Ajánló
A honvédségnek gyárt új buszokat az Ikarus
Az elmúlt negyedszázad legnagyobb és legátfogóbb fejlesztésiprogramját indította el a minisztérium

Hazánk biztonságának egyik záloga a Magyar Honvédség. Azért, hogy e feladatának minél magasabb szinten, a kor elvárásainak megfelelően eleget tehessen, a Honvédelmi Minisztérium (HM) elindította az elmúlt negyedszázad legnagyobb és legátfogóbb fejlesztési programját, a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési programot – közölte tegnap Simicskó István honvédelmi miniszter Székesfehérváron az Ikarus Zrt. és a HM Currus Zrt. együttműködésében készült új autóbuszok átadásán. Tegnap tizenöt olyan autóbuszt vehetett át a honvédség, amely az Ikarus székesfehérvári gyárában készült, ezekkel együtt idén negyven új jármű érkezik.
A fejlesztési program részeként 2019-re összesen száz új autóbusz áll a honvédség hadrendjébe, amelyeket az alakulatok között osztanak szét, illetve használnak a határvédelmi és a missziós feladatok ellátásában. Mint azt a miniszter kiemelte, a katonák biztonságot nyújtanak nekünk, ezért adnunk is kell nekik. Véleménye szerint elengedhetetlen, hogy a magyar hadiipar támaszkodjon a honvédségre, és ezt támogatni szeretnék. Hangsúlyozta, a honvédség elkötelezett a magyar családok biztonságában, és ehhez megfelelő technológiai háttérre is szükség van.
Az Ikarus a Currusszal és a Volvóval együttműködve olyan multifunkcionális, három feladat ellátására alkalmas autóbuszt épített a Magyar Honvédségnek, ami még a NATO-ban sincs. A típus kifejlesztésében és gyártásában is oroszlánrésze van az Ikarusnak. A beruházással javulnak a honvédség technikai feltételei, és a magyar gazdaság is erősödik, ugyanis a járművek itthon készülnek.
A katonák – 40+1 ember – és a hadifelszerelés szállítása mellett a honvédelmi tárca elvárása volt, hogy kórházi üzemmódra is átalakítható legyen a jármű. Az autóbusz tizenkét hordágyat szállíthat, vezetési pontként is működtethető, és a katonák legfeljebb négy órán belül el tudják végezni az ehhez szükséges átalakítást. Ezen felül elítéltek szállítására is kialakítható a busz, így a Belügyminisztérium számára is készülhetnek ilyen járművek a jövőben. A honvédség autóbuszainak átlagéletkora elérte a huszonöt évet, a géppark erősen elöregedett, a rendszeresített nagybuszok többszörösen is meghaladták a gazdaságos üzemeltetési ciklusukat. A Volvo alvázra szerelt, legújabb euro 6-os motorral szerelt autóbuszok a kor technikai színvonalát képviselik.
Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke beszédében kiemelte, hogy sikerült ismét növekedési pályára állítani a vállalatot. A Videotonhoz hasonlóan így az Ikarus is a gazdaság meghatározó vállalatává léphet elő, ahol a mennyiségi termelés mellett a minőségre is lehet alapozni. Széles Gábor szerint az Ikarus-csoport növekedésének egyik pillére éppen a haderőreform, és lényeges az is, hogy olyan autóbuszok készülnek Székesfehérváron, amilyenek még a NATO-ban sincsenek. Ebből adódóan NATO-nagykövetek is érdeklődésüket fejezték ki az új autóbusz iránt, amelyekből a jövőben exportálni is lehet.
Vargha Tamás honvédelmi államtitkár és Székesfehérvár országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy a város a magyar gazdaság egyik motorja, és három vállalat, a Videoton, a Köfém és az Ikarus volt mindig is a legjobban csengő név. Örömét fejezte ki, hogy az Ikarus visszatalált régi önmagához, és részese lehet annak a gazdasági erőnek, amit a város képvisel. Felidézte azt is, hogy az Ikarus harminc-harmincöt évvel ezelőtt a negyedik legnagyobb autóbuszgyár volt a világon, és a csuklós autóbuszok kétharmada Székesfehérváron készült.
Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere is azt emelte ki, hogy a város százéves ipartörténetében is a három vállalat volt a meghatározó tényező, és jelenleg is csaknem minden családnak van kapcsolata ezekkel a cégekkel. A Videoton jelenleg a legnagyobb magyar tulajdonban levő vállalat, és reményei szerint az Ikarus is hasonló sikereket érhet el. Hozzátette: a kormány új megrendelésekkel biztosította azt, hogy egy ilyen jelentős és komoly múlttal rendelkező vállalatnál újból komoly termelés legyen. Mint közölte, egy felmérés szerint Székesfehérvár és környéke az Európai Unió tíz leggyorsabban fejlődő térsége közé tartozik. Ez leginkább a helyi gazdaság erejéből, a munkavállalók elkötelezettségéből, a hagyományok tiszteletéből és a jó partneri kapcsolatokból adódik.
