Ajánló
Magyarországot is bekötnék az európai nagy sebességű vasúti hálózatba
Az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is, a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe és a Dunántúl jelentős részébe
Magyarország bekötése az európai nagy sebességű vasúti hálózatba nemcsak egy kihasználható lehetőség, hanem egy elkerülhetetlen lépés is – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Visegrádi Együttműködés országait összekötő Budapest–Varsó nagy sebességű vasút (NSV) magyarországi szakaszáról tartott online konferencián tegnap. A megvalósíthatósági tanulmány eredményeit bemutató eseményen megjegyezte: „életünk legnagyobb szabású vasúti fejlesztése van kilátásban. A beruházás hasznát ugyan mi is élvezhetjük, a nagy sebességű vasutat azonban valójában már a gyermekeinknek építjük.” Az államtitkár ismertette, hogy a megépülő vasútvonalon Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni.
A fejlesztés szerinte megteremti az idén 175 éves magyar vasút fenntartható jövőjét. A részletes műszaki tervezés megkezdéséhez szükség van környezeti hatástanulmányra, továbbá ki kell dolgozni a nagy sebességű vasút műszaki szabályozását – mutatott rá Mosóczi László. Jelezte azt is, hogy a környezetvédelmi munka elvégzésére az Európai Unió pályázatán csaknem kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert az ország a pályázatával. Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint kétezermilliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére – idézte fel az államtitkár. A jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje – tette hozzá. Az Európai Unió zöldmegállapodásának 2019-es célkitűzése előírja, hogy 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását kilencven százalékkal csökkenteni kell – emlékeztetett a szakpolitikus.
Az igazi megoldás a szennyező alternatívákról – autók, repülők – az akár emissziómentességet biztosító vasútra való átterelés – szögezte le. A fejlesztés előnyeit ismertetve Mosóczi László elmondta, hogy az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe és a székesfehérvári szárnyvonalnak köszönhetően a Dunántúl jelentős részébe. A megfelelő színvonal mellett az utasok szívesen választják a vasutat a csúcsforgalomban araszolás helyett – ecsetelte az államtitkár példaként felhozva, hogy a felújított székesfehérvári és esztergomi szakaszokon megduplázódott a forgalom. Az államtitkár végül arról is beszélt: a magyar kormány 2018-ban döntött arról, hogy egy megvalósíthatósági tanulmánnyal el kell kezdeni előkészíteni a Budapestet Varsóval összekötő, nagy sebességű vasúthálózat megépítését.