Belföld
Újabb erősítés a Magyar Honvédségnél
Több mint háromszáz, főként itthon gyártott Gidrán kerül a hadsereg állományába

Darabonként tizenhat tonnát nyom, a motorja háromszázhetvenöt lóerőt ad le, legnagyobb sebessége pedig százhúsz kilométer óránként – technikai paramétereit tömören összefoglalva így néz ki a Magyar Honvédség legújabb, kilenc katonát befogadni képes páncélozott szállítójárműve, a török gyártású Gidrán. A rendkívül korszerű MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – azaz aknabiztos és rajtaütésvédett), hétszáz kilométeres hatósugárral rendelkező eszközből jelenleg tíz szolgál Tatán, a MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában, és hamarosan újabb negyven darab érkezik belőle.
A teljes mennyiség pedig, amellyel a honvédség rendelkezni fog, meghaladja a háromszázat, e kontingens egy részét idehaza, Kaposváron, a Rheinmetall mérnökeinek bevonásával állítják majd elő. Az első negyven 4x4-es Gidránt a honvédségi igényeknek megfelelően átalakítva még Törökországban készíti el a Nurol Makina vállalat, ami esetünkben annyit tesz, hogy német gyártmányú szenzorrendszerek és kommunikációs berendezések kerülnek a páncélozott beltérbe.
A Gidrán alsó páncélzata akna-, kerekei pedig golyóállóak, lövegtornyába egy stabilizált 12,7 milliméteres géppuskát szereltek, ám az itthon készülő példányok másféle fegyverzetet kapnak. A beruházáshoz kapcsolódó gyártást és kutatás-fejlesztést a továbbiakban német–magyar együttműködésben végzik.
Fontos leszögezni, hogy Magyarország az első európai uniós állam, amely a Gidránt hadrendbe állítja, ám a típus különböző változataiból eddig több ezer készült el, ezek a világ számos pontján állnak szolgálatban. A hír kapcsán érdemes felidézni, hogy Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos korábban egy háttérbeszélgetésen úgy fogalmazott: az MRAP kategóriában korábban az amerikai katonai 4x4-es járművek rendszeresítésének lehetősége is felvetődött, illetve látókörbe került a nagy múltú és budapesti székhelyű Gamma Műszaki Zrt. Komondor gépkocsija is. Azért vetették el mindkettőt, mert ár-érték arányban a török eszközök jobb alapot adtak egy újfajta MRAP-projekthez.
A hazánkba került Gidránok elődei ugyancsak a Nurol Makina által gyártott Ejder Yalcin és NMS 4x4 katonai járművek voltak. Utóbbi kettő a nemzetközi szakértők szerint kategóriájában az egyik legjobbnak tekinthető. A hazánkba kerülő Gidránok a jelenleg is több százas nagyságrendben rendszerben lévő, szovjet–orosz eredetű BTR–80 és BTR–80A páncélozott járműveket váltják fel.
Utóbbiak mind idehaza, mind a külföldi missziókban jól beváltak, de mivel több mint harminc esztendeje kerültek a honvédség kelléktárába, elavultak. Az A vál-tozat toronyfegyverzete egyébként különösen erősnek mondható, harminc milliméteres gépágyújával iszonyatos pusztítást tudott okozni a tálibok soraiban.