Autó-motor

Miért nincs már az autókban felugró fényszóró?

Az 1980-as évek legtöbb filmjében nem volt ritka, hogy a főhős beugrik egy sportkocsiba, bekapcsolja a gyújtást és felhúzza a fényszórókat

Az 1980-as évek legtöbb filmjében nem volt ritka, hogy a főhős beugrik egy sportkocsiba, bekapcsolja a gyújtást és felhúzza a fényszórókat. Ez nagyon hatásosnak tűnt. Sokan álmodtak ilyen autóról, de egy nap leállt a gyártásuk. Hogy mi ennek az oka, arról a TechInsider tájékoztat, számolt be a gismeteo.ru.

Miért nincs már az autókban felugró fényszóró?
Képünk illusztráció
Fotó: NurPhoto via AFP/Manuel Romano

A behúzható fényszórók megjelenése

Az első behúzható fényszórók 1935-ben jelentek meg a Cord 810-en, egy évvel később pedig az Alfa Romeo 8C 2900A-n is.

A fejlesztés előnyei között megemlítendő:

  • Az autók aerodinamikai jellemzőinek javítása;
  • az út jobb megvilágítása;
  • a járműnek elegáns futurisztikus megjelenést kölcsönöz.

A második világháború alatt e fényszórók gyártása leállt. Csak a múlt század 60-as éveiben használták őket újra az USA-ban. A 80-as években a japánok vették fel és kissé módosították őket. A 90-es és a nyolcvanas években pedig ezek a fényszórók a népszerűség csúcsára emelkedtek.

A fényszórók betiltásának oka

A világítástechnológiák nem álltak meg, alternatív rendszereket kezdtek fontolgatni. Az autógyártók áttértek a lézerekre és a LED-ekre. A LED-ek fejlesztésének köszönhetően jelentősen csökkenthető volt a fényszórók mérete, aminek köszönhetően nincs szükség behúzható mechanizmusokra. Nagyobb tartósság is jellemzi őket. A lézer- és xenon fényszórók fényesen és tisztán világítanak, egyértelműen felülmúlva a halogén világítóberendezéseket.

A visszahúzható fényszórókról azonban a gyalogosvédelmi előírások miatt nagyrészt lemondtak. Az autók kiálló elemei nagy traumát okoznak, és még egy emberrel való kisebb ütközés esetén is súlyos sérüléseket okozhatnak.

Kapcsolódó írásaink