Belföld
Közigazgatás: finomhangolás és béremelés
Az ellenzék egyértelműen politikai okokból próbál akadályozni minden kormányzati beruházást a fővárosban – mondta lapunknak György István államtitkár

– Ezeroldalas közigazgatási törvénycsomagot fogadott el nemrég, decemberben a parlament, ezt követően vette át az államtitkárságot. Kötött pályán mozog?
– Ezt az egyébként is komoly feladatot nyilván nem teszi könnyebbé, hogy a ciklus közepénél történt a váltás. Fontos azonban, hogy az ember kellő alázattal tegyen eleget egy ilyen kihívásnak, egyúttal megfelelő határozottsággal arra vonatkozóan, hogy az elképzeléseit meg tudja valósítani. Az említett, számos eljárást egyszerűsítő csomag egyenes folytatása a 2010-ben megkezdett reformoknak, amelyek a modern közigazgatás kialakulása óta a legnagyobb volumenű változtatásokat jelentik. Létrejöttek a kormány- és a járási hivatalok, majd a kormányablakok, az idén pedig három lépcsőben, januártól, márciustól, majd júniustól lépnek életbe az újabb módosítások. Ugyanakkor a terület felelőseként, tisztelve az elődök óriási munkáját, sor kerül még némi finomhangolásra a közeljövőben. Egy ilyen mértékű jogalkotási teljesítmény esetében természetes, hogy szükség van kisebb korrekcióra.
– Ez azt jelenti, hogy újabb törvénymódosítások születnek?
– Most egyeztetjük a részleteket, és a javaslatokat hamarosan benyújtjuk az Országgyűlésnek.
– Mondana egy példát?
– Az újabb változások része, hogy a jegyzőktől a kormányhivatalokhoz kerültek az állatvédelmi kérdések. Meggyőződésem azonban, hogy ez a terület jobb helyen van a jegyzőknél.
– Az ellenzéki kritikák szerint a kormány büntetése az építésügy elvétele a településektől, a tavaly október 13-i választási eredmény miatt. Ez a módosítás megmarad?
– Az éles politikai szembenállást mutatja, hogy szinte bármit csinálhat a kormány, az ellenzék mindig keres valamit, amibe beleköthet. A kritikák hitelessége éppen ezért alaposan megkérdőjelezhető, ebben az esetben különösen is. Ugyanis nem volt mit elvenni, hiszen az építésügyi igazgatás soha nem volt önkormányzati feladat, az ilyen teendőket a jegyzők államigazgatási feladatként látták el. Arról, hogy az építésügy egységesen állami szervekhez kerüljön, már 2015-ben született kormányhatározat.
– Akkor ez inkább könnyítés az önkormányzatoknak?
– A mostani lépéssel komoly teher kerül le a jegyzők válláról, miközben a városarculat meghatározása természetesen települési szinten marad. Az állam nevében történő közhatalom gyakorlás azonban a kormányhivataloknál lesz, vagyis csupán portfóliótisztítás történik.
– Akárcsak a szabálysértési eljárásoknál.
– Valóban, ám ezek éppen a kormányhivataloktól kerülnek vissza a rendőrséghez, ahol szerintünk jobb helyen lesz a feladat. Az állam bűncselekményekkel és a kisebb súlyú szabálysértésekkel, régi elnevezéssel kihágásokkal szembeni fellépése hatékonyabb lesz azáltal, hogy egy szervezet látja el ezeket a feladatokat.
– Összesen hétszáz ügytípusról van szó. Mit emelne ki még ezek közül?
– Azt mindenképp, hogy könnyebb lesz az egyéni vállalkozók élete, mert megszűnt az egyéni vállalkozói igazolvány, a nyártól pedig elég lesz a NAV-nál bejelentést tenniük, kevesebb ellenőrzés lesz a regisztrációkor, tehát csökken az adminisztrációs teher.
– A személyi állományban is lesz változás az átsorolások és egyéb módosítások miatt?
– Cél, hogy mindig a feladatokhoz szabott állomány végezze el a szükséges munkát, ennek érdekében korábban létszámcsökkentésekre is sor került. Ezúttal azonban nem lesz szükség ilyesmire, sőt, az építésügyi teendők átvétele országosan hétszáz új álláshelyet jelent a kormányhivatalokban – igaz, eközben a szabálysértési eljárások elkerülése kétszáztízzel csökkenti a szükséges álláshelyek számát. A kettő különbözetével növekszik majd a kormány által már meghatározott országos keret.
