Ajánló
Gazdasági világválságot idézhet elő a vírus
A kőolajár zuhanásával Oroszország és Szaúd-Arábia nyerhet, olcsón termelnek, és óriási tartalékaik vannak – mondta lapunknak Lentner Csaba

A koronavírus megjelenésével visszaesett a kereslet világszerte, ez pedig szorosan kapcsolódik a kőolajárának zuhanásához – nyilatkozta lapunknak Lentner Csaba közgazdászprofesszor. Ismertette, a világon mindössze két ország nyerhet ezzel: Oroszország és Szaúd-Arábia. Mindkét ország leszavazta a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének napokban lezajlott bécsi konferenciáján a kitermelés mérséklését, sőt még az előző megállapodás hosszabbításához sem járult hozzá – fogalmazott. Rámutatott: ez azért válik előnyére a két hatalomnak, mert olcsón tudják kitermelni a kőolajat, óriási tartalékaik vannak, és a kitermelés is extenzív, tehát a költségvonzata szerényebb, szemben a többi olajexportáló országgal. Rázúdítják az olcsó olajukat a világra, és ezt az árversenyt a versenytársaik nem bírják. Ezáltal monopolhelyzet alakul ki, a közel-keleti országok többsége pedig gazdaságilag megrendülhet – hangsúlyozta.
A professzor hozzátette, hogy az Egyesült Államok palaolaj-termelésének csökkenését is előidézi majd az orosz–szaúdi kartell lépése. Egyértelművé válik, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia az amerikai olajveszteséget kívánja előidézni döntésével – emelte ki a professzor –, hiszen az amerikai palaolaj-kitermelés nagyon drága, így az oroszok és a szaúdiak által leszorított nyersolajárak arra késztetik az amerikai vállalatokat is, hogy az olcsóbb orosz és szaúdi olajból töltsék fel a készleteiket. Sok olaj van a piacon, a termelés csökkentésébe sem mentek bele az oroszok, vállvetve a szaúdiakkal, ráadásul Kína egyre kevesebbet igényel, hiszen válság sújtja.
A Magyar Hírlap kérdésére Lentner Csaba azt válaszolta, hogy a Mol részvényeinek jelenlegi tízszázalékos értékcsökkenése mellett további tíz százalékkal eshet az árfolyam néhány héten belül. Ennek oka, hogy a következő hetekben, hónapokban zuhan majd a Mol olajárbevétele a csökkenő kereslet miatt, folyamatosan esik majd a forgalom, hiszen a közúti közlekedés, a munkába járás és az áruszállítások jelentős korlátozásával nem lesz igény annyi üzemanyagra, mint korábban. Az autógyárak bevételei is apadnak, szintén a fizetőképes kereslet csökkenésének következményeként. Azokat az autókat, amelyeket kínai piacra szántak, aligha fogják felvásárolni magyar vagy más európai háztartások, vállalkozások, hiszen a probléma már nálunk is itt van. Lentner Csaba figyelmeztetett, az ebből eredően bekövetkező gazdasági világválságot – ellentétben az 1929-ben és a 2007–2008-ban kirobbant válsággal – nem a túlkínálat, hanem az alacsony kereslet okozza majd. Nem lesz, aki igénybe vegyen szolgáltatásokat, vagy autót vásároljon. Hosszú hónapok kellenek, mire a járvány mérséklődhet, és a gazdaság helyreáll – mondta a közgazdászprofesszor.
Visszavásárlási hullám a magyar tőzsdén
A Budapesti Értéktőzsde(BÉT) részvényindexe, a BUX 34 189,09 ponton zárt múlt pénteken, 6996,2 ponttal, vagyis tizenhét százalékkal alacsonyabban a két héttel ezelőttinél. A távirati irodának megküldött heti összefoglalójában a Equilor Befektetési Zrt. azt írta, a pánikszerű eladási hullámot kihasználva több magyar vállalat is saját részvényeket vásárolt vissza a héten. Heti összesítésben a vezető részvények mindegyike jelentősen, azaz tíz százaléknál nagyobb mértékben gyengült, de például a Mol, illetve az OTP többet, majdnem húsz százalékot esett. A Richter és a Magyar Telekom papírjai tizenegy százalékkal érnek jelenleg kevesebbet.
(MOA)