Autó-motor
Így készítsük fel autónkat a nyárra
Ezekre figyeljen, ha gondtalanul szeretne autózni a közelgő hőségben

Az autók nyárra való felkészítése nem csupán arról szól, hogy
elkerüljük a műszaki hibákat vagy a kényelmetlenségeket. A
biztonság az elsődleges cél, és odafigyeléssel, szakszerű
ellenőrzéssel, illetve a megfelelő karbantartások elvégzésével
gondtalan lehet a közlekedés az elkövetkező hónapokban.
„Az autósok hajlamosak azt gondolni, hogy az akkumulátorral csak
télen lehet gond, amikor hideg van. Ez tévedés! A nyári hőség
éppúgy extrém körülményeket teremt. A magas hőmérséklet az
akkumulátor kapacitását, tölthetőségét, élettartamát is
jelentősen befolyásolja. Arról nem is beszélve, hogy nagyon
kellemetlen, amikor a 35 fokos hőségben egyszerűen nem indul el az
autó. Ezt el lehet kerülni egy 10 perces ellenőrzéssel" – hangsúlyozza Sebők Levente, az UFleet Flottakezelő [1] alapítója.
A szakértő szerint a nyár elején mindenképpen érdemes megméretni
az akkumulátor teljesítményét, különösen, ha már nem új a
gépkocsi. Ne felejtsük el, egy elöregedett, gyenge akkumulátor
könnyen cserben hagyhatja az autóst.
A gumiabroncs a jármű egyetlen kapcsolata az úttal
A nyári gumik cseréjét sokan halogatják, vagy teljesen figyelmen
kívül hagyják. Pedig a gumiabroncs a legfontosabb biztonsági
tényező. A téli gumi nyáron gyorsabban kopik, a melegben pedig nem
nyújt megfelelő tapadást, különösen nagyobb sebességnél vagy
hosszabb utak során. A bordamélységre is figyelni kell, a szakértő
szerint 4 mm mélység alatt már nem biztonságos az abroncs.
„Ez az a négy tenyérnyi felület, ami az autót az úttal
összeköti. Ha nem optimális a tapadás, akár kanyarodásnál, akár
vészfékezésnél, komoly baj lehet a vége. Mi sosem engedünk ki
olyan autót az utakra, amelynek 4 mm alatti a mintázata. Nincs
kompromisszum a guminál!" – figyelmeztet Sebők Levente.
A flottakezelésben természetes, hogy minden abroncs állapotát
nyilvántartják, azokat szükség esetén szakszerűen tárolják, és
csak akkor kerülnek vissza az autóra, ha az biztonságos. _„Pontosan
tudjuk, melyik gumiabroncs milyen állapotban van, és hogy alkalmas-e a következő szezonra" – meséli Sebők Levente.
Fékhatás és futómű: a láthatatlan veszélyforrások
A nyári felkészítés során nem szabad kihagyni a fékrendszer és a
lengéscsillapítók ellenőrzését sem. Egy elhasználódott
lengéscsillapító akár 3 méterrel is megnövelheti a fékutat. A
fékbetétek, tárcsák, fékfolyadékok állapota is meghatározó a
jármű gyors reakcióképessége szempontjából, különösen fontos
hosszabb, nagy sebességű utazások előtt ellenőrizni ezeket.
Sebők Levente emlékeztetett arra is: a flottával rendelkező cégek
vezetőinek felelőssége nem csupán abban áll, hogy gazdaságosan
tudják „mozgatni" a munkatársakat, hanem abban is, hogy ezt
biztonságos módon tegyék, ehhez pedig a rendszeres ellenőrzés,
karbantartás elengedhetetlen.
A klímatisztítás se maradjon el!
A nyári kánikulában működőképes légkondicionáló nélkül
szinte lehetetlen közlekedni, különösen, ha valaki a munkaköre
miatt a nap nagy részét az autójában tölti.
„Sokan akkor szembesülnek a problémával, amikor először
bekapcsolják a klímát a szezonban, és az nem hűt, vagy kellemetlen
szagot áraszt. Ez általában annak a jele, hogy szivárog a
hűtőközeg, kevés a gáz vagy szennyezett a rendszer. A klímát
évente legalább egyszer ellenőriztetni kell, különösen nyár
elején. Ez nincs benne az úgynevezett szokásos check-listákban,
külön figyelmet igényel" – hívja fel a figyelmet a szakértő.
Fontos a pollenszűrő cseréje is, amely nemcsak a
klímahatékonyságot javítja, hanem az allergiás tünetek
megelőzésében is szerepet játszik.
Felelősség és szakmai bizalom
„A hosszabb nyári utak előtt mindig azt javaslom, hogy indulás
előtt legalább néhány alapvető dolgot ellenőrizzünk vagy
ellenőriztessünk, és bízzuk ezt szakértőre. Ez nemcsak
kényelmesebbé, hanem biztonságosabbá is teszi az utazást" –
tanácsolja az Ufleet alapítója.
Sebők Levente szerint a flottaüzemeltetők feladata nemcsak a
karbantartások elvégzése, hanem a tudatos és felelős hozzáállás
ösztönzése is. „A mi ügyfeleink hallgatnak ránk. Ez a bizalom az
alapja annak, hogy biztonságos járművekkel közlekedhetnek. Mi
átvállaljuk a felelősséget, de ehhez az kell, hogy elfogadják a
javaslatainkat."