Belföld

Elképesztő ellenzéki költekezés

Nem tisztázott, miből volt pénzük a korábban anyagi gondokra panaszkodó balliberális pártoknak arra, hogy Karácsony Facebook-kampányát példátlan összegekkel támogassák

A százmillió forintot is elérheti az az összeg, amit Karácsony Gergely közösségi médiakampányára fordítottak – derül ki a Facebook transzparenciaoldalán feltüntetett adatokból.

Elképesztő ellenzéki költekezés
Gyurcsány és Karácsony az eredményváróban. Megtérülő befektetés
Fotó: MH/Papajcsik Péter

Jóval több pénzből kampányolhatott az ellenzék az őszi önkormányzati választások idején, mint öt évvel korábban. Az nem tisztázott, hogy a korábban pénzügyi problémákra panaszkodó pártok miből finanszírozták az önkormányzati kampányt, azonban valószínűsíthető, hogy a helyhatósági választások miatt számos balliberális üzletember is mélyen a zsebébe nyúlt. Az Ezalényeg.hu nevű álhírgyár például indulása óta több mint ötvenmillió forintot égetett el a Facebookon. A portál mögött, amely szinte kizárólag Karácsony Gergelyék kampányát segítette, az a Páva Zoltán áll, aki 2010 előtt a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól kapott milliós megbízásokat.

Maga az új főpolgármester sem fukarkodott, amikor Facebook-költésekről volt szó: március óta csaknem harmincmillió forintot szánt hirdetésekre, ennek egyharmadát, 10 499 548 forintot pedig a választásokat megelőző napokban költött el közösségi oldalán. Az ellenzéki pártok közül érdemes kiemelni a Momentumot, amely a kampányhajrában tízmillió forintot fordított reklámokra. Összehasonlításként: a Jobbik, annak ellenére, hogy országgyűlési frakcióval bíró pártról van szó, csupán 3,7 millió forintot költött el a legnagyobb közösségi oldalon. Maguk az ellenzéki pártok közvetlenül alig fordítottak összegeket Facebook-hirdetésekre. Az MSZP tizenhétezer, az LMP harmincezer, a DK pedig 313 301 forintot kampányolt el. De látva az Ezalényeg.hu-ra költött és a Karácsony Gergely kampányához szükséges összegeket, sejthető, hová vándorolhattak a balliberális pártpénzek.

Miközben D. Kovács Róbert Antal Kőbánya és Borbély Lénárd Csepel újrázó kormánypárti városvezetői alig áldoztak közösségi kampányhirdetésekre – és maguk a kormánypártok sem –, addig milliós költségvetéssel dolgozott például Soproni Tamás, Terézváros első embere. A Momentum politikusa a kampányhajrában több mint háromszázezer forintott költött el. Hasonló összegeket áldozott önmaga népszerűsítésére a VIII. kerületi Pikó András, valamint a Ferencvárosban induló Baranyi Krisztina. A legtöbb fővárosi Facebook-hirdetési keret (500–700 ezer forint) a VII. kerületi polgármester, Niedermüller Péter (DK) és a III. kerületi ellenzéki városvezető, Kiss László nevéhez fűződik.

Nem volt szűkmarkú az érdi, a tatabányai és a pécsi városvezető sem, az abszolút rekorder azonban egyértelműen a miskolci Veres Pál tizenhárommilliós kampányköltéssel.

Kapcsolódó írásaink

Balliberális retróhangulat Budapesten

ĀRossz emlékű retróhangulat Budapesten: a Gyurcsány-kormányhoz és a Demszy-korszakhoz köthető személyiségek tűnnek fel Karácsony Gergely főpolgármester környezetében

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom