Belföld

Új munkarendet vezetnek be a köznevelési és szakképzési intézményekben

A koronavírus járvány terjedése miatt a Kormány „A koronavírus miatti új munkarend bevezetéséről a köznevelési és szakképzési intézményekben” című 1102/2020 számú határozatában az iskolákban a tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről döntött, amely az óvoda, a pedagógiai szakszolgálati intézmény és a pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmény kivételével érinti valamennyi köznevelési intézményt - írta szombati közleményében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi).

Új munkarendet vezetnek be a köznevelési és szakképzési intézményekben
Új munkarendet vezetnek be a köznevelési és szakképzési intézményekben
Fotó: MH

Az Emmi közleményében arról tájékoztatott, hogy 2020. március 16. napjától az oktató-nevelő munka tantermen kívüli, digitális munkarendben kerül megszervezésre, továbbá hangsúlyozta, hogy ez nem rendkívüli szünet, hanem az oktatás módjának megváltoztatása, amely továbbra is biztosítja a tanulók számára a tanulás Alaptörvényben rögzített lehetőségét.

„A megváltozott körülményekhez az iskoláknak és a pedagógusoknak is alkalmazkodniuk kell.”

Az új munkarendben a tanulók részére tilos az intézmények oktatási célú látogatása - szögezte le a minisztérium, majd hozzátette: a tananyag kijelölése, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem igénylő kapcsolatában történik, oly módon, hogy a tananyag tantermen kívüli, digitális munkarend keretében történő átadása alkalmas legyen a tanuló tanulmányi követelményeinek teljesítésére.

A tanulók kerüljék a nagyobb csoportos találkozásokat, közös programokat

A tantermen kívüli, digitális munkarend időtartama alatt a tanulók lehetőleg kerüljék a nagyobb csoportos találkozásokat, közös programokat - figyelmeztetett az Emmi, majd elmondta, hogy a gyerekek felügyeletét a szülők, családok, szomszédok bevonásával, kis csoportokban célszerű megszervezni.

„A gyermekek felügyeletét nem javasolt a nagyszülőkre bízni, hiszen ők a legveszélyeztetettebbek, védjük meg őket!”

A Kormányhatározat értelmében 2020. március 16. napjától a szülők igényei alapján, indokolt esetben a nemzeti köznevelésről szóló törvény hatálya alá tartozó iskolák esetében a területileg illetékes tankerületi központ, szakképző intézmény esetében a területileg illetékes szakképzési centrum munkanapokon megszervezi a gyermekek, tanulók napközbeni kiscsoportos felügyeletét - tájékoztatott az intézmény, majd hozzátette, hogy a megszervezés azt jelenti, hogy egyeztetés alapján ebben természetesen nem állami fenntartású intézmények is részt vehetnek.

Az Emmi továbbá kijelentette, hogy mivel a munkavégzés folyamatos, a pedagógusoknak a tantermen kívüli, digitális munkarend idején is jár a munkabér.

„Annak érdekében, hogy a pedagógusok és a tanulók a lehető legkönnyebben tudjanak áttérni az új munkarendre, az oktatásért felelős miniszter módszertani ajánlást tesz közzé.”

A köznevelési intézmények épületei nem kerülnek bezárásra.

Az intézményvezető és az új munkarend megszervezése érdekében helyben ellátandó feladattal megbízottak továbbra is ott végzik tevékenységüket - írta a minisztérium, majd hozzátette, hogy amennyiben a pedagógusoknak munkavégzésük érdekében - például a helyi digitális infrastruktúra használata céljából - be kell menniük az intézménybe, ez módjukban áll.

Továbbá az Emmi azt is hangsúlyozta, hogy az új munkarend idején az intézmény vezetője, illetve a tagintézmény-vezető és helyettesei közül legalább egy fő (ha ez nem megoldható, a helyettesítési rendben kijelölt személy) köteles munkanapokon, munkaidőben az intézményben, tagintézményben tartózkodni és szervezni az új típusú feladatellátást.

A gyermekétkeztetés biztosítása az adott településen intézménytípustól függetlenül önkormányzati feladat - ismertette az Emberi Erőforrások Minisztériuma. „A főzésre jelenleg is használt konyhák továbbra is rendelkezésre állnak, a gyermekek étkeztetése azonban nem történhet az oktatási-nevelési épületekben. Ezért azon gyermekek számára, akiknél ez indokolt, a helyben lehetséges legoptimálisabb módon kell biztosítani az étkezés lehetőségét (például kiszállítással).”

Abban az esetben, ha a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet huzamosabban fennmarad, az érettségi vizsgákkal kapcsolatban további részletes tájékoztatást adnak ki - jelentette ki az intézmény, majd hozzátette: jelenleg úgy véli, az erre történő felkészítés ebben a munkarendben is eredményes lehet és a vizsgák megszervezése is megoldható.

Kizárólag kollégiumokra vonatkozó tudnivalók

A kollégiumokról speciális intézkedést az Emmi nem hozott, várhatóan a tanulók döntő többsége hazatér majd, egyes speciális esetekben azonban indokolt lehet a kollégiumok nyitva tartása, ezért a minisztérium azt javasolja, hogy a nevelőtanárok biztosítsák az esetlegesen a kollégiumban maradó tanulók felügyeletét, de a kollégiumok bevonhatóak a kiscsoportos gyermekfelügyeletbe is, az oktató tevékenységet ellátó pedagógusok esetében pedig a tantermen kívüli, digitális munkarend kapcsán megfogalmazott általános eljárás érvényes.

Kizárólag a pedagógiai szakszolgálatokra vonatkozó tudnivalók

A Kormányhatározat nem vonatkozik a pedagógiai szakszolgálatokra - szögezte le közleményében az Emmi.

Tekintettel arra, hogy ezekben az intézményekben jellemzően nem kerül sor csoportos foglalkozásokra, a Klebelsberg Központ és a tankerületek szolgáltatási típusonként (pl. logopédiai ellátás, szakértői bizottsági tevékenység, nevelési tanácsadás) módosítják a működés, a munkavégzés körülményeit a vészhelyzet adta körülményekhez igazodva - hangsúlyozta a intézmény.

Az új munkarendben történő működés mindenkinek komoly kihívást jelent - jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma, és minden intézményvezetőtől, pedagógustól, tanulótól és szülőtől kérik, hogy közösen oldják meg ezt a nehéz feladatot, valamint viseljék türelemmel a nehézségeket

Az Emmi kér minden intézményvezetőt, pedagógust, tanulót és szülőt, hogy közösen oldják meg ezt a nehéz feladatot, és türelemmel viseljük a nehézségeket. Hozzátette: ez nem egy kiforrott, nagy óvatossággal bevezetett oktatási reform, hanem egy vészhelyzetben hozott rendkívüli intézkedés, mely hozzájárul a járvány mielőbbi leküzdéséhez.

Ezzel párhuzamosan tekintsük ezt a változást egy hatalmas innovációs lehetőségnek, melyből a lehető legtöbbet hozzuk ki gyermekeink, jövőnk érdekében - zárta közleményét a minisztérium.

Kapcsolódó írásaink