Ajánló
Bemutatták az Ikarus új elektromos autóbuszát
Széles Gábor: Az új járművel ténylegesen bizonyítani tudjuk, hogy működnek a magyar–kínai gazdasági kapcsolatok, a sorozatgyártás pedig jövőre megkezdődik

Horváth János, az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezető igazgatója, Fehérváry Tamás, az Electrobus Europe Zrt. ügyvezető igazgatója, Széles Gábor, Cser-Palkovics András, Gu Yifeng és Guo Wei, a Hunan CRRC igazgatóhelyettese az aláíráson (Fotó: Bodnár Patrícia)
Bármelyik világcég elektromos buszával megegyeznek a paraméterei az Ikarus és a kínai CRRC vegyesvállalat által előállított járműnek. Mennyiségileg és minőségileg is lehet ezt bizonyítani – közölte tegnap Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke Székesfehérváron. Széles Gábor hangsúlyozta: az Electrobus Europe Zrt. vegyesvállalat megalapítását követően egy évvel be tudták mutatni a prototípust, jövőre pedig megkezdődik a sorozatgyártás. Az elektromos hajtásláncot a CRRC szállítja, és ez összeegyeztethető az Ikarus vázgyártási tapasztalataival. Az új járművel ténylegesen bizonyítani tudjuk, hogy működnek a magyar–kínai gazdasági kapcsolatok – tette hozzá. Kiemelte azt is, hogy Székesfehérvár városa teret adott annak, hogy új elektromos autóbuszokat helyezzenek forgalomba. Lapunk érdeklődésére elmondta, hogy jövőre legalább kettőszáz autóbuszt szeretne gyártani, de igény szerint négyszázat is tudnak. Az autóbusz tizenkettő méteres hossza révén a belvárosban és az elővárosban is képes közlekedni.
Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere közölte, hogy rendelkezésre állnak olyan pályázati lehetőségek, amelyek lévén ki tudják váltani a dízeljárműveket. Kiemelte: az Ikarus ezt megelőzően rendben leszállította a Magyar Honvédség által megrendelt katonai autóbuszokat, a mostani gazdasági és környezetvédelmi lépés is egyben.
Duan Jielong, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete elmondta, hogy Székesfehérvár kiváló helyszíne az együttműködésnek. Az Ikarus jól ismert európai autóbuszgyártó, az CRRC pedig a világ ötszáz legnagyobb vállalata közé tartozik. Az együttműködés a kínai–magyar gazdasági kapcsolatokat is erősíti, amelyek soha nem voltak ennyire jók – hangsúlyozta. Elmondta azt is, hogy alacsony a vállalati adó, ezért Magyarország vonzó a kínai vállalatoknak.
Gu Yifeng, a CRRC Urban Traffic igazgatósági elnöke elmondta, hogy a két cég együttműködése révén a világszínvonalú kínai technológiát Európában gyártott autóbuszokban is lehet alkalmazni. A partnerség kifejezi a két ország gazdasági, politikai és technológiai együttműködését.
Az együttműködési megállapodást Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára, országgyűlési képviselő, és Duan Jielong, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete írta alá.
A bemutató előtt aláírt együttműködési megállapodás fő célja, hogy Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata az Ikarus cégcsoport és a CRRC Urban Traffic közös leányvállalatával, az Electrobus Europe Zrt.-vel tartós együttműködést hozzon létre a város közösségi közlekedésének elektromossá és önfenntartóvá tétele érdekében. Ezt a felek a meglévő üzemeltetési adatok cseréjével, közös kiértékelésével, valamint tesztjáratok indításán keresztül kívánják megvalósítani. Az első Ikarus–CRRC busz már 2019 elején tesztelési céllal fogja róni a köröket Székesfehérvár útjain, ezt követően csatlakozhat be az utasforgalomba. Az Electrobus Europe Zrt. 2019 folyamán további kínai–magyar fejlesztéseket tervez, várhatóan 2019 második felében egy midi- és egy csuklós elektromos busz prototípusa is megérkezik. A CityPioneer sorozatgyártása a prototípus tesztüzemének kiértékelését követően 2019 közepén indulhat el Székesfehérváron. Az IC 1211 U háromajtós, alacsonypadlós jármű. Meghajtásáról a CRRC fejlesztésében készült hajtáslánc gondoskodik. Az erőforrás egy 240 kW-os maximális teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor, amely rendkívül dinamikus gyorsulást biztosít a busznak.