Ajánló

Már majdnem száz iskola neveli tudatos fogyasztóvá a diákjait

A fiatalok figyelmét mostantól arra is felhívják, hogy a különböző árucikkek „zöldre festését” sem érdemes kritikátlanul elfogadniuk – mondta Keszthelyi Nikoletta

A tanév kezdetével újranyitja a gyakorlatban hasznosítható fogyasztóvédelmi ismeretek terjesztését ösztönző pályázatát az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Az általános és középiskolák a következő nyári szünidőig bármikor benyújthatják jelentkezésüket a már hatodszor meghirdetett pályázatra. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet az eddigi öt körben 93 oktatási intézmény érdemelte ki.

Már majdnem száz iskola neveli tudatos fogyasztóvá a diákjait
Cél, hogy érdemi intézkedésekkel formálják a tanulók gondolkodását
Fotó: MH/Purger Tamás

A meghirdetett, gyakorlatban hasznosítható, fogyasztóvédelmi ismeretek terjesztését ösztönző pályázat kiemelt célja a meg-tévesztő kereskedelmi gyakorlatnak fokozottan kiszolgáltatott fiatalok segítése a tudatos fogyasztóvá válásban – írta az Innovációs és Technológiai Minisztérium tegnapi sajtóközleményében. A kiírás ennek eszközeként elismeri a diákjaikat a fogyasztóvédelmi ismeretek elsajátításában érdemi intézkedésekkel, programokkal, szemléletformálással segítő iskolák erőfeszítéseit.

A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélésének feltétele, hogy a pályázó a felsorolt tíz szempont (például az internet és közösségi média biztonságos használatára nevelés, reklámelemzés) közül legalább háromnak már megfeleljen, további egynek pedig későbbi teljesítését vállalja – magyarázták.

Az elbírálásnál előnyben részesülnek a kitüntető címmel már rendelkező partnerrel együttműködő intézmények. A pályázati dokumentáció a fogyasztóvédelmi portálon érhető el – hívták fel a figyelmet. Jelenleg 93 intézmény, 34 általános iskola és 59 középiskola viselheti a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet. A díjazottak között húsz szakképzési centrum 37 szakiskolája is szerepel – írták.

Kiemelték: a települések közül Budapest jár az élen tizenkét intézménnyel, Debrecen és Győr hét-héttel holtversenyben a második, Pécsen pedig öt iskola nevel fogyasztói tudatosságra.

Az idei felhívás fontos újdonsága, hogy kiemelt területként jeleníti meg a hamis zöld állítások felismerésének támogatását. Egyre többen élik környezettudatosan az életüket, folyamatosan nő az újrahasznosított, csomagolásmentes, bio- vagy organikus termékek iránti kereslet. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha ilyen árukat kínálnak – közölte a tárca.

Nem mindig teszik azonban ezt megalapozottan: egy uniós felmérésben a zöld állítások 42 százaléka túlzónak, hamisnak vagy megtévesztőnek bizonyult – tették hozzá.

Az ITM közleményében kiemelték még Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár szavait: „A témában tavasszal indítottunk országos ellenőrzéssorozatot, amelyben főként élelmiszerek, ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát vizsgáljuk. A kollégák szeptember végéig kutakodnak megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok után elsősorban a környezetbarát, újrahasznosított termékeket árusító és csomagolásmentes boltokban. Az már a nyáron kiderült, hogy az arckrémek csomagolásán többnyire joggal szerepelnek a natúr, bio vagy vegán megjelölések. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskolákba járó diákok figyelmét arra is felhívják, hogy az árucikkek »zöldre festését« sem érdemes kritikátlanul elfogadniuk.”