– Tavaly nyáron kormányablakok bezárásáról is érkeztek hírek. Ekkora a munkaerőhiány a közigazgatásban?
– Létszámhiány miatt nem került sor ilyesmire, ideiglenes bezárásra az uniós forrásokból létrehozott Keleti és a Nyugati pályaudvari kormányablakok garanciális munkálatai miatt volt szükség. A Keleti el is készült, a Nyugatiban komolyabb felújításra van szükség. Kétségtelen, kisebb kormányablakokat be kellett zárni, ám ennek sem munkaerőhiány volt az oka, hanem az, hogy a kevés munkaállomás miatt gyakran volt hosszú a várakozási idő, bővítésre pedig nem volt hely, ezért másik helyszíneken növeltük a kapacitást. Jelenleg háromszázöt kormányablak működik az országban, folyamatosan figyelemmel kísérjük a működésüket, a tapasztalatok alapján döntünk, nyitunk-e újabbakat, vagy bővítjük-e a meglévőket, például a fővárosban. Én ezt támogatnám. Az átlagos várakozási idő jelenleg tizennyolc perc, az ügyintézés pedig átlagosan hét-kilenc percig tart. A szakmai feladatok ellátása egyablakos ügyintézéssel, országosan egységes színvonalon történik. Kezdetben még csak száznegyvenhat ügytípus volt elérhető, miközben jelenleg már kétezerötszáznál is több féle ügyet lehet elintézni a kormányablakban. Alapvetően változott meg tehát a közigazgatás szemlélete, a középpontban immár az ügyfél van, nem az állam maga. Azt gondolom, hogy az eddigi eredmények önmagukért beszélnek.
– Merre tovább?
– Természetesen van még feladatunk, most az informatikai fejlesztéseken, illetve az egyes szakrendszerek összekötésén van a sor. Hosszú távú célunk az E-közigazgatás kiterjesztése, azaz, hogy minél több eljárást személyes megjelenés nélkül, akár otthonról is el lehessen intézni. Azt például akár néhány éven belül megoldhatónak tartom, hogy egy elveszett személyi igazolványt, ami a nyilvántartás szerint még érvényes, így lehessen pótolni. A visszajelzések alapján egyébként az állampolgárok alapvetően elégedettek a szolgáltatásokkal. Visszatérve a munkaerő kérdésére: természetesen érzékeljük a versenypiac elszívó hatását, hiszen az átlagbérek évről évre tíz százalékot meghaladó mértékben növekednek. Ezzel az államnak is lépést kell tartania.
– Hogyan?
– Idén harminckétmilliárd forint jut bérfejlesztésre a területi közigazgatásban, ez átlagosan legalább tizenöt százalékos bérpozíció javulást jelent áprilistól, januárig visszamenőleges hatállyal, és a cafeteriát is bevezetjük áprilisban. Az ügyfélbarát fejlesztéseket továbbra is támogatjuk, ám némi nyugalmat is szeretnénk végre a kormányhivatalok életében, hiszen az elmúlt években temérdek szervezeti és egyéb változás történt ezen a téren. A kollégákra is oda kell figyelni, ők viszik a vállukon a közigazgatást.
– Más téma. Mit gondol a főváros és a kormány közötti viszonyról?
– Az önkormányzati választás nyomán bekövetkezett változások után mindenkinek fel kell vennie a fonalat, s Budapest és a kerületek javát szolgálva keresnie az együttműködési pontokat. A Fővárosi Önkormányzat képviselőivel többször is folytattunk udvarias és megértő hangnemű beszélgetéseket, miközben egyes kiemelt ügyekre, mint például a Liget Projekt vagy az atlétikai stadion, súlyosan rátelepedik a politikai érdek: az ellenzék egyértelműen politikai okokból próbál akadályozni minden kormányzati beruházást. A tettek és a nyilatkozatok tehát nincsenek összhangban a főváros új vezetésénél, miközben nyilvánvaló, hogy nekik is alapvető érdekük lenne a konstruktív együttműködés a kormánnyal. Pláne, hogy miniszterelnök úr egyértelművé tette: minden, a Tarlós-vezetésnek tett ígéretét betartja, miközben akarata ellenére semmit nem fog rákényszeríteni Budapestre.