Belföld

Javult a diákok teljesítménye

A kormány jövőre hatszáznegyvenötmilliárd forinttal többet fordít oktatásra 2010-hez képest – jelentette be Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár

Minden területen javult a tizenöt éves magyar tanulók teljesítménye a legújabb PISA-felmérés szerint. A múlt esztendő tavaszán végzett vizsgálat eredményeit tegnap mutatta be a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD.

Javult a diákok teljesítménye
Egyre kevesebbet hiányoznak a diákok, akiknek a többsége elégedett az életével
Fotó: MH

Hazánk eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát – jelentette be tegnap a köznevelési államtitkár a legújabb (2018-as) PISA-jelentésről szóló sajtótájékoztatóján. Maruzsa Zoltán kiemelte, pozitív, hogy a családi háttér miatti különbségek egyre kevesebb szerepet játszanak a tanulók teljesítményében, kevesebb az iskolai hiányzás, és diákjaink hatvannyolc százaléka nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével.

Maruzsa Zoltán az MTI beszámolója szerint aláhúzta, minden területen javult a tizenöt éves magyar tanulók teljesítménye a legújabb PISA-felmérés szerint. A javuló tendenciák mögött ott vannak a köznevelésben elindított fejlesztések, az állami felelősségvállalás az iskolák fenntartásáért, a pedagógusok, a gyermekes családokat és az iskoláztatást segítő kormányzati intézkedések – fogalmazott.

Az államtitkár azt is hangsúlyozza, hogy feladat van még bőven, holnaptól a 2021-es mérésre készülnek. A kormány jövőre hatszáznegyven­­­öt­mil­­liárd forinttal többet fordít oktatásra 2010-hez képest, három­százötvenötmilliárd fortinttal többet pedagógusbérekre, dupláját az ingyenes tankönyvprogramra, háromszorosát az ingyenes gyermekétkeztetésre, és folyamatosak az iskolafejlesztések.

A vizsgálat kiemeli, hogy a tanulók szövegértésben a szociokulturális hátterükhöz képest jobban teljesítenek. A diákok e téren a 2015-ben elért 470 pont helyett 476, matematikában és a természettudományokban 477 helyett 481 pontot értek el. A mérés ismét rámutatott arra az évtizedes állapotra, hogy oktatási rendszerünkben nagyok az eltérések. Csökkent ugyanakkor 2015-höz képest az alulteljesítők aránya, hiszen a szövegértés területén 27,5 helyett 25,3 százalék (OECD-átlag: 22,7 százalék), a természettudo­mány területén 26 helyett 24,1 százalék (OECD-átlag: huszon­két százalék), a matematika terén 28 helyett 25,6 százalék (OECD-átlag 24 százalék) teljesített a máso- dik képességszint alatt.

Az államtitkár utalt rá, a családi háttérnek valamennyi mérés szerint átlag feletti szerepe van itthon  a tanu-lók teljesítményére, a 2018-as mérés szerint a teljesítménykülönb­ségek 19,1 százalékát ez magyarázza. Ez egyértelmű javulás, lévén 2015-ben ez a mutató 21,6 százalék, 2012-ben huszonhárom, 2009-ben pedig huszonhat százalék volt.

A vizsgálat egyik érdekessége, hogy a német tanulók teljesítménye a 2018-ös felmérésében az előző, három évvel korábban végzett vizsgálathoz képest romlott, s minden ötödik tizenöt éves még általános iskolai színvonalon sem tud olvasni.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom