Ajánló

Csökkentett tananyagmennyiség a megjelent kerettantervekben

Tanuló és szorgalmas, de amellett játékos magyar gyerekeket szeretnék látni, akik követik őseik nyomát, mert akkor nem tévednek el a mai világban – mondta Kásler Miklós

Megjelentek a kerettantervek. A jelenlegi duplájára, húsz százalékra nő a pedagógusok által szabadon felhasználható időkeret. Kötelező olvasmány lesz Wass Albert és Herczeg Ferenc, az ajánlottak között van Ottlik Géza, Kertész Imre, Németh László és Esterházy Péter is.

Csökkentett tananyagmennyiség a megjelent kerettantervekben
Takaró Mihály irodalomtörténész, az Oktatási Hivatal szakértője, Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár, Kásler Miklós miniszter és Hajnal Gabriella, a NAT megújításáért felelős miniszteri biztos, a Klebelsberg Központ elnöke
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A megújult Nemzeti alaptanterv (NAT) egyszerre 21. századi, gyermekközpontú és hazafias szemléletű dokumentum – hangsúlyozta az emberi erőforrások minisztere a tegnapi sajtótájékoztatón, amikor bejelentette, hogy már elérhetők az Oktatási Hivatal honlapján a kerettantervek is. Kásler Miklós kiemelte: a NAT hosszas társadalmi egyeztetést követően nyerte el végleges formáját. Egységes rendszert alkot a hozzá kapcsolódó mintegy ötven kerettantervvel, utóbbiak meghatározzák a fejlesztési feladatokat, az ismereteket és a legfontosabb elsajátítandó fogalmakat – mondta a miniszter. Kifejtette: csökkentik és egyenletesebbé teszik a tanulói terheket, minden évfolyamon meghatározzák a tanulók heti maximális óraszámát. A pedagógusok kérései­nek megfelelően a tantárgyak éves időkeretének húsz százalékát tölthetik meg szabadon a tanárok, eddig ez tíz százalék volt. A cél, hogy a kerettantervekben részletezett ismereteket egy átlagos iskolában az alapóraszám nyolcvan százalékában el lehessen sajátítani, a fennmaradó időt pedig a felzárkóztatásra, tehetséggondozásra lehessen fordítani – magyarázta Kásler Miklós. Rámutatott: a tantárgyak többségében csökken a lexikális ismeretek mennyisége, az új kerettantervek modern módszertani elvekre épültek, hangsúlyos a kompetenciafejlesztés.

A magyar nyelv és irodalom, a történelem és az ének-zene tárgyak korszerű módszerekkel, válogatott tartalmakkal biztosítják a magyarság kulturális kincseinek, 1100 éves hagyományainak, történelmi tapasztalatainak megismertetését, megszerettetését, a kortárs irodalom tanítására fordítható órakeretben pedig a szaktanár szabad dönthet a tanítandó szerzőkről – közölte a miniszter. Hozzáfűzte, a természettudományos tárgyak kerettantervei a gyakorlatban alkalmazható tudást, természettudományos gondolkodást középpontba állító, úgynevezett science típusú tananyagot határoznak meg. A tankönyvellátás rendszerre felkészült a változások kezelésére, a könyvek átdolgozására, gyártására és szállítására, a munka zajlik, az új kiadványok kellő időben rendelkezésre állnak majd – szögezte le Kásler. Klebelsberg Kunót idézve kijelentette: tanuló és szorgalmas, de amellett játékos magyar gyerekeket szeretnének, akik követik őseik nyomát, mert akkor nem tévednek el a mai világban. A pedagógusoknak pedig Wass Albert szavait felhasználva üzent: „kőre építkezzenek, mert a kő megmarad, minden más elszalad”.

Az alaptanterv magyar nyelv és irodalom részével kapcsolatban korábban a legtöbb bírálat a „kihagyott” szerzők miatt érte a NAT-ot, bár a tárca akkor is jelezte, a kerettantervben benne lesznek a hiányolt írók. Most a közzé tett dokumentumokban megtaláljuk Ottlik Géza, Kertész Imre és Németh László nevét is, sőt a lista bővült Esterházy Péterrel. Igaz, ők az ajánlott, választható kategóriában vannak, míg kötelező olvasmány lesz Wass Albert Adjátok vissza a hegyeimet! című regénye és Herczeg Ferenc Az élet kapuja című műve (amelyet egyébként háromszor jelöltek irodalmi Nobel-díjra).

A gyerekek részvételével lehetne sztrájkot szervezni a NAT ellen – erről a Soros-féle TASZ jogásza, Zeller Judit beszélt egy fórumon a Bama.hu tudósítása szerint. A rendezvényen elhangzott, hogy tiltakozás, sztrájk és jogon kívüli eszközök – így a polgári engedetlenség – is a lehetőségek között van, bár a megjelent pedagógusok többségének kevésbé volt rossz véleménye a dokumentumról, mint a TASZ munkatársának. Eközben már húszezer aláírásnál tart a NAT-ot támogató petíció.