Autó-motor
Miért nincs már az autókban felugró fényszóró?
Az 1980-as évek legtöbb filmjében nem volt ritka, hogy a főhős beugrik egy sportkocsiba, bekapcsolja a gyújtást és felhúzza a fényszórókat

A behúzható fényszórók megjelenése
Az első behúzható fényszórók 1935-ben jelentek meg a Cord 810-en, egy évvel később pedig az Alfa Romeo 8C 2900A-n is.
A fejlesztés előnyei között megemlítendő:
- Az autók aerodinamikai jellemzőinek javítása;
- az út jobb megvilágítása;
- a járműnek elegáns futurisztikus megjelenést kölcsönöz.
A második világháború alatt e fényszórók gyártása leállt. Csak a múlt század 60-as éveiben használták őket újra az USA-ban. A 80-as években a japánok vették fel és kissé módosították őket. A 90-es és a nyolcvanas években pedig ezek a fényszórók a népszerűség csúcsára emelkedtek.
A fényszórók betiltásának oka
A világítástechnológiák nem álltak meg, alternatív rendszereket kezdtek fontolgatni. Az autógyártók áttértek a lézerekre és a LED-ekre. A LED-ek fejlesztésének köszönhetően jelentősen csökkenthető volt a fényszórók mérete, aminek köszönhetően nincs szükség behúzható mechanizmusokra. Nagyobb tartósság is jellemzi őket. A lézer- és xenon fényszórók fényesen és tisztán világítanak, egyértelműen felülmúlva a halogén világítóberendezéseket.
A visszahúzható fényszórókról azonban a gyalogosvédelmi előírások miatt nagyrészt lemondtak. Az autók kiálló elemei nagy traumát okoznak, és még egy emberrel való kisebb ütközés esetén is súlyos sérüléseket okozhatnak.