Belföld

Kudarc lett Karácsony biciklisávos ötlete

A szakemberek rámutattak a megoldás hibáira, a lakossági felháborodás egyre nagyobb. Hegedüs Róbert és Purger Tamás képriportja

A dugók nagyobbak lesznek, és olyan időszakokban is kialakulnak, amikor egyébként jól lehetne haladni, a járó motorral álló autók környezetszennyezése megsokszorozza a város levegőjének károsanyag-tartalmát– miközben a friss forgalomszámlálás szerint átlagosan 125 kerékpáros és 1700 gépjármű halad el a Nagykörút vizsgált szakaszán óránként.

Kudarc lett Karácsony biciklisávos ötlete
Életveszélyes Karácsony döntése a kerékpársávok felfestéséről

Karácsony Gergely főpolgármester a veszélyhelyzet miatt bővült hatáskörét olyan látszatintézkedésekre használta fel, mint a körúti biciklisávok felfestése. Nem tudni, negyvennégy tanácsadója közül kinek a fejéből pattant ki az ötlet, mindenesetre a szakemberek már rámutattak a megoldás komoly hibáira, a lakossági felháborodás pedig egyre nagyobb.

Biciklisáv

Olyan fontos fővárosi útvonalakról van szó, ahol amúgy is rendszeresek a torlódások, Karácsony azonban elvett egy teljes sávot az autósok elől, tovább szűkítve ezzel az amúgy is túlterhelt szakaszokat. A változtatás az áruszállítók életét is megnehezíti, gyakran a biciklisávon kell megállniuk, emiatt a kerékpárosok az autók sávjába kényszerülnek, ami életveszélyes.

Biciklisáv

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt mondta, Karácsony Gergely lassan átesik a ló túloldalára, autóval közlekedni ugyanis nem deviancia. A magát zöldpolitikusnak tartó Karácsony részéről a jelenlegi megoldás abszurd, hiszen a dugók most még nagyobbak lesznek, illetve olyan időszakokban is kialakulnak, amikor egyébként jól lehetne haladni, a járó motorral álló autók környezetszennyezése pedig megsokszorozza a város levegőjének károsanyag-tartalmát.

Biciklisáv

A Magyar Autóklub szerint a döntés elhibázott, inkább mélygarázsokat és parkolóházakat kellene építeni, és a parkolósávokból alakítani ki kerékpársávokat. Számszerűsítve is kimutatták, hogy kihasználatlan és felesleges a nagykörúti kerékpársáv.

Biciklisáv

Átlagosan óránként százhuszonöten kerékpároznak a Nyugati pályaudvar és a Corvin negyed között. A gépjárműveknél ugyanez a szám ezerhétszáz körül mozog, ennek ellenére mindkét „fél” egy-egy sávon közlekedik. A „legerősebb napon” a nagykörúti kerékpárossáv forgalmában összesen 3486 áthaladást rögzítettek a Nyugati pályaudvar és Corvin negyed közé telepített szenzorok, vagyis átlagosan óránként száznegyvenöten tekertek a mintegy három kilométeres szakaszon, irányonként 73-an.

Biciklisáv

A „leggyengébb napon” pedig 2261-en bicikliztek a Nagykörúton, ami óránkénti bontásban 94-et jelent, ez irányonként 47. Eközben napi negyvenezer gépjármű halad át ugyanezen a szakaszon.

Biciklisáv

Kapcsolódó írásaink

Újabb mellélövések Karácsony Gergelytől

ĀAhol szakmaiatlanul és rosszul jelölték ki a kerékpársávokat, ott torlódások alakulhatnak ki, ami egészen nyilvánvalóan növeli a károsanyag-kibocsátást – véli a szakértő