Ajánló

Tarlós leváltotta a BKK vezetőjét

Az elektronikus jegyrendszer körüli problémákról a közlekedési központ sem a főpolgármestert, sem a helyettesét nem tájékoztatta

Felmentette posztjáról Tarlós István főpolgármester Dabóczi Kálmánt, a BKK vezérigazgatóját, az elektronikus jegyrendszer kialakítása körüli problémák miatt. A Budapesti Közlekedési Központ igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta a kiépítésre és üzemeltetésre kötött szerződést.

Tarlós 20181130
„Budapestet nem érte anyagi kár” (Fotó: Hegedüs Róbert)

Kezdeményezte a főpolgármester a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán felmentését a cég elektronikus jegyrendszer projektje miatt – olvasható Tarlós István tegnapi közleményé­ben. Emellett – áll a dokumentumban – a cég nem mérte fel megfelelően a kivitelezési bonyodalmak súlyát, illetve azt „szofisztikusan magyarázta”. Így a mára semmiképp sem indokolható időveszteség következményeként az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes, azaz Szeneczey Balázs feladata is a városüzemeltetésre korlátozódik a jövőben. A fejlesztések közvetlen felügyeletével ezt követően általánosan Bagdy Gábor főpolgármester-helyettest bízza meg a városvezető.

Bagdy Gábor még csütörtökön tudatta, hogy a BKK igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést. Bár a fővárost nem érte anyagi kár, ám az elektronikus jegyrendszer kialakítására a BKK szerződött, és a közlekedési központ menedzselte a projektet, az azzal kapcsolatos problémákról ugyanakkor Tarlós István főpolgármesternek és neki sem voltak információi.

A szerződés felmondásának oka „a szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegése” volt. Ismert, a főváros és a hitelt nyújtó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) képviselője 2013. szeptember 6-án írta alá a fővárosi közösségi közlekedés elektronikus jegyrendszerének hitelszerződését Budapesten. Ennek összege 54,5 millió euró, jelenlegi árfolyamon 17,6 milliárd forint volt, amelyből három fő tételt fedeztek: a jegyrendszer megújítását, új jegyvásárlási csatornák nyitását és a bliccelés visszaszorítását.

A BKK-s dolgozói tesztkártyák kiosztásával 2015 decemberében kezdődött az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme, amelyet RIGO-nak neveztek el. A központ tavaly augusztusban üzemelte be az első olyan beléptetőkapukat a Deák téri metróállomáson, amelyeket az elektronikus jegyrendszer részeként minden metróállomáson telepítenének. A tervek szerint idén indult volna „élesben” az üzem.

Tarlós István közölte, a projekttel kapcsolatban ellenzéki hírforrások összekevernek két különböző szerződés. A főváros eredetileg valóban kötött egy finanszírozási szerződést az EBRD-vel, de ez a szerződés továbbra is érvényben van. A BKK pedig teljesen önállóan kötött 2014-ben egy másik, kivitelezői szerződést egy szállítóval – fejtette ki, rámutatva, több határidő-módosítást követően ez utóbbi szerződést bontotta fel végül a minap hosszú vívódást követően a BKK igazgatósága.


Átadták Árpád szobrát

Felavatták a magyar honfoglalás vezéralakja, Árpád fejedelem szobrát tegnap az Óbudai Árpád Gimnázium előtti téren, a Katinyi mártírok parkjában. Az alkotást Oláh Mátyás László szobrászművész készítette. Az avatási ünnepségen Tarlós István főpolgármester elmondta, az Árpád-ház Magyarország első uralkodócsaládja, amely a IX. század végétől 1301-ig négy fejedelmet és huszonhárom királyt adott az országnak. A városvezető megjegyezte, uralkodásuk alatt a magyar törzsek szövetsége erős európai állammá vált. Árpád fejedelem lovas szobra több mint két és fél méter magas, és több mint egyméteres alapzaton áll. (JZs)