Ajánló
Korszakváltás és megújulás a HÉV-vonalakon
Vadonatúj szerelvényekkel, egészen a Kálvin térig közlekedhetnek a Csepel és Ráckevefelől érkező utasok, a hosszú távú cél az 5-ös metró megépítése

A kormány döntése szerint megújul a békásmegyer–szentendrei H5-ös, a ráckevei H6-os és a csepeli H7-es HÉV, és ezekre a vonalakra 54 új szerelvényt vásárol az üzemeltető MÁV Zrt. – jelentette be tegnap Csepelen Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. Átépülnek a pályák és az állomások is, továbbá a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalakat meghosszabbítják a Kálvin térig, összeköttetést biztosítva ezzel a 3-as és a 4-es metróval. Az új, mélyvezetésű szakasz a Soroksári út alá kerül, a HÉV ezért nem vágja el a Dunától a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját és a környező városrészeket. A hosszú távú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, ez lesz az 5-ös metró – tette hozzá Fürjes Balázs. Az új szerelvények 2025-ig érkeznének meg, a pályák és állomások 2023–2027 között korszerűsödnek, és az új alagút a Kálvin térig 2030-ra épülhet meg. Ezzel gyakorlatilag negyven–ötven százalékkal növekedhet a három vonal utasforgalma, hiszen Ráckevéről harminc, Szigetszentmiklósról 23, Csepelről pedig tíz perccel lesz rövidebb az út, így naponta harminc-negyvenezerrel csökkenhet a fővárosban közlekedő gépkocsik száma. Fürjes Balázs elmondta, hogy a korszerű, alacsony padlós, légkondicionált szerelvények 120 méter hosszúak lesznek, hétszáz utast tudnak egyszerre szállítani, és óránként száz kilométeres sebességgel közlekedhetnek.
Németh Szilárd országgyűlési képviselő elmondta, jelentős előrelépés, hogy a csepeli „köldökzsinór” meghosszabbodhat a metróig. Az 5-ös metró megépítése értelmezése szerint tömegközlekedési rezsicsökkentésnek számít, hiszen olcsóbban lehet majd utazni, Csepelről Szentendrére egy jeggyel lehet eljutni.
Keresztes Péter, a MÁV–HÉV Zrt. vezérigazgatója azt említette meg, hogy a szerelvények jelenleg 99,7 százalékos pontossággal közlekednek, ami világrekordnak számít. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy idén októberben hirdetnek tendert az új szerelvények beszerzésére. A budapesti HÉV-eken évente hetven-, ezen belül a szentendrein harmincmillió ember utazik. Lapunk kérdésére válaszolva elmondta, az 54 szerelvény beszerzési értéke kétszázmilliárd forint, terveik szerint a vásárlás európai uniós támogatásból történhet meg. Vitézy Dávid, a BFK Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elmondta, a HÉV-ek jelenlegi formájukban nem versenyképesek a buszokkal, de a felújítás után utóbbiak ráhordó szerepet tölthetnek be. Ezen kívül az új HÉV-alagút révén az esztergomi és a kunszentmiklós-tassi elővárosi vonatok a Kálvin térig közlekedhetnének.