Belföld
Erősödött a műszaki képzés
Az egyetem alapfeladata, hogy a tehetséget kibontakoztassa – mondta a BME rektora

A felvételi adatok szerint minden harmadik felsőoktatásba jelentkező diák műszaki vagy informatikai képzést választott, az elsőhelyes jelentkezők száma meghaladja a huszonötezret – közölte múlt héten az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Idén műszaki képzésekre a tavalyi adatokhoz képest hat százalékkal többen, csaknem húszezren jelentkeztek, és nyolc százalékkal több, összesen 13 285 diák jelentkezett informatikai képzésekre. Az ITM határozott célja, hogy a hazai munkaerőpiaci igényekhez igazodva egyre több fiatal kezdje meg tanulmányait és szerezzen diplomát a matematikai, természettudományos, műszaki vagy informatikai felsőoktatási képzésekben – hangsúlyozták.
Lapunk érdeklődésére Józsa János, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora rámutatott, az utóbbi években megszületett számos, a hazai műszaki és informatikai képzés megerősítésére irányuló intézkedés, a kormányban pedig – és egyre inkább a társadalomban is – tudatosult, hogy ezek a diplomások fontos szerepet játszanak az iparban, a gazdaságban.
Pozitívumként említette, hogy az állami támogatásnak köszönhetően az egyetemek jelentős számú ösztöndíjas helyet kínálnak. „Mi a műszaki és informatikai képzéseinken haladunk a korral, minden újdonságot beemelünk az oktatásba. A kutatás-fejlesztési eredményeinket az iparral együttműködve érjük el, ettől még életszerűbbé válik a képzés a hallgatóink számára” – hívta fel a figyelmet.
Hozzátette, a mesterképzésben tanuló hallgatók már aktívan részt vesznek ezekben a folyamatokban, dolgoznak az új módszerekkel, tudással, a doktori képzésben résztvevők pedig már maguk produkálnak új rész- vagy teljes eredményeket. „Ha csereprogramok segítségével még a fiatalok nyelvtudását is erősítjük, akkor ténylegesen olyan műszaki és informatikus diplomájú fiatalokat engedünk ki a felsőoktatásból, akik az ipart és a nemzetgazdaságot tervezni, fejleszteni, építeni, üzemeltetni és rekonstruálni tudják” – fogalmazott. Kitért arra is, hogy az egyetemen a műszaki képzésekben egyre erősebb a menedzsment tantárgyak oktatása, és saját startup-programmal is motiválni kívánják a hallgatókat, aminek eredményeképpen a hazai kkv-szektort is erősíthetik a jövőben. A rektor megjegyezte, az egyetem alapfeladata továbbra is az kell, hogy maradjon, hogy a hallgatók tehetségét kibontakoztassa és a legjobb készségeket fejlessze ki bennük.