Belföld
A főváros a part menti mobilgát helyett két méteres falat építene a Római-part belső részén
A napilap összeállítása alapján a főváros új vezetése szakítana a korábbi koncepcióval, amely a Duna közvetlen közelébe helyezné a római-parti fő árvízi védvonalat. Az eredeti terv ugyanis a természetes part lerombolásához vezetne, ráadásul jelentős műszaki nehézségeket és kockázatokat is felvet. A Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén tárgyalja az új irányt kijelölő javaslatot, amelynek értelmében haladéktalanul meg kell kezdeni a Királyok útja – Nánási úti nyomvonalon húzódó védmű megvalósíthatósági vizsgálatát. A tanulmány elkészítése már csak azért is szükséges – érvel Dorosz Dávid és Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes közösen jegyzett előterjesztésükben, mivel a gát megépítéséhez új források bevonására lesz szükség, amely elsősorban európai uniós támogatásból szerezhető meg, ehhez pedig az építendő védmű valamennyi lehetséges nyomvonalát be kell mutatni.
Az egyik lehetséges változat szerint a Királyok-Nánási út vonalában két méter magas kerítés épülne, amelynek tetejére szükség esetén további 1,3 méteres mobiltoldalék tehető. A látvány sokkal inkább egy tömör kerítésre hasonlítana, mint egy védműre - állítja Bardóczi Sándor, Budapest új fő tájépítésze. A főváros 1,9 milliárd forintot költene megvalósíthatósági tanulmányra, a közösségi tervezésre, valamint a parti sétány átépítésére.
„Végre részleteiben megnézzük a szakmabeliek túlnyomó többsége által támogatott Királyok-Nánási nyomvonal megvalósíthatóságát. Ennek a tanulmánynak a része lehet a hullámtérben élők védelme is. Én nem zárkózom el a kétszintű védekezéstől, csupán attól, hogy az árvízi védekezés címén letaroljuk a gyönyörű Duna-partot” – nyilatkozta az ügyről Karácsony Gergely a lapnak.
A Népszava arról is beszámol, hogy a balliberális városvezetés tervei szerint közben elkészül a Duna-menti építési szabályzat is, amelyben kitérnek a Római-part bódésorára is. A városvezetés a jelenleginél esztétikusabb pavilonokat szeretne a sétányon látni, amelyek árvíz idején akár el is szállíthatóak a területről, de legalábbis árvízállóbbak a jelenlegieknél.
A tervek elkészültéig zöldfejlesztési program indulna, amelynek keretében megerősítenék az omladozó folyópartot, amely évről-évre egyre keskenyebb lesz. Fel szeretnék oldani a sétálók és a biciklisek közötti konfliktust, elbontanák a feleslegessé vált beton sólyákat, új növényeket telepítenének és új sétányt alakítanának ki. Még merészebb terveket szőnek az óbudai Duna-parton, ahol gyalogoshíd épülhetne a Graphisoft park és az Óbudai sziget között a K-hídtól északra. „A tervekről egyelőre nem tárgyaltak az irodanegyedet építő Graphisofttal, de a részvételi tervezés erre is keretet biztosít majd” – mondta el a Népszavának Bardóczi Sándor. A zöldfejlesztés egyelőre nem érintené a volt óbudai gázgyár után ott maradt szennyezett területet, mert ennek megtisztítása sokmilliárdos tétel