Autó-motor

„Csak egy koccanásnak tűnt…”

Egy átlagos napnak indult. A rádió szól, a kávé gőzölög a pohártartóban. Aztán egy másodperc alatt minden megváltozik. Egy hirtelen fékezés, egy figyelmetlen sofőr… koccanás, csattanás, baleset.

„Csak egy koccanásnak tűnt…”

Ilyenkor a legtöbben megijednek, pánikba esnek, vagy csak állnak tanácstalanul a forgalom közepén. Pedig néhány tudatos lépéssel nemcsak a helyzet kezelhető jól, hanem az is biztosítható, hogy a vétlen fél megkapja a neki járó kártérítést.

1. Álljon meg, és gondoskodjon a biztonságról

A legfontosabb, hogy ne hagyja el a helyszínt, és ne veszélyeztesse a többi közlekedőt. Kapcsolja be a vészvillogót, vegye fel a láthatósági mellényt, és helyezze ki az elakadásjelző háromszöget. Ez a baleset utáni első és legfontosabb teendő.

2. Ellenőrizze a sérüléseket – hívjon mentőt, ha kell

Ha bárki megsérült, azonnal hívni kell a mentőket. Még enyhébb sérülések esetén is fontos az orvosi dokumentáció, mert a kártérítési eljárás során ez lesz az egyik legfontosabb bizonyíték.

3. Dokumentáljon mindent – fotók, jegyzőkönyv, tanúk

  • Fotózza le a járművek állapotát, a helyszínt, rendszámokat, féknyomokat, forgalmi helyzetet.

  • Töltsék ki a baleseti bejelentőt (kék-sárga nyomtatvány), vagy készítsenek részletes közös nyilatkozatot.

  • Kérje el a tanúk elérhetőségét – egy-egy tanúvallomás sorsdöntő lehet később.

4. Rendőrt csak akkor hívjon, ha…

  • személyi sérülés történt;

  • külföldi jármű is érintett;

  • nincs megegyezés a felelősség kérdésében;

  • gyanús, hogy valaki alkohol vagy drog hatása alatt vezetett.

5. Értesítse a biztosítót öt munkanapon belül

Ne várjon heteket – a kárbejelentést a lehető leghamarabb tegye meg. A biztosító a bejelentést követően indítja el a kárrendezési eljárást, de a dokumentáció hiányossága vagy a határidők elmulasztása komoly gondokat okozhat.

6. És mikor jár kártérítés?

Sokan azt gondolják, csak súlyos balesetnél jár kártérítés – de ez tévhit. Ha nem Ön a hibás, és az alábbiak közül akár csak egy is fennáll, joga van kártérítést igényelni:

✅ személyi sérülés (pl. nyaki húzódás, csonttörés, zúzódás, maradandó egészségkárosodás);
✅ járműkárok (javítás költsége, totálkár, roncs értékesítése);
✅ orvosi és gyógykezelési költségek;
✅ elmaradt jövedelem (ha a baleset miatt nem tudott dolgozni);
✅ lelki károk – fájdalom, trauma, életminőség-romlás;
✅ rehabilitációs költségek, gyógyszerek, segédeszközök.

A kártérítés mértéke mindig egyéni elbírálás kérdése, de egy biztos: ha nem kér, nem kap. A jogát Önnek kell érvényesíteni – lehetőleg szakértő támogatással.

7. Mikor érdemes jogi segítséget kérni?

  • ha a biztosító elutasítja a kárigényét;

  • ha vitás a felelősség kérdése;

  • ha nem vagy elégedett a felajánlott összeggel;

  • ha a másik fél nem hajlandó együttműködni;

  • ha hosszabb távú következményei vannak a balesetnek (pl. munkaképtelenség, maradandó sérülés).

Egy közlekedési balesetekre szakosodott ügyvéd pontosan tudja, mit és hogyan kell tenni – így nemcsak az időt, de a pénzét is megkíméli.

Összegzés: baleset után NE hagyja, hogy csak a biztosítók döntsenek Ön helyett

Baleset után természetes, hogy sokkhatás éri, de fontos, hogy tudatosan és higgadtan járjon el. Ne engedje, hogy a jogos kártérítési igénye elvesszen az adminisztráció útvesztőjében.

Tudja, mire jogosult – és kérjen segítséget, ha kell. Egy jó döntés a baleset után később sokat jelenthet!