Belföld
Teljessé vált haderőnk kisrepülőgép-flottája
Folyamatosan zajlik a katonai pilótajelöltek képzésének első lépcsőfoka a korszerű, cseh gyártású Zlinekkel Szolnokon

A Magyar Honvédség kétféle, a legújabb technikával felszerelt Zlin-repülőgépet üzemeltet. A három esztendeje kezdődött beszerzés során Zlin Z-242L és Z-143LSi verziók kerültek az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra. Az eszközöket a csehországi Otrokovicében gyártják, s a hozzánk került példányok egytől-egyig „saját erőből” tették meg a két település közötti távolságot.
Megírtuk, az első két Zlin 2017 márciusának végén érkezett. A kétszemélyes, modern, motoros repülőgép a kiöregedett JAK-52-es típusú gépeket váltotta fel a kor követelményeinek és színvonalának megfelelő oktató-, kiképzőrepülőkre.
Az amúgy jó tulajdonságokkal bíró, volt szovjet–orosz Jakok korunkra már rendkívül elavultnak számítottak, sőt 2015 június 25-én, leszállás közben az egyik ilyen gép kigyulladt, s csak a pilóta tudásán múlott, hogy nem történt nagyobb katasztrófa. A fedélzeten utazó két ember végül súlyos égési sérülésekkel élte túl a szerencsétlenséget.
Visszakanyarodva a Zlinekre, az első két gépet további két, de már négyüléses Z-143LSi felderítő- és futárrepülőgép követte 2018 márciusában, utána tavaly december 5-én újabb három, majd 18-án egy Zlin Z-242L landolt Szolnokon. Az eszközökkel folyamatosan zajlott és zajlik a magyar katonai pilótajelöltek képzésének első lépcsőfoka.
Fontos közbevetni, időközben újraindult a hazai felsőfokú pilótaképzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán is, továbbá ugyancsak a Zlinekkel folyamatos a kezdő vadászpilóták felkészítése is a NATO kanadai repülős képzésére (NFTC – NATO Flying Training in Canada). Utóbbi ugyancsak Zlin repülőgépekkel zajlik.
A Z-242L két, egymás melletti üléses kiképzőrepülő kifejezetten polgári és katonai oktatógépnek született. A gyári adatok szerint plusz hat és mínusz 3,5 G (nehézségi gyorsulás) között terhelhető – azaz az idehaza rendszeresített JAS-39 Gripen vadászbombázókra készülő jelölteknek ideális tréningező eszköz. Teljesen fémépítésű, úgynevezett alsószárnyas, merev futóműves gép, amelynek szárnyfesztávolsága 9,34, hosszúsága 6,94, magassága pedig 2,95 méter. A tömege hétszáznegyvenöt, maximális felszállótömege pedig ezerkilencven kilogramm. Motorja 5 920 köbcentiméter, háromtollú propellere műanyagból készült. Belső tartályaiba százhúsz liter kerozin fér, amellyel a maximális repülési távolsága csaknem félezer kilométer.
A négyüléses Z-143LSi kissé nagyobb, erősebb és nehezebb társánál, így a hatótávolsága is több mint duplája a másik rendszeresített gépnek.
A Zlinek beszerzésére 2016-ban írt ki nyílt közbeszerzési eljárást a Honvédelmi Minisztérium. A lehetőségre a ZLIN Aircraft s.a. adta be a legkedvezőbb ajánlatot. A nettó háromszázhatvanhárommillió forintos beszerzés tartalmazza a pilóta- és műszaki állomány át-, illetve kiképzését, valamint a gépek üzemeltetéséhez szükséges földi kiszolgáló eszközöket, továbbá a pótalkatrészeket és egyéb tartozékokat is.