Belföld

Palkovics: Jövőre 32 milliárd forinttal több jut innovációra és kutatásfejlesztésre

A 2019. évi Tématerületi Kiválósági Program keretében 26 egyetem és állami kutatóintézet 55 tématerülete mintegy 14,6 milliárd forint értékben kap támogatást. Ebből a Semmelweis Egyetem 1,75 milliárd forintot nyert el - mondta az innovációs és technológiai miniszter hétfőn Budapesten.

Palkovics: Jövőre 32 milliárd forinttal több jut innovációra és kutatásfejlesztésre
Palkovics László
Fotó: MH

Palkovics László hangsúlyozta: a jövő évi költségvetésben az eddigi 133 milliárd forinthoz képest 32 milliárd forinttal több jut innovációra és kutatásfejlesztésre.

Mint Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora a sajtótájékoztatón kiemelte, az elnyert 1,75 milliárd forint támogatási összeggel hidat építenek az alap- és a klinikai kutatás között.
 

Egyre többen veszik észre a szakképzésben rejlő lehetőséget

A felvételi adatok azt mutatják, hogy egyre többen veszik észre a szakképzésben rejlő lehetőséget - mondta Palkovics László a pedagógusnap alkalmából rendezett díjátadó ünnepségén hétfőn Budapesten.

Az innovációs és technológiai miniszter elmondta: az utóbbi években egyre több fiatal választja a szakképzést a csupán érettségit adó gimnáziumokkal szemben, az idén felvételizők 40 százaléka szakgimnáziumba jelentkezett, miközben a gimnáziumba jelentkezők száma 37 százalék alatt maradt.  

A szakképzés mellett döntő fiataloknak „versenyképes végzettséget, a gazdaság által elvárt tudást kell biztosítanunk” - fogalmazott Palkovics László.

Felidézte: az elmúlt évben a szakképzésben tanuló magyar fiatalok számos nemzetközi versenyen értek el kimagasló eredményeket. Nagy elismerés, hogy idén novemberben Magyarország rendezheti Győrben a World Robot Olympiad (WRO) nemzetközi robotépítő verseny döntőjét. Emellett rekord látogatottsággal zárták az idei szakmák éjszakáját, ráirányítva a pályaválasztás előtt álló diákok figyelmét a „szakmák izgalmas világára”.
A versenyek és népszerűsítő kampányok legfőbb célja, hogy megismertessék a fiatalokat az új lehetőségekkel, szakmákkal - tette hozzá. 

Távolról sem elég ugyanis, ha a szakma látja az elért eredményeket, sokkal fontosabb, hogy az iskolaválasztás előtt álló tanulók és szüleik is megismerjék és elismerjék azokat - mondta a miniszter. 

Palkovics László arra kérte a szakképzésben dolgozó pedagógusokat, hogy „az eddigi lendületet megtartva, sőt, ha lehet, még fokozva” újítsák meg együtt a szakképzést.

„Együtt kell elérnünk, hogy minden magyar fiatal a gazdaság által igényelt képzettség elsajátításával és az egész életen át tartó tanulásra alapozó készségekkel, kompetenciákkal felvértezve kerüljön ki az iskolarendszerből” - fogalmazott.

Kitért arra: alig várható el egy szakterület dolgozóitól, hogy megbecsültnek érezzék magukat, ha „tevékenységük megkülönböztetett jelentősége nem fejeződik ki elismerésben”.

Egészen mostanáig nem létezett díj kifejezetten a szakképzésben dolgozó pedagógusok, szakoktatók kitüntetésére. Ezt a hiányt pótolta a minisztérium az idén először átadott, a szakképzésért és felnőttképzésért odaítélt díjjal - tette hozzá Palkovics László.
A kitüntetést 24 pedagógus vehette át.

Kapcsolódó írásaink