Autó-motor

Megoldást vár a Red Bull

A nagy rivális McLaren múlt héten Szuzukában trükközött

Nem fog óvást benyújtani a Red Bull a nagy rivális McLaren múlt héten Szuzukában ismét elővett trükkje, a megengedettnél hajlékonyabb hátsó szárny miatt. Ugyanakkor elvárja, hogy a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIA), mint szabályalkotó és felügyelő szerv, végre fellépjen a szabálytalan alkatrészt használókkal szemben – írta meg az origo.hu.

Megoldást vár a Red Bull
A McLaren versenyzője a Japán F1-es Nagydíjon 2025. április 6-án
Fotó: AFP/Anadolu/David Mareuil

Nem csillapodnak a kedélyek a Forma–1-ben használt rugalmas szárnyelemekkel kapcsolatban. Az FIA a közelmúltban ugyan többször szigorított az ilyen elemek szabályain a McLaren előző idénybeli „mini DRS”-ére reagálva, de a csapatok rendre kijátsszák a szabályokat. Az idei Kínai Nagydíj után tovább szigorított az FIA, és a korábbi 2 milliméter helyett már csak 0,5 mm hajlást engedélyez a statikus elemeknél.

Erre megint jött egy próbálkozó, és már megint a McLaren. Az újabb, múlt heti szuzukai esetről a címvédő, négyszeres világbajnok, Max Verstappen apja, Jos Verstappen tett fel videót, amin jól látszik, hogy a wokingiak hátsó szárnya bizony nem csak 0,5 mm-t hajlik.

A Red Bull jelezte, az újabb szabályszegés ellenére sem terveznek óvást benyújtani, ugyanis véleményük szerint az FIA tisztában van mindennel, ugyanis már a februári teszteken jelezték a szövetségnek, hogy ez így nem oké.

„Az FIA remélhetőleg végre rendezi ezt a szárnytémát. Egyszerűen egyértelműbbnek kell lenniük a szabályoknak, és nem szabad szürke területeket hagyni a játszadozásra. Az FIA-nak rendelkezésére áll ez a bizonyíték. Nekik kell reagálniuk. Mi nem fogunk óvni vagy hasonló lépéseket tenni” – idézi a Red Bull tanácsadóját, Helmut Markót az M4 Sport.

Az osztrákok csapatfőnöke, Christian Horner pedig abban bízik, hogy a Spanyol Nagydíj után az első szárnyakra vonatkozó szabálymódosítás ki fogja egyenlíteni az erőviszonyokat.

A McLarennél eközben a jelek szerint kicsit sem aggódnak. A hátsó szárnyaknál láthatjuk: nem okoz nehézséget számukra pár szigorítás megkerülése. Hogy így van, abban meghatározó szerepe van a 2024 januárjától náluk dolgozó Rob Marshall főtervezőnek. Aligha véletlen, hogy korábban a volt csapata, a Red Bull számított a rugalmas aerodinamikai elemek nagymesterének. Sebastian Vettel időszakában még a bikásokat vádolták folyamatosan az ellenfelek a szabályok kijátszásával: hajlékony szárnyak, orrkúpok, padlólemezek – sok mindennel próbálkoztak, mutat rá az M4 cikke.

Kapcsolódó írásaink