Belföld

Nem az autósok érdekeinek sérelmével kell kiépíteni a zöldebb fővárost

A Magyar Autóklub (MAK) egyetért azzal, hogy a fővárosban a lehetőségek szerint továbbra is szerepeljen a célkitűzések között forgalomcsökkentés egy zöldebb, tisztább, minél élhetőbb város elérése érdekében – ezt azonban határozott álláspontja szerint nem kizárólag az autósok érdeksérelmével, hanem a feltételrendszer kiegyensúlyozott megteremtése és komplex együttes gondolkodás keretében látja megvalósíthatónak, olvasható a szervezet közleményében.

Nem az autósok érdekeinek sérelmével kell kiépíteni a zöldebb fővárost
Többször is előfordul, hogy a zebrán, zöld jelzésnél áthaladó idősek vagy babakocsit toló anyukák közé robban be egy-egy kerékpáros. Mivel a körút piros jelzését éppen a járdára hajtva lehet leggyorsabban kikerülni, a sietve közlekedő futárok lassítás nélkül érkeznek a zebráról eléjük lépő gyalogosok közé
Fotó: MH/Fotók: Katona László

A MAK Országos Elnöksége áttekintette a fővárosi közlekedésszervezési kísérleteket, értékelte a klubtagság és a közlekedők körében végzett kérdőíves felmérése nyomán érkezett válaszokat.

A Magyar Autóklub ezek eredményeként fogalmazta meg a honlapján közzétett állásfoglalását. A MAK szerint a zöldebb, tisztább, élhetőbb város kialakítása „nem kizárólag az autósok érdeksérelmével, hanem a feltételrendszer kiegyensúlyozott megteremtése és komplex együttes gondolkodás keretében” megvalósítható.

A feltételrendszer vonatkozásában vannak olyan általános, megkérdőjelezhetetlen tételek, amelyek a közigazgatás különböző szintjeihez köthetők, és előfeltételei egy élhető város kialakításának: például haladéktalanul meg kell építeni még optimális használható távolságban az M0 körgyűrű hiányzó szakaszát, mert így lehet elvezetni az átmenő forgalmat.

A MAK szerint a várostervezés során mellőzni kell a belvárosi területen a forgalomgeneráló beruházásokat (irodaházakat, lakóházakat és üzletközpontokat), meg kell vizsgálni az előkészítés alatt álló beruházások leállításának lehetőségét.

Emellett a város közlekedésszervezése során előnyben kell részesíteni a forgalmat a felszín alá terelő és a forgalom folyamatosságát biztosító további alternatív megoldásokat, ezek sorában például a gyalogjárdák célszerűbb felhasználásának lehetőségét is.

A MAK felhívja a figyelmet: a kerékpárosok bővülő jogai mellé kötelezettségeket is kell telepíteni, mert jelenleg a beazonosíthatatlanság előnyei révén jelentős részük szabályismeret hiányában, de legalábbis a jogkövetés szándéka nélkül közlekedik az utakon. Hasznos lenne nyilvántartás vezetése és felelősségbiztosítás rendszeresítése, az általuk okozott károk megtérülése érdekében. Mindezeken túl Budapest főváros vezetése felé további konkrét javaslatokkal élünk:

Ugyanakkor az autósokat tömörítő szervezet szerint haladéktalanul felül kell vizsgálni a lámparendszerek áteresztőképességét, a forgalmi rendszereket és azokat optimalizálni kell a gépjárműközlekedés szempontjait is figyelembe véve, valamint fel kell mérni a P+R parkolók számát, megoszlását és mielőbb folytatni kell azok ütemezett az eddiginél szélesebb körű bővítését.

A MAK kiemeli: a városi, elővárosi közlekedés helyzetét alkalmassá kell tenni arra, hogy a megnövekedett létszámú, illetve az agglomerációból érkező lakosság zavartalan közlekedését biztosítsa. A csúcsidőszakokban jelentkező torlódások csökkentése érdekében kedvezmények nyújtásával szükséges támogatni a home office munkavégzést, a lépcsőzetes munkakezdést és az elektronikus ügyintézés további terjedését. Ezeken a területeken mind a kormányzati, mind az önkormányzati szervezetek részéről lennének elvárható intézkedések.

