Ajánló

Tarlós István: Nem ilyen ellenzékre lenne szükség

Emberi számítás szerint a 3-as metró északi szakaszán március 30-án elindulhat a forgalom, a déli szakaszon április 6-án veszik át a munkaterületet – mondta a főpolgármester

A fővárosi ellenzéket elvakítja a harag, az utálkozás és a hatalomvágy – mondta tegnap Tarlós István főpolgármester. Bejelentette: négyéves útépítési program indul, illetve kezdeményezik, hogy a Liszt Ferenc reptéren éjszakai repülészárlatot vezessenek be.

Tarlós 20190223
A városvezető szerint az ellenzéket elvakítja a harag, az utálkozás és a hatalomvágy (Fotó: Bodnár Patrícia)

„Elszomorít, hogy a Budapest idei költségvetéséről szóló vitában a baloldal másra nem volt képes, csak, hogy másfél órán át Orbánozzon, ugyanakkor egyetlen konstruktív módosítójavaslatot sem nyújtott be vagy tett hozzá az idei büdzséhez. Erre nem lehet mit mondani” – fogalmazott tegnap Tarlós István a Budapestinfón, majd hozzátette: az ellenzéket elvakítja a harag, az utálkozás és a hatalomvágy. „Nem ilyennek kéne lenniük” – mondta.

A Fővárosi Közgyűlés által szerdán elfogadott költségvetésről szólva egyébiránt hangsúlyozta, az egyensúlyban van, ugyanakkor az idei direkt bevétel 266 milliárd forint, és ebből úgy tűnik, mintha nagy hiány lenne a költségvetésben. Ám ehhez hozzá kell adni az önkormányzat birtokában lévő értékpapírokat és a korábbi jelentős pénzmaradványt. A 66 milliárd forintos hiányzó tételt egy évek óta rendelkezésre álló, az Európai Beruházási Bank hitelkeretéből bármikor lehívható forrásból finanszírozzák, és azt kizárólag fejlesztésre lehet fordítani.

Tarlós bejelentette azt is, hogy két hónapja tárgyal Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel a repülőtéri zajpanaszok mérsékléséért. A probléma leginkább a X., a XIV. és a XVIII. kerület lakosságát érinti, az ügyben javaslatokat dolgoztak ki, amelyek legfontosabb eleme, hogy a Liszt Ferenc repülőtéren éjszakai – éjfél és hajnali öt óra közötti – repülészárlatot vezetnének be. Ezen felül módosítanák a zajterhelések értékelését, és kezdeményeznék, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság vegye át a zajmérést a Budapest Airporttól. A városvezető jelezte: a közfejlesztési tanács csütörtöki ülésén tárgyaltak a kérdésről, és az illetékes államtitkár nem tartotta kivitelezhetetlennek a javaslatokat. Kiderült, a hosszú távú tervük az, hogy a teherforgalmat, valamint a fapados légitársaságok repülőgépeit egy kisebb, esetleg Budapesttől távolabb lévő repülőtérre irányítsák.

A főpolgármester beszámolt arról is, hogy egy négyéves útépítési program keretében szilárd útburkolattal látják el a budapesti földutakat, első körben tizenhárom kerületet érintően 8,3 milliárd forintot fordítanak a célra. Közölte, jelenleg Budapesten még mintegy 225 kilométer földút van, első körben 181 földutat 41-42 kilométer hosszúságban látnak el szilárd burkolattal. Támogatást nyert el tizenhárom, köztük négy ellenzéki kerület, a legnagyobb támogatást most a XVIII. és a XXI. kerület kapta.

Borbély Lénárd, Csepel fideszes polgármestere azt mondta, a kerületben szocialista elődeik több mint ötven kilométeres földúthálózatot hagytak rájuk, 2010 után 12,7 kilométer hosszan építettek utakat, most pedig majdnem másfél milliárd forintot kap Csepel a földutak leaszfaltozására.

Tarlós István később a 3-as metróvonal felújításának költségeiről szólva azt mondta, hogy korábban valóban 137 milliárd forintról volt szó, de aztán 217 milliárdra emelkedtek a költségek. Az Európai Unió 137 helyett eleve 172 milliárddal támogatja a rekonstrukciót, ehhez hozzájön az állami kasszából még negyvenmilliárd, így a fővárosnak semmivel nem kerül többe a felújítás, mint eredetileg tervezték – jelentette ki a főpolgármester. Beszélt arról is, hogy emberi számítás szerint a 3-as metró északi szakaszán március 30-án elindulhat a forgalom, a déli szakaszon április 6-án veszik át a munkaterületet.