Belföld

Munkahelyi felelősség pandémia idején

A Covid-fertőzés biológiai kockázat, a munkáltatónak külön eljárásrendet kell kidolgoznia és speciális szabályokat hoznia

A munkahelyre kizárólag egészséges, koronavírus-megbetegedés tüneteit nem mutató munkavállaló mehet be – hangsúlyozta lapunknak Felszeghi Sára foglalkozás-egészségügyi szakfőorvos, a Miskolci Egyetem docense, aki felhívta a figyelmet a munkáltató felelősségére is.

Munkahelyi felelősség pandémia idején
Fontos a rendszeres fertőtlenítés, védőfelszerelést és lehetőség szerint egyszer használatos eszközöket kell biztosítani a dolgozóknak – mondta lapunknak Felszeghi Sára szakfőorvos
Fotó: MH

– Mi a kötelessége a munkáltatónak a koronavírus-járvány idején?

– A munkavédelmi törvény szerint a munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. Ennek alapját a kockázatelemzés jelenti, amelynek során a munkáltató, bevonva a foglalkozás-egészségügyi szakorvost és a munkabiztonsági szakembert, meghatározza azokat az egészségkárosító kockázatokat, amelyek a munkavállalót érhetik. A Covid–19-fertőzés is biológiai kockázat, így a munkáltató kötelessége intézkedéseket hozni.

– Milyen óvintézkedéseket kell megtennie a munkáltatónak?

– Általános és speciális intézkedéseket kell hoznia, ehhez a foglalkozás-egészségügyi orvos bevonásával ki kell dolgoznia egy eljárásrendet, amely felöleli a munkaszervezést, a munkakörnyezetet, a munkavégzést és a munkavállaló egyéni kockázatait. Minden munkavállaló részére biztosítania kell az egyéni védőeszközöknek minősülő, arcot, szájat eltakaró arcmaszkot, illetve műanyag arcvédő pajzsot, védőszemüveget, kesztyűt, kézfertőtlenítőt és kézmosási lehetőséget – meleg víz, folyékony szappan, papírtörlő, kézfertőtlenítő –, valamint a használati tárgyak fertőtlenítésére alkalmas vegyszereket, törlőkendőket. A munkáltató köteles ellenőrizni a védőfelszerelések megfelelő használatát is.

– A munkaszervezésben milyen változtatásokra lehet szükség?

– Azokban a helyiségekben, ahol többen is dolgoznak, a gyakori szellőztetés és védőeszköz használata mellett biztosítani kell másfél-két méter szociális távolság betartását, amely a zárt munkahely egész területére érvényes. Ha ez nem megoldható, a zsúfoltság elkerülése érdekében a home office bevezetése javasolt. A munkahelyre kizárólag egészséges, koronavírus-megbetegedés tüneteit nem mutató munkavállaló mehet be. Tünetek esetén a munkavállaló telefonon értesíti a háziorvosát, valamint tájékoztatni kell a munkáltatót és a foglalkozás-egészségügyi szakorvost is a megbetegedésről. A munkafolyamat során használt eszközöket, felületeket, környezetet rendszeresen fertőtleníteni kell, és lehetőség szerint egyszer használatos eszközöket biztosítani.

– Mi a teendő, ha az egyik fél nem a szabályok szerint jár el?

– Ha a munkáltató nem megfelelően jár el, azt a munkavállaló jelezheti a foglalkozás-egészségügyi szakorvosnak, aki szakmai tanáccsal látja el a munkáltatót, hogy a szükséges intézkedéseket meghozhassa. Ha ezután sem intézkedik a munkáltató, a szakorvos a megfelelő munkafeltételek hiányát mind a járványügyi hatóság, mind a munkavédelmi felügyelet felé jelezheti.

– Mi történik akkor, ha a munkavállaló szabálytalan?

– Ha a munkavállaló nem tartja be a szabályokat, a munkáltató figyelmezteti szóban, majd írásban, ha ezután sem tartja be az előírásokat, úgy megszüntetheti a munkaviszonyát, mivel veszélyezteti mások és a saját egészségét. Ha viszont a munkavállaló megbetegszik, és az a munkavégzéssel összefüggésben történik, akkor foglalkozási megbetegedés gyanújáról lehet szó, amelynek bizonyítása esetén a munkáltatónak kártérítési felelőssége van.

– Milyen esetekben fordulhat a munkavállaló az üzemorvoshoz?

– Minden esetben, ha úgy érzi, hogy a munkavégzés vagy a munkakörnyezet károsítja az egészségét, illetve sürgős szükség esetén – kivéve a Covid–19-betegség tünetei – fordulhat a foglalkozás-egészségügyi szakorvoshoz. Ezek az úgynevezett soron kívüli munkaköri alkalmassági vizsgálatok, amelyeket egyébként a munkáltató is kezdeményezhet. Ilyen esetben a foglalkozás-egészségügyi szakorvos szükség esetén korlátozásokat javasolhat a munkavégzéssel kapcsolatban, például fokozottan veszélyeztetett munkavállalók esetén – mint például egyes krónikus betegségben szenvedőknek – javasolhatja az online munkavégzést vagy más korlátozást is. A foglalkozás-egészségügyi szakorvos tájékoztatja a munkavállalót a Covid–19-betegség lehetséges tüneteiről, lappangási idejéről, terjedésének lehetséges módjairól, a fertőzés elkerülésének lehetséges módjairól. Ezzel segíti a munkavállalót, hogy megértse és elfogadja a védekezéssel kapcsolatos intézkedések szükségességét.

– Mikor szükséges a home office bevezetése?

– Amennyiben a munkáltató nem tudja a munkahelyen megteremteni az egészséget nem veszélyeztető munkafeltételeket, vagy a fertőzöttek megnövekedett száma miatt járványügyi érdekből szükségessé válik, esetleg a munkavállalónak olyan krónikus betegsége van, amelynél egy Covid-fertőzés életveszélyt okozna, illetve a munkavállaló életkora is szükségessé teheti a távmunkát.

Kapcsolódó írásaink