Belföld

Tarlós István: Mérföldkőhöz érkeztünk

Tizenhét hónapja tart a 3-as metró felújítása, az állomások és az alagút már elkészültek, és heteken belül indul a déli oldal rekonstrukciója – mondta a főpolgármester

Átadták szombaton a 3-as metróvonal felújított északi, Újpest-központ és a Dózsa György út közötti szakaszát. Tarlós István főpolgármester az ünnepségen arról beszélt, a munkálatok során sok kritikát kaptak, főként olyanoktól, akik évtizedeken át elmulasztották, hogy foglalkozzanak a 3-as metró állapotával.

Tarlós István:  Mérföldkőhöz  érkeztünk
Próbajárat. A főpolgármester a kivitelezők társaságában
Fotó: Hegedüs Róbert

Mérföldkőhöz érkezett a 3-as metró felújítása, az északi szakaszon, az Újpest-központ és a Dózsa György úti állomások között véget értek a kivitelezési munkák. A hetekig tartó ellenőrzések és próbafutások sikerrel zárultak – jelentette be Tarlós István a felújított Újpest-központ megállónál szombaton. A főpolgármester közölte, érzi, hogy mindenki izgul, csak „van, aki azért, hogy sikerüljön és van, aki azért, hogy ne”. Kifejtette, az északi szakasz felújítása tizenhét hónapig tartott, a déli szakaszon pedig hamarosan folytatódnak a rekonstrukciós munkák.

Közölte azt is – utalva arra, hogy korábban a fővárosi ellenzék előszeretettel rótta fel a problémát – „úgy néz ki”, hogy a metró teljes infrastruktúrájának felújításáig „esetleg megoldható” a szerelvények légkondicionálása.

Kitért arra is, menet közben sok kritikát kaptak főként olyanoktól, akik évtizedeken át elmulasztották, hogy foglalkozzanak a 3-as metró állapotával. Megemlítette továbbá, hogy a BKV-nál 2010-re 78 milliárd forint működési adósság halmozódott fel, és ezt a kormány 2015 nyarán vette át. A működési hitelállomány megszűnéséig jogszabály alapján semmilyen kötelezettséget nem lehetett vállalni a felújításra – mondta a főpolgármester.

Kifejtette, a 3-as metróvonal 1970 és 1990 között épült meg, és a rekonstrukció megkezdéséig semmilyen komolyabb felújításon nem esett át. „Az építményeket, a gördülő állományt mindenképp fel kellett újítani, a berendezések műszaki teljesítőképességük, élettartamuk határához érkeztek. A felújítást nem lehetett tovább halogatni” – fogalmazott. Emlékeztetett, a 3-as metró szerelvényeit már korábban felújították, s bár a főváros új szerelvényeket akart, kormánygaranciát a felújításra kaptak. Felidézte, az északi szakaszon a kivitelezési munkák 2017. november 6-án kezdődtek meg, a felújítás során pedig minden rendszerre kiterjedő korszerűsítést, akadálymentesítést, valamint építészeti átalakítást végeztek. Ennek köszönhetően az Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Árpád híd és Dózsa György út állomásokon teljesen megújult utastájékoztató rendszer épült, korszerű ledes világítótesteket telepítettek, az utasbiztonság fokozása érdekében kamerarendszer épült ki, továbbá új mozgólépcsőket és felvonókat létesítettek. A felújítás során hatezer négyzetméter új falburkolat készült, hétezerötszáz négyzetméter járófelület újult meg, valamint nyolcezer négyzetméter mennyezetet, álmennyezetet építettek.

Több mint ötszáz digitális, illetve statikus utastájékoztató táblát helyeztek ki és hatszázötven új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében körülbelül százhetven kamerát építettek be. A meglévő mozgólépcsőket újra cserélték, a Dózsa György úti állomáson új mozgólépcsőket is építettek, és felvonó is lesz. A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, az Újpest-központ és a Dózsa György út állomások között 5,5 kilométernyi vonalszakasz újult meg. Ez 21,5 kilométer sín és tizenegy kitérő elbontását, illetve beépítését jelentette. A főpolgármester az akadálymentesítésről szólva felhívta a figyelmet, míg a 2-es metró felújításakor két állomást akadálymentesítettek, addig a 3-as metróvonal minden állomása akadálymentes lesz.

Tarlós István közölte, a 3-as metró felújítási költségei 217 milliárd forintra rúgnak. Ugyanakkor az Orbán Viktor miniszterelnökkel 2018. november 17-én született megállapodás alapján a felújításra az eredeti 137,5 milliárd forinthoz további 80 milliárd forintot biztosított a kormány soron kívül. A rekonstrukció folytatásáról szólva elmondta, a metróvonal déli szakaszán elindul a felújítás, a kivitelezési munkálatok április 6-án kezdődnek a Népliget és Kőbánya-Kispest állomások között. A déli szakasz várhatóan 2020 harmadik negyedévére újul meg, és ezt követően kezdődik majd a középső szakasz korszerűsítése, ami 2022 közepén, végén fejeződhet majd be – tette hozzá.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom