Autó-motor
Hamarosan napelemfák tölthetik fel az autóját
Minden fát felszerelnek egy mesterséges intelligencia által vezérelt energiatároló és energiagazdálkodási rendszerrel is

Azokat a szerkezeteket, amelyek a napenergiát nanofotovoltaikus „leveleken” keresztül rögzítik, és a fa törzsében elhelyezett akkumulátorban tárolhatják, a SolarBotanic Trees brit startup tervezte elektromos járművek (EV) töltésének áramforrásaként.
A vállalat a közelmúltban elkészült az eszköz félig méretarányos prototípusával, és most egy teljes méretű verzió megépítésére és tesztelésére törekszik, mielőtt év végén megkezdené a kereskedelmi gyártást.
„Az (töltési) infrastruktúrának hatalmas hiánya van ebben az országban, ezért párhuzamosan fogunk dolgozni az elektromos járművek infrastruktúra-szolgáltatóival” – mondja Chris Shelley, a SolarBotanic Trees vezérigazgatója.
Hozzátette, hogy a vállalat már megkapta az első, kétszáz fát tartalmazó megrendelését a Raw Charging Grouptól, az elektromos járművek töltési infrastruktúráját szállító vállalattól, amely azt tervezi, hogy a fákat az Egyesült Királyságban és Európában kiépített töltőállomás-hálózatába építi be.
Számos cég kínál már napenergiával működő kocsibeállókat, amelyeket a parkolóhelyeken helyeztek el, és úgy néznek ki, mint egy napelemes buszmegálló, de hiányoznak az esztétikus megoldások – mondja Shelley. A napelemfák, amelyek formái korábban a szingapúri Gardens by the Bay fejlesztési projektben, illetve mostanában a Dubai Expo 2020 Fenntarthatósági Pavilonjában is szerepeltek, ezt szeretnék kínálni.
Shelley szerint a napelemkupola egyszerre nyújt árnyékot, és illik a luxusszállodákhoz, bevásárlóközpontokhoz, vállalati központokhoz és üzleti parkokhoz egyaránt.
A SolarBotanic Trees ára valószínűleg 18 000 és 25 000 font (22 000 és 30 000 dollár) közé esik, ami jóval többe kerül, mint egy hagyományos napelemes forrás.
Az áramtermelő kapacitásuk öt kilowatt lesz, ami az alacsony szén-dioxid-kibocsátású megoldásokra szakosodott brit szervezet, az Energy Saving Trust (EST) szerint egy szabványos töltőpontra jellemző. Ezzel a teljesítménnyel csaknem hét órába telne egy 50 kilowattos akkumulátorral rendelkező autót 20 százalékról 80 százalékra feltölteni.
„A töltőpontok ilyen sebessége jobban megfelel arra az esetre, ha egy jármű hosszabb ideig tétlen” – mondja Rachel Swiatek, az EST közlekedési programvezetője, hozzátéve, hogy „sok különböző típusú és teljesítményű töltőpont létezik a piacon, és mindegyik másfajta felhasználásra is alkalmas.”
A startup egy kisebb és megfizethetőbb, 3,2 kilowattos verziót is tervez tervezni, ami Shelley szerint valószínűleg 10 000 és 15 000 font (12 000 és 18 000 dollár) fog kerülni. Ez a modell alkalmas lenne egyetemi kampuszok, bevásárlóközpontok, városközpontok és más helyszínek számára, és számos alkalmazásra használható, az okostelefonok és laptopok töltésétől egészen a LED-es világításig vagy az elektronikus reklámozásig.
Minden fát felszerelnek egy mesterséges intelligencia által vezérelt energiatároló és energiagazdálkodási rendszerrel, amely több fát összekapcsolhat helyi mikrohálózatok kialakításával, vagy egy fát csatlakoztathat az országos hálózathoz, így a megtermelt többletenergia visszacsatolható a hálózatba. Ez azt is jelenti, hogy a fa folytathatja a töltést éjszaka vagy sötét téli napokon, amikor nincs napfény, ha a hálózatba kapcsolja az áramellátást.
A hálózattól való függés csökkentése érdekében azonban a startup egy akkumulátortároló rendszer beépítését is tervezi a fatörzsbe, hogy a napközbeni felesleges energiát éjszakai használatra lehessen használni.
A SolarBotanic Trees 340 000 fontot (420 000 dollárt) gyűjtött össze, és az év végén finanszírozási kört kíván indítani a teljes körű prototípus kipróbálása után. 2025-re Shelley legalább ezer fát szeretne építeni évente.
A vállalat az Egyesült Királyságban fogja megépíteni első fáit, mondja Shelley, mielőtt Európában és Észak-Amerikában terjeszkedne.