Autó-motor

Melyik a jobb, a LED-es izzó vagy a halogén?

Egy német autóklub teszteredményei

Egyre több autó LED-es fényszórókkal érkezik az autószalonokba, nemcsak a prémiummodellek, hanem a tömegautók is. A LED-fényforrások energiafelhasználása nagyságrendekkel alacsonyabb a halogénizzókhoz képest, de vajon az éjszakai vezetés során is jobban teljesítenek? Az ADAC (német autóklub) két azonos típusú autó használatával vizsgálta meg ezt a kérdést: az egyik BMW-be halogén, a másikba pedig LED-fényszórót szereltek – írja az Origo.

Melyik a jobb, a LED-es izzó vagy a halogén?
Az éjszakai tesztvezetések során a LED-fényszóró jobban fókuszálta a kibocsátott fényt
Fotó: ANP via AFP/ANP MAG

A kétféle világítást tesztvezetés közben hasonlították össze. Az eredmény ez lett: a LED-es izzó egyértelműen fehérebb, ragyogó fényt bocsát ki, az általa nyújtott látótávolság hosszabb a halogénizzókhoz képest, a megvilágított területen a személyek és tárgyak kontrasztosabban láthatók, ezáltal könnyebben felismerhetők, a járművezető látását és helyzetfelismerését zavaró „foltok” nem gátolják, mindezek összegzéseként a LED-fényszórók alkalmazása nagyobb biztonságot jelent.

Az éjszakai tesztvezetések során a LED-fényszóró jobban fókuszálta a kibocsátott fényt, és mintegy 40 méterrel hosszabb szakaszon világította meg az út jobb szélét. A LED-fényszóró további előnye a többszörösen hosszabb élettartam volt, amit nagyjából 2500 órában adtak meg. Ezzel szemben a halogénizzó működési ideje mintegy 550 órára tehető.

2025. január 4-től itthon is lehet minősítő jellel ellátott, utólagos LED-fényforrásokat használni. Továbbra sem lehet bármilyen, bizonytalan forrásból rendelt izzót használni, alapfeltétel a minősítő jellel ellátott (H4, H7) LED-ek használata, amelyeket csak a minősítésben megjelölt típusokba lehet beszerelni.

Ilyen minősítéssel azonban hazánkban még egyetlen gyártó terméke sem rendelkezik – írta a kreszvaltozas.hu.

Kapcsolódó írásaink