Belföld
Karácsony Gergely még téli álmát alussza
Budapesten új időszámítás lépett életbe, mostantól minden esztendőben a főpolgármester határozza meg a tavasz kezdetét, idén ezt a megújuló Bubi kerékpáros rendszerhez időzítik

Egyre jobban csúszik a Fővárosi Önkormányzat a MOL Bubi program újraindításával, és csupán reménykedhetünk, hogy május 31-ig sikerül beindítani, így a városvezetés nem törli a tavaszt a budapestiek naptárából. A közbringarendszer hivatalos honlapján ugyanis a mai napig ez olvasható: „Az almazöld bringákat 2020. november 29. éjszakáig használhatod. Ez után az időpont után a közbringarendszer téli álomra megy, és tavasszal vadonatúj bringákkal, felhasználóbarát mobil-alkalmazással, többszintű árazással és rugalmasabb használati feltételekkel megújulva tér vissza.”
A bringáknak azonban nyoma sincs, ami csak azzal magyarázható, hogy a fővárosba még nem köszöntött be a tavasz, Karácsony Gergely főpolgármester az eltérő, de fixen rögzített időpontokhoz kötött meteorológiai és a csillagászati tavasz kifejezés után – mozgó ünnepként – vezeti be a budapesti tavaszt.
Annyi mindenesetre kiszivárgott, hogy az új rendszer tesztüzemmódja húsvétot követően indulhat, két hétig tartana, és a nyilvánosan meg nem hirdetett felmérésben a BKK belső köreihez tartozó személyek vehetnek részt. Ezt követően, a tapasztalatok kiértékelése után, amennyiben fennakadást nem tapasztalnak, valóban beköszönthet a budapesti tavasz.
A hivatalos tájékoztatóoldal szerint 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre. Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű megoldásokat is tesztelni fog. Ebből tehát világosan kiderül, hogy a korábbi 2100 kerékpár alig több mint 50 százalékára csökkentik az elérhető eszközök számát.
Azt mindeddig semmivel sem magyarázták, hogy mi indokolja a kerékpárok mennyiségének drasztikus csökkenését, miközben az állomások száma változatlan marad. Információink szerint a jelentősen kevesebb kerékpár beszerzéséért sokkal többet kell majd fizetni, és a költségeket tovább emeli, hogy az új eszközök nem rögzíthetők a korábbi dokkolókon, így azokból is újakat kell vásárolni.
Az egyre jobban megdráguló projekt különösen annak tükrében meglepő, hogy Karácsony állandó kommunikációja szerint a kormány intézkedései nyomán kevés pénze van a fővárosnak. Az ötmilliárddal drágábban megújuló Lánchíd, az előnytelenül lemondott BKV-reklámszerződés és az elbukott hőpapíros BKV-jegybeszerzés mellett az új kerékpáros rendszerre sem sajnálják a pénzt a főváros vezetői.
Kérdéseinkkel megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot, mert szerettük volna megtudni: a terveik szerint tavaszra ígért, ám még be nem indított közösségi kerékpáros program mikor lesz elérhető? Igaz-e, hogy kevesebb kerékpár lesz, egyúttal azonban több pénzbe kerül a program? Nem érzik-e pazarlónak az átalakítást jelenleg, amikor a Városháza rendszeresen nehéz anyagi helyzetet emleget? Mennyibe kerül a teljes program? Az új kerékpárok használhatók a korábbi dokkolókkal, vagy azokat is le kell cserélni? Milyen többletkiadással jár, amennyiben a dokkolókat is cserélni kell? Mi lesz a sorsa a korábbi programban használt 2100 kerékpárnak? Kérdé-seinkre lapzártánkig nem reagáltak.