Belföld
Karácsony a főváros helyett magát építi
Budapest gyurcsányista vezetése eddig csak olyan közlekedéspolitikai döntéseket hozott, amelyekkel a szakmai szervezetek sem értettek egyet – Eredmény: dugó és káosz

A 2019-es önkormányzati választások után a főváros irányítását – a főpolgármester ígéretével szemben – nem egy új politikusi generáció, hanem a Gyurcsány-kormányok meghatározó tagjai és háttéremberei vették át – állapítja meg írásában Nagy Ervin, aki emlékeztet, hogy Karácsony Gergely hivatalba lépése után politikai alkuk részeként az öt helyettese közül háromnak semmilyen városvezetési tapasztalata azelőtt nem volt. Karácsony környezetét elárasztották a Gyurcsány Ferenchez kötődő politikusok – Gy. Németh Erzsébet mellett Draskovics Tibor, Katona Tamás, Kolber István –, ami egyértelműen a DK befolyásszerzését mutatja.
A városháza egyik legerősebb embere pedig az a Gál J. Zoltán lett, aki a második Gyurcsány-kormány Miniszterelnöki Hivatalának államtitkára volt. Rajtuk kívül a Karácsony-stáb kiegészült még negyvenegy, zömében városvezetési kompetenciával nem rendelkező, politikai alapon kinevezett tanácsadóval és referenssel. A főpolgármester mögötti összefogás instabilitása ma már jól láthatóan a hatékony politikai cselekvés akadályává vált.
A tanulmány megállapítja, hogy Karácsony Gergely miniszterelnök-jelölti bejelentkezése óta jól látszik az is, amint a főpolgármester gyakorlatilag hátat fordított Budapestnek, országos politikai céljainak megvalósítása mellett sem ideje, sem energiája nem maradt feladatainak ellátására, helyette kizárólag az őszi előválasztásra, illetve a 2022-es voksolásra készül, így konfliktuskereső dacpolitikát folytat a kormánnyal szemben, aminek legnagyobb vesztese Budapest.
A főpolgármester célja nem feltétlenül a város fejlődésének elősegítése, hanem a kormány elleni politizálás erősítése lett.
A virtuális politizálás mellett –amelynek jelképe a Lánchíd felújításával kapcsolatos tétovázás lett – Budapest vezetése eddig csupán olyan közlekedéspolitikai döntéseket hozott, amelyekkel a szakmai szervezetek sem értettek egyet. Jelenleg is több közlekedésfejlesztési projekt és felújítás bénítja meg tartósan a fővárost, aminek oka
a szakmaiatlanság mellett az eddigi késlekedés miatti kapkodásban keresendő. A beígért társadalmi párbeszéd, hatástanulmányok hiányában alakítottak ki kerékpársávokat, amelyek felfestése a rossz tapasztalatok után is folytatódott.
Az átgondolatlan döntések célja leginkább Karácsony „környezettudatos”, ellenzéki karakterének építése, nem pedig a város élhetőbbé tétele volt. Az időben összecsúszó 2021-es felújítási és átépítési munkálatok a nyár eleje óta elviselhetetlen közlekedési káoszt okoznak. Nyár elejére Budapest autós és tömegközlekedése annak ellenére megbénult, hogy a főváros utcáin ilyenkor jóval kevesebb autó közlekedik, mint az év más időszakában.
Nagy Ervin elemzése szerint a kaotikus helyzet nem tisztulhat, mert a városházán uralkodó átláthatatlan állapotok továbbra is meg fogják bénítani a főváros működését és akadályozzák majd a város fejlődését, miközben az előválasztási küzdelem egyre több konfliktust fog okozni az ellenzéki pártok között, ami még instabilabbá teszi majd a városházát.