Ajánló

Elterjedtté válhatnak az elektromos kerékpárok

A magyar kormány támogatja jövő évtől az e-biciklik fenntartását és azok karbantartását

Az MVM ötven elektromos kerékpárt biztosít dolgozóinak a munkába járáshoz, amivel próbaprojektet indít el a kerékpározás évében. A kormány jogszabály-változtatással, adókedvezménnyel segíti az elektromobilitás terjedését.

Elterjedtté válhatnak az elektromos kerékpárok
Magyarország a Nyugat-Európában zajló kétkerekű forradalomban élmezőnybe kerülhet
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A 21. században a kerékpározás egyre inkább hozzátartozik a nagyvárosi élethez – mondta tegnap Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az elektromos rásegítésű kerékpárok átadásán az MVM Csoport Szentendrei úti székházában. A társaságcsoport a Hellovelo Zrt.-vel közösen elindította munkavállalói számára pilotprojektjét, amelynek keretében kezdetben ötven elektromos rásegítésű bicikli bevonásával vizsgálja a kerékpárok munkáltatói juttatásként való alkalmazhatóságát.

Révész Máriusz az eseményen elmondta, a kerékpározás éve egyszerre hivatott népszerűsíteni a turizmuscélú, a sportkerékpározást, valamint a mindennapos használatot. A kormánybiztos emlékeztetett, tavaly év végén az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromos kerékpárok megvásárlását segítő pályázatot hirdetett, ötezer ilyen típusú kétkerekű jármű megvételét támogatva ezzel.

Beszélt arról is, a parlament június 15-én fogadta el a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény módosítását, amely a vállalkozások számára lehetővé tette adókedvezmény mellett kerékpárflották vásárlását. Ráadásul ezeket az eszközöket a cégek ingyenesen adhatják tovább használatra a dolgozóknak. Ez az intézkedés egy újabb mérföldköve annak az átfogó támogatási programnak – ilyen például a magánszemélyek e-Bike-vásárlási támogatása vagy a nemrég bejelentett e-Cargo-támogatási program –, amely a mindennapi kerékpározást, ezen belül pedig a biciklivel való munkába járást kívánja népszerűsíteni és annak elterjedését elősegíteni. A jogszabályi háttérrel, miszerint jövő évtől a kerékpárok fenntartását, karbantartását is támogatja az állam, a Nyugat-Európában zajló kerékpáros forradalom élmezőnyébe kerülhetünk.

Nemzetközi felméréseket ismertetve elmondta, a kutatások szerint az emberek átlagosan öt kilométert vállalnak be hagyományos kerékpárral, ha munkába járásról van szó, azonban elektromos rásegítésű kerékpárokkal ez a táv 12–15 kilométerre növelhető, mivel az ilyen kétkerekű járművek meghajtása dombos vidéken könnyebb.

Révész Máriusz hangsúlyozta, a kerékpár és az autó – jó közlekedésszervezés esetén – nem konkurenciái egymásnak, és ha az autót használóknak csak a tíz százaléka kerékpárra ül, az már mérsékli a csúcsforgalmat.

Budapesten 2012-ben Tarlós István akkori főpolgármester tűzte ki célul, hogy 2030-ra a kerékpárral közlekedők arányát 2–3 százalékról tíz százalékra növelje. Ez a célkitűzés a kormánybiztos szerint megvalósulhat.

Tomaj Balázs, az MVM Zrt. ügyfél vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, az ötven elektromos kerékpár pilotprojektje illeszkedik az MVM stratégiai törekvéseihez.