Évszázados örökség
Az Ikarus autóbuszgyár története 1895-ig nyúlik vissza. Ekkor nyitotta meg Budapesten kocsigyártással is foglalkozó kovácsműhelyét Uhri Imre. A vállalkozás idővel egyre népszerűbb lett, így a tulajdonos jövedelme egy részét a bővítésre fordította, így kerülhettek képbe a teherautók is. Az első világháború után a gépkocsi-karosszériák és pótkocsik előállítása is nagyobb teret nyert, olyannyira, hogy a cégnek nemzetközi híre kelt. Az autóbuszok 1925-ben jelentek meg a kínálatban. A részvénytátsaság 1929-ben adta át az ezredik teherautó-karosszériát. Az üzem felfutását a gazdasági világválság törte meg, de a családi összefogásnak köszönhetően a termelés mégis folytatódhatott Uhri gyerekeinek és rokonainak anyagi támogatásával. A buszokat főleg közüzemek (Fővárosi Gázművek, Posta) vásárolták, majd 1941-től a cég repülőgépgyártásba és -javításba is belefogott. Az Uhri-féle mátyásföldi gyártelep az 1948-as államosítást követően a hazai autóbuszgyártás központjává vált. A három helyen lévő üzemet összevonták és 1949-ben alakult meg belőle az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált. (LMA)
Benkó Imre, a Currus Zrt. vezérigazgatója
A fejlesztés alapja a kiváló és kreatív mérnöki gárda, nálunk ez szerencsére rendelkezésre áll – mondta lapunknak Benkó Imre. A Honvédelmi Minisztérium Currus Zrt. vezérigazgatója aláhúzta, a többcélú felhasználhatóság a projekt alapkövetelménye, ezért folyamatosan arra biztatja a kollégáit, bátran ötleteljenek, hogy milyen funkciókat lehet még beépíteni a buszok belterébe.
Mint mondta, az egészségügyi kivitelen belül is számos lehetőség adódik – így például mozgó labor épp olyformán lehet, mint sebesültkihordó vagy egészségügyi elemzőközpont, de demonstrációs feladatokat is elláthat. Szavaiból kiderült az is, a busz alapgondolata 2012-ben fogant, s hosszú munkát követően, 2017-re jutott abba az állapotba, hogy kész termékként lehetett rá tekinteni. Mivel a környezetvédelem ma kiemelt szerepet kap, a legmodernebb, Euro–6-os motort építették be erőforrásként. Ennek a károsanyag-kibocsájtása ma a legkedvezőbb – fogalmazott a vezérigazgató.
A katonák szigorú paramétereket írtak elő, nekünk ezeket kellett összeházasítanunk a lehetőségekkel, de úgy vélem, kiválóan oldottuk meg a feladatot – magyarázta Benkó Imre. Kiderült, a beltérben alapesetben negyven-negyvennégy katonát és a teljes felszerelésüket lehet elhelyezni. A vezérigazgató elmondta, jelen pillanatban száz, a katonai szabvány szerint zöld színűre festett jármű megrendelésére van kilátás, de dolgoznak azon, hogy esetleg más minisztériumokhoz is kerüljön a buszokból. Hozzátette, természetesen a külpiacok felé is nyitottak.
Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere
Hosszú út vezetett a gyártásig, ehhez kellett egy nagyon elkötelezett cég és vezetés, akik hittek az új buszgyártásban, kellett a városnak egy közös partner a magyar állam személyében, és a Zrínyi had-erőfejlesztési tervben lehetőséget is biztosított a kormány ahhoz, hogy a magyar gyártók ebbe bekapcsolódjanak. Azért kellett dolgozni, hogy a szükséges technológiai fejlesztések rendelkezésre álljanak, visszacsalogatható legyen a képzett munkaerő az Ikarusba, és így elinduljon a gyártás. Ez a száz busz jó alapot ad arra, hogy újból meginduljon a termelés Székesfehérváron – nyilatkozta lapunknak Cser-Palkovics András polgármester. Azért vagyunk a huszonnegyedik órában, hiszen most még rendelkezésre áll a korábbi szaktudás. Abban bízik, hogy a kormány komoly megrendelésállományt tud adni emellett is, hiszen a fejlesztések sorába ez beilleszthető. Komoly lehetőség a helyközi közlekedés, hiszen Székesfehérváron 60-65 új buszra van szükség, és reményét fejezte ki, hogy újra Ikarusok közlekedhetnek.
Mint közölte, a huszonhárom megyei jogú város buszparkjának megújítása is lehetőség, a harmadik tényező pedig az export lehet. Újjászületett az Ikarus, a hagyományok. A legfontosabb kérdés, ami a város fejlődését meghatározza, a szakképzett munkaerő, a munkanélküliség egy százalék alatt van, emellett kétezer körüli az üres álláshely – közölte a polgármester. Minden ehhez hasonló beruházás esetében a legnagyobb kihívás a szakképzett munkaerő biztosítása. Ebben fontos a duális képzés erősítése, ez megoldást jelent a város számára is.
