Belföld

Karácsony távol tartaná magát a felelősségtől

Totális információs káosz a BKV-nál, a járművezetők ellentmondásos tájékoztatókat kapnak, a balliberális városvezetés pedig lesöpri az asztalról a munkavállalók javaslatait

Karácsony Gergely főpolgármester nem jelent meg a BKK Igazgatóságának tegnapi, rendkívüli ülésén, így a budapestiek nem tudhatták meg, milyen megfontolások mentén döntött a járatritkításokról.

Karácsony távol tartaná magát a felelősségtől
A részleges járatsűrítés nem sokat javított a helyzeten
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

Emberek egészsége és élete múlhat azon, hogy a kormány a védelmi bizottságok jóváhagyásához kötné az önkormányzati döntéseket – fogalmazott csütörtökön a főpolgármester, miközben az egy nappal korábban bevezetett közösségi közlekedési menetrenddel – amely révén komoly zsúfoltság alakult ki a BKK járművein – azokat az utasokat sikerült veszélybe sodorni, akik ebben a krízishelyzetben értünk állnak helyt az egészségügyben, az üzletekben és az üzemekben. Bár a BKK még aznap elismerte hibáját, és csütörtökre járatsűrítést eszközölt egyes viszonylatokban, a helyzet aznap sem javult, ezért úgy döntött, jövő hét hétfőtől újra a tanszü­neti menetrend szerint indulnak a közösségi közlekedési járatok.

Arra a kérdésre, hogy kinek volt a felelőssége az emberéletekkel játszó április 1-i menetrend bevezetése, biztos választ nem tudunk adni. Ugyanakkor Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatóságának tagja a cég tegnapi rendkívüli ülése után – amelyen Karácsony nem vett részt – lapunknak elárulta, a menetrend módosítására a vezérigazgató tett javaslatot, amit nem sokkal később a főpolgármester által vezetett fővárosi operatív törzs jóváhagyott. Wintermantel elmondta, a felelősségi körök tisztázása véget javaslatot tett Draskovics Tibor BKK-elnöknek, hogy ilyen esetekben – ahogy azt a jogszabály is előírja – ne a főpolgármester, hanem a cég szakemberei, vezetése hozzon döntést. Azonban, ahogy arra a politikus már korábban is felhívta a figyelmet, Karácsony tájékozatlanságát jelzi, hogy a héten tízszázalékos kihasználatlanságról beszélt, csakhogy ez akkor lett volna igaz az elmúlt három napban, ha normál helyzet lenne, ekkor számolják úgy egy jármű kapacitását, hogy egy négyzetméteren négy utas utazik. De a koronavírus-járvány idején, ha legalább egy méter távolságot kell tartani az utasok között, akkor négyzetméterenként egy utas lehetne maximum négy helyett, így a főpolgármester által emlegetett tíz százalék valójában negyven százalék. Ha pedig azt vesszük, hogy az ideális két méter távolság lenne, akkor ez még jóval nagyobb lenne – mutatott rá.

Mindeközben teljes az információs káosz a BKV-nál, a járművezetők naponta több, egymásnak ellentmondó belsős tájékoztató között próbálnak eligazodni – állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet, amely elvárja, hogy legalább ebben a helyzetben vonja be őket a cégvezetés a munkavállalókat közvetlenül érintő változtatások előkészítésébe, s követelik, hogy vegyék figyelembe javaslataikat. A szervezet elnöke, Naszályi Gábor már az emberéleteket veszélyeztető járatritkítás előtt jelezte, rendkívüli helyzetre nem lehet meglévő sémákat ráhúzni, hanem hetekkel ezelőtt ki kellett volna dolgozni egy működőképes speciális fővárosi menetrendet. Hozzátette: nem ez az első eset, hogy a balliberális város- és cégvezetés lesöpri az asztalról a javaslataikat.

Felháborodott kommentelők a BKK közösségi oldalán

A BKK Facebook-oldalát ellepték az elégedetlen utasok bejegyzései. „Hát gratulálok a vezetés alkalmatlanságához!” – fakadt ki egy dühödt utas, majd hozzátette: reggel 5 óra környékén az Újpalotáról a város centruma felé induló buszok tömve közlekednek. Zugló vasútállomásnál inkább már fel sem szálltak az utasok. „Most az lenne a lényeg hogy minél kevesebben tömörüljenek, erre ezek a nagyeszűek még ritkítanak is” – háborgott. „Aki elrendelte, hogy minden vonalon hozzák be a szombati menetrendet, az a nagyokos hol van? Álljon ki és kérjen bocsánatot! Amit csináltatok az már közveszélyokozás!” – tombolt egy másik utas. „A 144-esen hering effektus, negyedórás járat­indulás csúcsidőben. Köszi Geri!” – üzent egy közlekedő vélhetően Karácsony Gergely főpolgármesternek. Mások azt nehezményezték, hogy a társaság olyan fotókat posztolt, ahol alig látható utas. „Nem hajnalban kellene fotózni, hanem fél 8-8 körül a metrópótlókat, akkor láthatnák, hogy nem sokat változott a helyzet” – írta egy közlekedő. „Olyan fotó tesztek ki, ami benneteket igazol és nem olyat, ami a valóságban történik! Abszolút nem korrekt!” – csatlakozott egy másik utas. „Ez hihetetlen. Bebizonyosodott hogy hibás döntést hoztattok…  Erre még mindig próbálkoztok képekkel bizonygatni hogy nincs utas…  Szánalmas. Komolyan mondom, az embernek az az érzése hogy ezekkel a posztokkal szándékosan provokálják azokat akik kénytelenek utazni” – fakadt ki egy munkába igyekvő.
(VT)

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom