Belföld

Nagyobb mozgásteret kapnak a tanárok

Az alapfogalmak és a szabályok sulykolása helyett az általános iskolában gyakorlatorientáltabb oktatásra van szükség

Megvalósulni látszik a tanulói terhek csökkentése, így nagyobb mozgástere lesz a pedagógusoknak, hogy elmozdulhassanak a képességfejlesztés, illetve a tehetséggondozás irányába – jelentette ki a módosított Nemzeti alaptantervvel kapcsolatban a Magyar Hírlapnak Pakurár Miklósné, a debreceni Szoboszlói Úti Általános Iskola intézményvezetője, magyar–angol szakos tanár.

Nagyobb mozgásteret kapnak a tanárok
Fotó: MH/Katona László

Hangsúlyozta, nagyon fontos a pedagógus személyisége, az, hogyan tudja kihasználni ezt a szabadságot a módszertani sokszínűségre, változatosságra, kreatív pedagógiára, hogyan tudja alkalmazni a korszerű eszközöket, mint a digitális technológia vagy a projekt-, illetve csoportmunka.

A jelenleg hatályos, 2012-es alaptantervhez képest Pakurár Miklósné szerint előrelépés, hogy a 20. századi magyar irodalmat már Kárpát-medencei magyar irodalomként kezeli a NAT-módosítás, az élő idegen nyelvek esetében pedig előírja, hogy a 6. évfolyam végére A1-es, 8. végére pedig A2-es szintre kell eljutnia a diákoknak, történelem tantárgyból pedig az értelmező módszert állítja előtérbe.

Lapunknak nyilatkozó pedagógusok korábban felhívták a figyelmet arra, hogy magyar nyelv és irodalomból nagyon sok témát felsorol az alaptanterv, miközben tovább csökken a tárgy óraszáma: már 8. és 9. évfolyamon is csak heti három tanóra lesz. Szerintük ez szűkíti a tanár lehetőségeit, emellett veszélybe sodorja a nyelvtanoktatást, márpedig – ha valóban nemzeti az alaptanterv –, a diákoknak ismerniük kellene a magyar nyelvet. Hátrányos szerintük az is, hogy kikerülnek az alaptantervből a nyelvtani és irodalmi fogalmak.

Pakurár Miklósné úgy véli, a jelzett problémák esetében a kulcs az ismeretelsajátítás szintje. Nem kell egyforma mélységben foglalkozni a különböző témákkal, jelentős eltérések lehetnek például irodalomból a szerzőket, de a tanulókat illetően is, az életkori és egyéb sajátosságokat figyelembe véve. Egyes szerzőket általános iskolában elég csak említés szintjén kezelni, rámutatni bizonyos összefüggésekre, középiskolában már lehet részletesebben foglalkozni velük – magyarázta az igazgatónő. A nyelvtannal kapcsolatban azon az állásponton van, hogy jó az, ha az alaptanterv szerint általános iskolában inkább gyakorlatorientáltan oktatják a tárgyat, és a nyelvhasználatra, szövegértésre és szövegalkotásra fókuszálnak az alapfogalmak és szabályok sulykolása helyett. Itt is az a lényeges kérdés szerinte, hogy mikor, milyen szinten tudatosítják a tanárok ezeket a szabályokat.

Kapcsolódó írásaink

Harc a Nemzeti alaptantervért

ĀMagyar Bálinték 2003-as alaptantervét a Soros Alapítvány által támogatott Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaság készítette elő, és még liberálisabb lett, mint a Fodor Gábor minisztersége alatt, 1995‑ben elfogadott NAT