Ajánló

Magyarországot is bekötnék az európai nagy sebességű vasúti hálózatba

Az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is, a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe és a Dunántúl jelentős részébe

Hazánk egyik legnagyobb szabású vasúti fejlesztése van kilátásban. A következő évtizedben megépülő nagy sebességű vasútvonalon Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni.

Magyarországot is bekötnék az európai nagy sebességű vasúti hálózatba
Az új, nagy sebességű pályáknak köszönhetően csökken a menetidő
Fotó: MH/Katona László

Magyarország bekötése az euró­pai nagy sebességű vasúti hálózatba nemcsak egy kihasználható lehetőség, hanem egy elkerülhetetlen lépés is – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Visegrádi Együttműködés országait összekötő Budapest–Varsó nagy sebességű vasút (NSV) magyarországi szakaszáról tartott online konferencián tegnap. A megvalósíthatósági tanulmány eredményeit bemutató eseményen megjegyezte: „életünk legnagyobb szabású vasúti fejlesztése van kilátásban. A beruházás hasznát ugyan mi is élvezhetjük, a nagy sebességű vasutat azonban valójában már a gyermekeinknek építjük.” Az államtitkár ismertette, hogy a megépülő vasútvonalon Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni.

A fejlesztés szerinte megteremti az idén 175 éves magyar vasút fenntartható jövőjét. A részletes műszaki tervezés megkezdéséhez szükség van környezeti hatástanulmányra, továbbá ki kell dolgozni a nagy sebességű vasút műszaki szabályozását – mutatott rá Mosóczi László. Jelezte azt is, hogy a környezetvédelmi munka elvégzésére az Európai Unió pályázatán csaknem kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert az ország a pályázatával. Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint kétezermilliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére – idézte fel az államtitkár. A jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje – tette hozzá. Az Európai Unió zöldmegállapodásának 2019-es célkitűzése előírja, hogy 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását kilencven százalékkal csökkenteni kell – emlékeztetett a szakpolitikus.

Az igazi megoldás a szennyező alternatívákról – autók, repülők – az akár emissziómentességet biztosító vasútra való átterelés – szögezte le. A fejlesztés előnyeit ismertetve Mosóczi László elmondta, hogy az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe és a székesfehérvári szárnyvonalnak köszönhetően a Dunántúl jelentős részébe. A megfelelő színvonal mellett az utasok szívesen választják a vasutat a csúcsforgalomban araszolás helyett – ecsetelte az államtitkár példaként felhozva, hogy a felújított székesfehérvári és esztergomi szakaszokon megduplázódott a forgalom. Az államtitkár végül arról is beszélt: a magyar kormány 2018-ban döntött arról, hogy egy megvalósíthatósági tanulmánnyal el kell kezdeni előkészíteni a Budapestet Varsóval összekötő, nagy sebességű vasúthálózat megépítését.