Mindemellett felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. Többségük káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag kibocsátást és társadalmi feszültséget keletkeztet, ami a rossz idő beálltával elviselhetetlenné válhat. Az élhető város modellje nem érhető el önmagában a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával.

Az autósok rámutatnak: a kerékpáros közlekedés volumene (2 százalék) egyértelművé teszi, hogy annak még feltételezett ugrásszerű növekedése sem teremti meg önmagában az élhetőbb város modelljét, a kerékpáros közlekedést annak támogatása mellett annak volumene és a mobilitásban betöltött szerepe arányában kell kezelni.

Az autósok szerint a kerékpáron közlekedők oktatására és közlekedésük ellenőrzésére az eddiginél fokozottabb figyelmet kell fordítani a szükséges források hozzárendelése mellett, ugyanakkor pedig a döntéshozók figyelmébe ajánlható a pozitív ösztönzés lehetősége is, melynek keretében kimunkálható, hogy az autóját alkalmanként leállító autóvezető kedvezményesen utazhasson a BKK járatain, és a belvárosban lakók autójuk tárolására szélesebb körben kapjanak lehetőséget parkolóházakban, mélygarázsokban, ezért indokolt azok építésének támogatása, csereingatlanokkal, adókedvezményekkel.

„Fentiek érdekében elengedhetetlen az egyes döntési szintek közötti valós társadalmi párbeszéd, az átgondolt döntéselőkészítés, kísérletezgetések helyett hatástanulmányok és elemzések készítése, ezek publikálása és megvitatása. Mindezek hiányában minden voluntarista kezdeményezés kudarcra van/lesz ítélve. Csalódottan szembesültünk azzal, hogy minden pozitív kezdeményezésünk és együttműködési szándékunk ellenére a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatallal érdemi együttműködésre nem volt lehetőségünk” - emeli ki a MAK elnöksége, amely nehezményezi, hogy kezdeményezéseik érdemi válasz nélkül maradtak.

A MAK emlékeztet: Karácsony Gergely főpolgármester augusztus 31-i sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 22 civil szervezettel egyetértve hozta meg döntését a főutakon létrehozott kerékpársávok véglegesítéséről.  „Sajnálatos és elfogadhatatlan, hogy a több, mint 70.000 klubtagot képviselő Magyar Autóklub véleménye említésre sem került annak ellenére, hogy a hivatkozott szervezeteknek feltehetően együttesen sincs annyi tagja, mint a MAK budapesti fizető tagsága” - tette hozzá a szervezet, amely egyúttal felkéri Karácsonyt, hogy a Magyar Autóklub fenti javaslatait, állásfoglalását a döntéselőkészítés keretében a továbbiakban méltassa érdemi válaszra, mérlegelve azok megvalósíthatóságát.

„Az autózás Budapesten ma már az agglomerációval együtt több millió embernek nem csupán életérzés, hanem sokaknak nélkülözhetetlen a munkavégzéséhez, saját magának vagy családjának mobilitását meghatározó eszköze, ezért nyomatékkal igényeljük és ismételten – a közvélemény segítségéhez is fordulva – kérjük a Főváros vezetését, hogy az eddiginél nagyobb empátiával kezelje ennek a mértékadó tömegnek az érdekrendszerét” - zárul a MAK elnökségének közleménye.

Kapcsolódó írásaink

„A fővárosban arra van pénz, amire akarnak”

ĀTarlós István főpolgármestersége alatt semmiféle diszkrimináció nem volt, Karácsony Gergely viszont most politikai alapon kaszál el fejlesztéseket a fővárosban – jelentette ki lapunknak Kovács Péter, Budapest XVI. kerületének polgármestere

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom