Belföld

Megújuló iskolák

Fontos cél, hogy a területi különbségeket kiegyenlítve biztosítsák a közel azonos színvonalú oktatáshoz való hozzáférést, a mai elvárásoknak megfelelő infrastrukturális feltételeket

Szaktantermek, laborok, tornatermek, vizesblokkok felújítása, nyílászárók cseréje, födémjavítás, energetikai és más fejlesztések zajlottak és zajlanak országszerte a köznevelési intézményekben mintegy száztízmilliárd forint összértékben, uniós pályázati forrásokból. Emellett a pedagógusok digitális felkészültségét is növelik.

Megújuló iskolák
Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Eddig példátlan mértékben újulnak meg az állami fenntartású köznevelési intézmények az infrastrukturális fejlesztéseket támogató uniós programok eredményeként a tankerületi központok, illetve a Klebelsberg Központ (KK) által elnyert projektek segítségével – tájékoztatta lapunkat az intézményfenntartó.

Az egyik fontos projekt az Iskola 2020 program, amelynek célja, hogy a területi különbségeket kiegyenlítve, az egyenlő esélyeket megteremtve biztosítsák a közel azonos színvonalú oktatáshoz való hozzáférést, illetve a mai elvárásoknak megfelelő infrastrukturális feltételeket. Elsősorban megfelelő számú, korszerűen felszerelt tanterem, szaktantermek, laborok, nyelvi képzési helyszínek létesítésére, informatikai eszközökkel való ellátásra irányul a program, ami 60,978 milliárd forint leszerződött összköltséggel rendelkezik, és ehhez eddig közel kilencmilliárd forint kormányzati kiegészítő támogatás érkezett – tudatta a KK, hangsúlyozva, az összegek elosztásánál előnyt élveztek a hátrányos helyzetben lévő települések.

Egy másik, Az állami fenntartású köznevelési intézmények tanulást segítő tereinek infrastrukturális fejlesztése című fejlesztési program az elmúlt időszak legjelentősebb és legszélesebb körű beruházása – folytatta a felsorolást a fenntartó. Ebben a tankerületi központok 419 projekt 26,988 milliárd forint leszerződött fejlesztési összegét 492 helyszínen használták fel. Lehetőség nyílt ablakcserére, födém- és tetőszigetelés-javításra, vizesblokk-felújításra, burkolatcserére, tanterem, tornaterem, sportudvar, könyvtár felújítására, világításcserére, külső világítás létesítésére, kollégiumi felújításra, nyelvi terem és tanári szoba kialakítására, melegítőkonyha felújítására, eszközfejlesztésre.

Szintén nagy jelentőségűek A középületek kiemelt épületenergetikai fejlesztései című konstrukcióban megvalósuló projektek. A program hozzájárul az épületek energia­hatékonyságának javítására és a megújuló energiafelhasználás fokozására irányuló beruházások megvalósításához. A projektek összköltségvetése 22,425 milliárd forint, amelyből 73 helyszín fejlesztése valósul meg.

A Klebelsberg Központ kitért rá: az infra­strukturális fejlesztések mellett lehetőség nyílik tematikus, módszertani újításokra is, segítve a tanrenden kívüli közösségformálást, oktatást, táborozást. A Digitális környezet a köznevelésben című konstrukcióban például 6,36 milliárd forintos keretből valósulnak meg a digitális pedagógiai módszertani csomagokra épülő pilotprogramok, amelyek elterjeszthetők a teljes köznevelési rendszerben a pedagógusok digitális felkészültségének növelése, a mindennapi pedagógiai munka során az információs és kommunikációs technológiák használatának erősítése érdekében.

Kapcsolódó írásaink