Simicskó István, honvédelmi miniszter
A Magyar Honvédség elkötelezett a magyar családok biztonságában, a látható és láthatatlan veszélyek ellen is meg fogják védeni őket – hangoztatta a honvédelmi miniszter tegnap lapunknak. Simicskó István aláhúzta, a katonáktól az emberek biztonságot kapnak, ezért adni is kell nekik, mert megérdemlik, megszolgálták. Ezt a célt szolgálja a Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program – amely az illetményük emelése és a felszerelések modernizálása után az eszközpark cseréjével folytatódik.
A tárca vezetője egyik fontos állomásnak nevezte a buszbeszerzést. Utalt rá, a világ valaha volt egyik legismertebb terméke az Ikarus busz. Első körben tizenöt darab kiváló minőségű járművet vesznek át, majd ezt követi huszonöt és hatvan 2019 elejéig.
Simicskó István hangoztatta: az újonnan vásárolt járműveknek a koszovói és a bosznia-hercegovinai misszió kiszolgálásában is fontos szerepet szánnak, hiszen ez a két terület igen közel fekszik hozzánk. Ugyanakkor a határvédelemben is kiemelt feladatot látnak majd el – fogalmazott. Mint mondta, határozottan úgy véli, helyes úton járunk, amikor a magyar ipart, a hazai munkaerőt, tőkét és vállalkozókat hozzuk helyzetbe a honvédségi megrendelésekkel. Székesfehérváron minden feltétel adott – húzta alá. A miniszter az Országalmánál elmondott beszédében utalt arra is, Vargha Tamás miniszterhelyettes élharcosa volt a hazai buszgyártás beindításának. Simicskó István hozzátette, az eszközbeszerzés folytatódik, hiszen az a cél, hogy a Magyar Honvédség korszerű eszközökkel felszerelten tudjon felelni a kor kihívásaira.
Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke
Az alapvető különbség, hogy a NATO-n belül vannak buszok, amelyek alkalmasak katonák, sebesült katonák szállítására, de olyan busz, amelyik négy órán belül átalakítható az egyik üzemmódról a másikra, nincs. A busz földutakon is képes közlekedni, a határvédelemben is részt tud venni, és a korábbi katonai buszok építési tapasztalatait is figyelembe vették a tervezők – közölte lapunkkal Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke. Az ülések is speciális anyagokból készültek, és nyolcvan helyett 160 kilogramm terhelésre alkalmasak, így a katonák a menetfelszerelésüket is szállítani tudják. A jármű képes fegyveres őrség mellett rabokat is szállítani. A legfontosabb, hogy multifunkcionalitásával a NATO-n belül is 21. századi járműnek tekinthető. Már most több nagykövet bejelentkezett, bemutatókat tartunk számukra – közölte Széles Gábor. Az idei évi tervekről elmondta, hogy szeretné idén elérni az ezer buszt, bár tavaly szeptember helyett a technológiai átalakítások miatt csak decemberben tudott beindulni a sorozatgyártás. Az elnök hozzátette, hogy tavaly kétmilliárd forintot költöttek a technológiai beruházásokra. Bízik abban, hogy jövőre sikerül elérni az évi háromezres gyártást. Idén kétszáz autóbuszt szállítanak Iránnak. Május végéig negyven autóbusz készül el a Magyar Honvédségnek, és tegnap írták alá a felek újabb hatvan jármű építéséről a szerződést, a gyártás június elején kezdődik. Többfajta autóbuszt, így LNG-meghajtású járműveket is gyártanak. Az új típusú járművekhez mindenképpen új típusú technológiai beruházásokra lesz szükség.
Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára
Legutóbb tíz esztendeje szerzett be buszokat a honvédség, így éppen ideje volt újak vásárlása – hangoztatta lapunknak Vargha Tamás. A Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára utalt rá, jelenleg százharmincnégy busz áll rendszerben a honvédségnél, s köztük akad olyan, amelynek a kora harminc év. Vargha Tamás aláhúzta, a rendszerváltás óta a Zrínyi 2026 az egyetlen olyan komplex beruházási program, amelyet valóban haderőfejlesztésnek lehet nevezni. Beszélt arról is, a buszvásárlás fontos része a modernizációnak. Összesen száz jármű érkezik, amelyeket az alakulatok között osztanak majd szét, s használják a határvédelmi és missziós feladatok személyszállításai során. A buszok rendkívül szigorú környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírások mentén készülnek, s külön előnyük, hogy néhány órás munkával más, például egészségügyi vagy mobil vezetési állomásnak is átalakíthatók. Székesfehérvár országgyűlési képviselőjeként rendkívül jó érzés látni, hogy az Ikarus csarnokai ismét megtelnek, oda sok milliárd forintért modern gépek és csúcskategóriás szerszámok, valamint magasan képzett dolgozók érkeznek, és az Ikarus régi munkatársai is megőrizték és hasznosítani tudják azt a tudást, ami a fejükben és a kezükben van – fogalmazott Vargha Tamás. Kiemelten fontos, a hazai ipar fejlesztése, a magyar munkaerő támogatása és az állások megőrzése. Hozzátette, a Zrínyi 2026 ugyancsak ezt célozza, s e törekvés egyik fontos állomása a mostani buszbeszerzés.
Az interjúkat készítette: Lázin Miklós András, Putsay Gábor