Belföld
Nyolc hónap is kevés volt Karácsonynak, hogy lépjen a Lánchíd felújításáért

Napról napra egyre rosszabb a Lánchíd állapota, már a gyalogosforgalom betiltása is felmerült, Karácsony Gergely ez idáig mégsem írta ki a közbeszerzési eljárást. A Nézőpont Intézet elemzője úgy véli, a baloldal az ügyet politikai csatározásokra, a kormány elleni hadjáratra használja.
Előfordulhat, hogy a főváros vezetését adó baloldali pártok, a DK, a Momentum, az MSZP és a Párbeszéd is a politikai csatározásokra, a kormányzat elleni kommunikációs hadjáratra akarják felhasználni a Széchenyi lánchíd felújításának halasztgatását – mondta lapunknak Erdélyi Rezső Krisztián, a Nézőpont Intézet elemzője. Mint az köztudott, hiába készítette elő a még Tarlós István-féle jobboldali városvezetés az idén 171 éves történelmi emlékmű rekonstrukcióját, Karácsony Gergelynek nyolc hónap is kevés volt ahhoz, hogy a szavakban általa is prioritásként kezelt felújításhoz szükséges lépéseket megtegye. Mi több, az sem tisztázott, kinek a kompetenciája lenne a rekonstrukció a városházán, hiszen Tüttő Kata, Dorosz Dávid és Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettesek is nyilatkoztak már a témában, de a halogatásra megnyugtató választ egyikük sem tudott adni.

Ahogy arra a Nézőpont elemzője is felhívta a figyelmet, a teszetosza Karácsony esetleges intézkedéseit nem a piszkos anyagiak hátráltatják, hiszen az előző városvezetés nemcsak a teljes tervdokumentációt, hanem a forrást is elkülönítette a projektre. Ennek értelmében több mint tizenhétmilliárd forint áll a Fővárosi Önkormányzat részére, amihez a kormány további hatmilliárdot biztosítana.
Erdélyi Rezső Krisztián úgy véli, ideológiai vita is kezd kibontakozni az ügy mögött. „Egy háromszázmilliárd forintos költségvetésben is nyilvánvalóan meg lehetne találni a fedezetet a rekonstrukcióra, ami természetesen azzal járna, hogy máshonnan kellene a pénzt elvonni” – mondta az elemző, kiemelve, ez azonban lehetetlenné tenné Karácsony politikai kommunikációját, amely döntően arra épül, hogy a közösségi média felületein keresztül szól saját híveihez. „Ennek a kommunikációnak ugyanis két sajátossága van: a kormányzat folyamatos hibáztatása és az áldozati szerepben történő tetszelgés” – tette hozzá a szakértő.
Erdélyi megjegyezte, a Lánchíd felújításának ügyében is jól látszódik, hogy Karácsony Gergely az online térből kiszabadulva nem érzi magát túlságosan otthonosan, hiszen bár főpolgármesterként szimbolikus szerepe van, a mögötte álló pártok politikai érdekei között is lavíroznia kell. „Ezt pedig sokkal könnyebb sokszor semmitmondó Facebook-posztok formájában megtenni, semmint valós konfrontációt felvállalva” – mondta az elemző.

A Lánchíd több mint egy híd, az a nemzeti haladás és a műszaki fejlődés hazai jelképe – ezt már a Széchenyi Társaság írta csütörtöki közleményében. A szervezet azért tette közzé állásfoglalását, mert ezzel kívánják elősegíteni a műemlék felújításának mielőbbi megkezdését. Mint fogalmaztak, nem szeretnék, ha a Lánchidat olcsó politikai játszadozás eszközeként veszni hagynák. A szervezet kiemelte: a szimbólum rekonstrukciója kapcsán ne arról szóljon a társadalmi, szakmai vita, hogy a korróziós károk okozta bajok megoldását elodázva a hidat gyalogoshíddá minősítsék át, mert a lehetséges gyalogosterhelésből több mint duplaakkora tényleges igénybevétel keletkezik, mint a ma közlekedő busz-személykocsi vegyes közúti forgalomból.
Továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy a felújításnak nem csupán a pályaszerkezet cseréjét kellene magába foglalnia, a már most is rossz állapotban lévő láncsort öt-tíz éven belül mindenképp ki kell cserélni, így ha a rekonstrukció nem foglalja magába a láncsor cseréjét, akkor a mostani projekt eredménye pár év múlva semmivé válik.

Egyvalami a Lánchíd-ügyben egészen biztos: a történelmi műemlék állapota napról napra egyre rosszabb. A Világgazdaság által megszerzett hivatalos mérnöki hídszemle beszámolójában ugyanis ez áll: a híd állapota valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően folyamatosan romlik, a tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen. „Csak remélni lehet, hogy
a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem következik be nem várt esemény a hídszerkezetben” – írta a Budapest Közút által áprilisban megrendelt szakértői vélemény, amely kiemelte: a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn, tömeges lemezbeszakadás is előfordulhat, így szükségessé válhat a hídi járdák lezárása.
Nem véletlenül fogalmazott csütörtökön Láng Zsolt, a Fidesz budapesti elnöke ismét úgy, hogy a felújítás nem várhat tovább.