Belföld
Újabb mellélövések Karácsony Gergelytől
Ahol szakmaiatlanul és rosszul jelölték ki a kerékpársávokat, ott torlódások alakulhatnak ki, ami egészen nyilvánvalóan növeli a károsanyag-kibocsátást – véli a szakértő

Karácsony Gergely szakmai véleményeket nélkülözve, akár emberéleteket veszélyeztetve hoz politikai döntéseket Budapesten – ez derül ki abból a két intézkedéséből, amelyről a közelmúltban komoly vita alakult ki a Fővárosi Önkormányzat és a kormány, illetve a fővárosiak között.
Az egyik a Lánchíd felújításának ügye, pontosabban annak elhalasztása. Ismeretes, a főváros egyik nevezetességének állaga az elmúlt időben látványosan leromlott, ezért még az előző, kormánypárti városvezetés úgy döntött, mielőbb fel kell újítani a hidat. A kormány Tarlós Istvánnal kötött megállapodásában jelentős anyagi támogatást ajánlott fel, elkezdődött a tervezés, amelyben azért akadtak döccenők. Csakhogy a helyhatósági voksoláson Karácsonynak szavaztak bizalmat a választók, s bár az új baloldali városvezetés eleinte támogatta a Lánchíd rekonstrukcióját, sőt azt halaszthatatlannak tartotta, a főpolgármester legutóbb már arról beszélt, ideiglenesen elhalasztják a projektet.
A főváros döntése sok szempontból érthetetlen, hiszen a felújítás halasztása szöges ellentétben áll azzal, amit a városvezető és az önkormányzat által készített mérnöki szakvélemény is állított: a Lánchíd életveszélyes állapotban van. Azt, hogy a rekonstrukció elhalasztása nem anyagi, sokkal inkább politikai indokkal történt, jelzi a főpolgármester-helyettes, Dorosz Dávid nyilatkozata. Dorosz úgy fogalmazott: a főváros vizsgálja, hogyan lehet minél kevésbé bevonni a kormányt a projektbe.
Lapunk érdeklődött a politikusnál, miért utasítja vissza a város a kormány segítségét, milyen más forgatókönyvek állnak Budapest rendelkezésére a hídfelújítás finanszírozását illetően, de válaszában csupán Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes közösségi oldalán tett bejegyzését küldte el, melyben „édeskevésnek” titulálták a kormány segítségét.
Hasonló ellentmondások vannak a Karácsonyék által eszközölt ideiglenes nagykörúti kerékpársávok felfestése körül. Lapunk érdeklődésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke elmondta, bár még nem lehet eldönteni, bevált-e az intézkedés, hiszen sok munkavállaló továbbra is otthonról dolgozik, az oktatási intézmények pedig korlátozottan látogathatók, ám bizonyos szakaszok – például ahol az autóbuszokkal közös a kerékpárosok által használt útfelület – fokozottan balesetveszélyesek. Dorner szerint nem ötletelős sávfelfestésekre, hanem megtervezett, számítógépes szimulációkon már bevált megoldások tesztelésére lenne szükség. Ez komoly szakmai program, amelyet a főváros régóta tervez, nem kellene elrontani. S bár a városvezetés egyik kitűzött célja az volt, hogy a kerékpársávokkal csökkentsék a légszennyezettséget, Dorner úgy véli, ahol szakmaiatlanul és rosszul jelölték ki a sávokat, ott torlódások alakulhatnak ki, ami egészen nyilvánvalóan növeli a károsanyag-kibocsátást.