Ajánló

Ismét három százalék alá eshet az infláció

A digitális megoldások felé is nyit a jegybank, kezdődhet a tesztüzem

Változó mértékű inflációra, tovább növekvő reálbérekre számít a jegybank – áll az MNB tegnap közzétett jelentésében. A jegybank nyit a digitális megoldások felé is, részleges, átmeneti felmentést adva egyes szabályozások alól.

A Magyar Nemzeti Bank kiadta idei utolsó inflációs jelentését, amelyben az összegzés mellett felvázolta a következő években várható makrogazdasági és inflációs folyamatokat. A jegybank szakértői szerint idén az elmúlt évtized leggyorsabb gazdasági növekedése valósulhat meg, 2019-től azonban versenyképességi fordulat nélkül fokozatosan lassul a bővülés – mondta tegnap Balatoni András, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatója. Kiemelte: az infláció szokásosnál nagyobb változékonysága rövid távon fennmarad, a jövő év eleji átmeneti emelkedés után a pénzromlás üteme ismét három százalék alá csökken. A reálbérek további érdemi növekedésére számít az MNB, jövőre a bruttó átlagkereset 8,5 százalékkal nő, a munkanélküliségi ráta a historikus mélypontja közelében alakul. Az MNB kedden – a monetáris tanács kamatdöntő ülését követően – hozta nyilvánosságra a decemberi inflációs jelentésének főbb számait. Ebben 4,7 százalékra emelték az idei gazdasági növekedési várakozást, a 2019-es inflációs várakozást pedig 2,9 százalékra csökkentették. Az idei növekedést a szeptemberben előrejelzett 4,4 százalékról emelte 0,3 százalékponttal a jegybank, az idei inflációs prognózis 2,8 százalék maradt. Jövőre a korábban várt 3,1 százalékkal szemben 2,9 százalékos inflációt vár az MNB. Ugyancsak tegnap közölt új rendelete révén a jegybank felmentést ad pénzügyi technológiai (fintech) újításokkal jelentkező bankok, biztosítók, tőkepiaci vagy pénztári intézmények, pénzügyi vállalkozások 2019 elejétől felügyelt tesztkörnyezetben időlegesen bizonyos MNB-előírások alól. Így az új digitális pénzügyi megoldások gyorsabban jelenhetnek meg itthon – nyilatkozta Windisch László, a jegybank alelnöke a távirati irodának. A pénzügyi intézmények többek közt a távoli ügyfélazonosítás, az ügyfelek hitelképességének pontosabb meghatározása, a hatékonyabb panaszkezelés, illetve a pénzforgalmi szolgáltatások terén hozhatnak létre innovatív megoldásokat.