Belföld
Csupán idő kérdése, hogy komoly balesetek következzenek be
Szintet lépett a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat közlekedés-szervezési ámokfutása a Nagykörúton, gyalogosok közé terelik a bringásokat

Tavasz óta kapkodjuk a fejünket Karácsony Gergely főpolgármester és a fővárosi önkormányzat közlekedés-szervezési ötletei láttán. Előbb csak – több főútvonalhoz hasonlóan – megszüntették az egyik autós sávot a Nagykörúton, amelynek a helyére kerékpárutat festettek, majd az elmúlt héten a gyalogosok közé vezették a bicikliseket. A korábbi átszervezés miatt hatalmas dugók alakultak ki, különösen a Blaha Lujza tér és az Üllői út közötti szakasz vált kritikussá, ahol a lépésben pöfögő autók mellett a kerékpározók fokozott mértékű légszennyezést élvezhettek.

A főváros vezetése a jelek szerint úgy érezte, hogy ha a Petőfi híd felé haladó oldalon felszámolják a parkolóhelyeket, akkor ismét két sávon haladhat az autóforgalom, és megszűnnek a dugók. Ezzel a döntéssel azonban az itt élőket és az üzleteket hozták lehetetlen helyzetbe, hiszen az áruszállítóktól a taxisokig mindenkinek problémát jelent a megállás, ami így már csak a kerékpársávon lehetséges. A főpolgármesteri hivataltól kapott tájékoztatás szerint egyébként ez még nem a végleges forgalmi rend, a mozgáskorlátozott parkolóhelyek és a „koncentrált rakodóhelyek kialakítása” is a következő napokban fog megtörténni.

Ennél is balesetveszélyesebb helyzeteket teremtenek a Rákóczi térnél és a József utca–Baross utca között kialakított kettős kerékpársávok. Mivel a villamosmegállók mellett nem volt parkolóhely, a biciklisek választhatnak, hogy az autók között a közúton vagy a járdára felfestett kerékpársávon haladnak. Csakhogy az utóbbi felfestés a forgalmas zebráknál várakozók közé vezet, ahol pillanatonként alakulnak ki életveszélyes helyzetek. Ottjártunkkor többször is előfordult, hogy a zebrán, zöld jelzésen áthaladó idősek vagy a babakocsit toló anyukák közé robbant be egy-egy kerékpáros. Mivel a körút piros jelzését éppen a járdára hajtva lehet leggyorsabban kikerülni, a sietve közlekedő futárok lassítás nélkül érkeznek a zebráról eléjük lépő gyalogosok közé.
„Nem lenne rossz az ötlet, ha okosabban valósítanák meg, és a járda szélén vezetne a kerékpárút, míg a zebrákat ezek széléig hosszabbították volna meg, amelyet az oszlopok áthelyezésével jeleznének, illetve a zebránál tábla figyelmeztetné a bicikliseket lassításra” – kommentálta az átszervezést egy itt élő nyugdíjas, Horváth Csaba. „Egy kis odafigyeléssel, előzékenységgel megelőzhetőek lennének a veszélyes helyzetek” – értékelt egy itt lakó kerékpáros, Varga Máté.

Mivel az elmúlt évtizedek éppen ezzel ellentétes irányba mutatnak, csak idő kérdése, hogy komoly balesetek következzenek be a Nagykörút kritikussá vált szakaszán, míg az erre közlekedők előre retteghetnek, hogy a fővárosi vezetők milyen újabb hajmeresztő ötletekkel állnak elő.
Érdekesség, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt egy interneten terjedő mémben már javaslatot is tett a járda közepén vezetett buszsávra, amely „még közelebb hozná az idősekhez a tömegközlekedést”. Sajnos a viccből lassan akár valóság is lehet.