos bénázás és Budapest fejlesztésének minimális igénye nélkül pedig egy pillanatra sem tűnik úgy, hogy a helyzet záros határidőn belül megoldódna.