Belföld

Még nem indult eljárás a jósműsorokkal szemben

A versenyhivatal azt a tapasztalatot vonta le, hogy a fogyasztók nem a jóslást kifogásolják, hanem azt, hogy a betelefonálók későn vagy egyátalán nem kerültek adásba

A Gazdasági Versenyhivatal még vizsgálja, hogy indítson-e versenyfelügyeleti eljárást a jósműsorokkal kapcsolatban, de figyelemfelhívó kampányt hirdetett a témában a fogyasztói tudatosság ösztönzésére.

Bár érkeztek a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) a televíziós jósműsorokkal kapcsolatos panaszok, a GVH még nem döntött arról, indít-e versenyfelügyeleti eljárást – tudta meg lapunk. Ismert, a KDNP-s Harrach Péter januárban jelentette be, hogy a fogyasztók megtévesztése miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordulnak, kérve a szolgáltatók tevékenységének vizsgálatát. Párttársa, Rétvári Bence akkor arról beszélt, a távgyógyítók, távjósok sok száz forintot húznak ki az emberek zsebéből, és feltételezhetően sok embert károsítanak meg. Rétvári szerint társadalmi igény nem mutatható ki a szolgáltatás iránt. A fogyasztóvédelmi hatóságot integráló Innovációs és Technológiai Minisztérium februárban lapunkkal azt közölte, több bejelentés is érkezett hozzájuk, a jósműsorokkal kapcsolatos vizsgálat folyamatban van, amely a megtévesztő és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra, valamint egyéb felmerülő jogsértésre terjed ki. Hozzátették: ezek vizsgálata a fogyasztóvédelmi hatóságon túl a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hatáskörébe is tartozik. A minisztérium álláspontja szerint amennyiben bebizonyosodik, hogy a fogyasztók megtévesztése történik, úgy a hatóság határozottan fellép a jelenség megszüntetése érdekében – írták.

Az ügy később átkerült a GVH-hoz, amely lapunknak küldött válaszában egy 2012-es felügyeleti eljárást idézett, amelyben 13,5 millió forintra bírságolta az EZO.TV-t, amiért agresszíven ösztönözte betelefonálásra a nézőket, másfelől pedig megsértette a szakmai gondosság követelményét. Ugyanakkor azt a tapasztalatot vonták le, hogy a fogyasztók nem a jóslást kifogásolják, hanem azt, hogy a betelefonálók későn vagy egyáltalán nem kerültek adásba. A GVH válaszában hangsúlyozza, hogy a hozzájuk érkező panaszok, bizonytalanságra utaló piaci jelzések alapján, néhány területen különösen fontosnak tartják a fogyasztói tudatosság ösztönzését, a fogyasztók figyelmének felhívását egyes aktuális témakörökre.

Ezzel összhangban a versenyhatóság a „Gondolja végig higgadtan” kampányában a jósműsorokkal kapcsolatban figyelemfelhívó tájékoztatót tett közzé weboldalának a fogyasztók számára információkat nyújtó aloldalán a döntéseiket megelőzően mérlegelendő szempontokat illetően.

Kapcsolódó írásaink