Belföld

Nemzetközi példák jogi megoldásokra

Más európai országokban is a magyarhoz hasonló vagy szélesebb mozgástere van a kormányoknak – mondja a szakértő

Mivel Európában senki sem tudja jelenleg megmondani, mikor lesz vége a járványnak, ráadásul azt sem, hogy az Országgyűlés döntésképes lesz-e a járvány tetőpontján, jelen helyzetben nem érdemes végső határidőt szabni a veszélyhelyzetnek – véli Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője.

Nemzetközi példák jogi megoldásokra
Deák Dániel
Fotó: MH

„Európában példa nélküli ez az ellenzéki magatartás, hogy még ebben a rendkívüli módon nehéz időszakban sem hajlandók a nemzeti konszenzusra törekedni. Különösen annak fényében érthetetlen a gáncsoskodás, hogy rendkívüli helyzetekben más európai országokban is ilyen vagy ennél szélesebb mozgástere van a kormányoknak” – nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője. Szerinte ugyan minden jogrendben eltérő ennek a szabályozása, ám abban szinte minden euró­pai ország azonos, hogy ilyen rendkívüli helyzetekben a kormány rendeletekkel kormányozhat, amelyekre a kormányok mögött álló parlamenti többségnek vagy egyáltalán nem kell rábólintania, vagy legfeljebb napokkal később szavazhat róla.

Rámutatott: így van ez a briteknél is, ahol rendkívüli állapotban a kormány jogosult rendeletben szabályozni az egyébként törvényben szabályozandó kérdéseket is, amit csak utólagosan kell a parlament elé terjesztenie, hét napon belül. A franciáknál is a kormány hirdetheti ki rendeletben a szükségállapotot, csak annyi kötelessége van, hogy tájékoztassa a szükségállapot idején hozott intézkedésekről mind a nemzetgyűlést, mind a szenátust. Utóbbi testületnek csupán ellenőrzés vagy értékelés céljából van lehetősége információkat kérni a kormánytól. Romániában pedig az elnök hirdeti ki a rendkívüli állapotot, aki ezt megüzeni a parlamentnek, amely öt napon belül összeül, és a rendkívüli állapot végéig összehívottnak számít, még ha nem is tart ülést. Az elnök jogosítványai elég hangsúlyosak, a parlamentnek itt is csak ellenőrző szerepe van – részletezte a szakértő.

Érthetetlen és hazug tehát az ellenzék magatartása – folytatta Deák Dániel –, hiszen az alaptörvény és a koronavírus-törvény javaslatának szövege is világos korlátozásokat tartalmaz a kormány számára, így például az Alkotmánybíróságnak és magának az Országgyűlésnek is számos lehetősége van a kontrollra, a parlament bármikor véget vethet a különleges jogrendnek is.

Ráadásul a különleges jogrend kizárólag a járvány elleni védekezéssel kapcsolatos döntésekre vonatkozik, és annak vége a járványhelyzet elmúlása, ami egy ma még nem megjósolható, de a jövőben egy mindenki számára könnyen belátható, objektív időpont lesz – húzta alá Deák Dániel. Az elemző hozzáfűzte, mivel Európában senki sem tudja jelenleg megmondani, mikor lesz vége a járványnak, ráadásul azt sem, hogy az Országgyűlés döntésképes lesz-e a járvány tetőpontján, jelen helyzetben nem érdemes végső határidőt szabni.

Kapcsolódó írásaink

„Összefogásra van szükség”

ĀDömötör Csaba: Az a felelősségünk, hogy biztosítsuk a döntéshozatal és a gyors cselekvés lehetőségét, a veszélyhelyzet pedig éppen ezt szolgálja

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom