Ajánló

Az energetikai startupok idei legjobbjai

Bertalan Zsolt: Az energetikában is egyre gyorsabban megjelenő új kihívásokra keres valódi megoldásokat az MVM Edison startupverseny

Május végén rendezték meg a harmadik MVM Edison startupverseny döntőjét. A nyolc döntőbe jutott csapat közül hattagú zsűri választotta ki a három legötletesebbnek és piacképesnek ítélt találmányt. Első helyen végzett a Magnelit, az Incharge és a MET3R ZenCharge csapata.

Az energetikai startupok idei legjobbjai
A Magnelit csapatának igazán van oka az örömre, tagjai szerint győzelmük a piacra lépés szempontjából a legfontosabb
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A nyolc jelölt meghallgatásakor kitűnt, melyik az a négy, amelyikből kiválasztjuk a három legjobbat – mondta az eredményhirdetést követően Kóbor György, az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hozzátette, jól felépített bemutatóval akár a rosszabb üzleti modellű újítást is el lehet adni, az előadás mellett azonban az is sokat számított, szakmailag is kellően újszerű-e a fejlesztés. A harmadik szempontot illetően elmondható, hogy a jelöltek inkább az ötlet bemutatására figyeltek, de a pénzügyi kivitelezhetőségnek, a megtérülésnek is szerepet kell kapnia. Elmondta még, a pályázatot illetően gyakorlatias tematikát adtak meg, ismert helyzetekre, problémakörökre vártak atipikus megoldási javaslatokat. Két nyertes csapattal kapcsolatban megjegyezte, hogy egyikük találmánya több megoldást is megjelentet, míg a másik nyertes csapat olyan komoly szakmai megoldást kínál, amely megvalósíthatósága átfogó mérnöki ismereteket igényel és ezért érdemes tárgyalni róla.

Mi egy mágneses, moduláris okoslámpacsaláddal neveztünk a versenyre – mondta Kismartoni Zsolt, a Magnelit tagja, rögtön hozzátéve, hogy két dolog miatt is nagyon fontos nekik ez a díj. Egyrészt egy nagy tömeg és a zsűri is validálta a termékünket, valamint a most nyert összeggel be tudják indítani a sorozatgyártást, valamint marketingre is tudnak költeni. Kiemelte, igazából a piacra lépés szempontjából a legfontosabb ez a győzelem. Továbbá a nagyobb tételű gyártás miatt lejjebb tudják nyomni a költségeket, jobb áron tudnak gyártani.

Kismartoni Zsolt elmondta azt is, Magyarországra jellemző, hogy a fiatalabb korosztálynak is nagyon jó ötletei vannak, de a hangsúly inkább azon van, hogy milyen csapatot tudnak kialakítani. Nekik ezért volt nagyon hasznos ez a verseny által biztosított két hónapos képzés. Nagyon sok mindent tanultak magukról és egymásról – a csapat másik két tagja Pánczél Patrícia és Berger Dániel –, hogy hogyan tudnak minél hatékonyabban együttműködni, és mely területeken kell még fejlődniük. Ilyen terület az online világ, amellyel senki nem foglalkozott kimondottan, de remélik, hogy Dani, az „online varázslójuk” segítségével ezt a problémát is leküzdik.

Az InCharge szintén az MVM leányvállalatával fog együttműködni, hogy költségvetési tervüket pontosítsák, szerződést kössenek, és megkezdődhessen a termékfejlesztési munka
Az InCharge szintén az MVM leányvállalatával fog együttműködni, hogy költségvetési tervüket pontosítsák, szerződést kössenek, és megkezdődhessen a termékfejlesztési munka
Forrás: MH/Papajcsik Péter

Az InCharge csapat célja egy olyan, teljes körű applikáció fejlesztése, amellyel gyorsan és egyszerűen tervezhetővé válik bármilyen utazás, figyelembe véve az elektromos autó adatait, a töltőhálózatot, az időjárási körülményeket, valamint az útviszonyokat is.

Azt gondolom, hogy az Edison programja teljes mértékben hiánypótló Magyarországon. Van ugyan néhány olyan startupverseny, amely hasonló formában díjazza a startupokat, viszont olyan, amely kifejezetten energetikai beruházásokkal foglalkozna, nincsen – mondta lapunknak Putti Krisztián csapattag. Aláhúzta, az energetikával kapcsolatos kihívások az egész világon nagyon meghatározó problémák, és a következő évtizedekben azok is maradnak. Ehhez nagymértékű átalakulásokra van szükség. Ez a győzelem nekik még több munkát fog jelenteni, a következő másfél hónapban az MVM leányvállalatával, a Smart Future Lab Zrt.-vel fognak együttműködni, hogy költségvetési tervüket pontosítsák, majd szerződést kössenek és megkezdődhessen a termékfejlesztési munka. Ez körülbelül fél évig fog tartani, majd egy három hónapos tesztelés következik. Ha a tervek ebben az ütemben valósulnak meg, akkor 2020 második felében piacra dobhatják a terméküket – emelte ki Putti Krisztián.

A MET3R ZenCharge a villanyautók töltését szabályozza, a versengő töltési igények elosztásával
A MET3R ZenCharge a villanyautók töltését szabályozza, a versengő töltési igények elosztásával
Forrás: MH/Papajcsik Péter

A MET3R ZenCharge a villanyautók töltését szabályozza, a versengő töltési igények elosztásával, amivel egy egyre inkább aktuális kihívásra keresi, pontosabban kínál választ. A fejlesztők szerint néhány éven belül azzal szembesülhetünk, hogy egyes körzetekben túlterhelődik az elektromos hálózat az autók töltése miatt, ezzel a fejlesztéssel viszont lehetőség nyílna arra, hogy egy körzeten belül az elektromos járművek töltési idejét „eltolják”, egyenletessé tegyék – mondta Kenessey Tamás, a fejlesztőcsapat egyik tagja.

Mindez pedig azért fontos, mert a járművekhez mellékelt gyári töltő a lakossági 230V-os áramról működik. A töltési minimumigényeket – az időtartamot, illetve amikorra teljes töltöttségi szintet szeretnénk elérni – alkalmazáson keresztül lehetne majd megadni, ugyanilyen módon lehetne vezérelni a légkondicionáló berendezéseket is, amelyek a hazatérés időpontjára már lehűtenék a lakást – ezt már egy másik csapattárs, Pesti Csaba tette hozzá. A fejlesztők megjegyezték, Nyugat-Európában kedvezményes tarifával jutalmazzák az effajta energiatudatosságot. A fejlesztés várhatóan nem az internet-, hanem az annál stabilabb GSM-hálózathoz kapcsolódna, azt venné igénybe.

Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója azt hangsúlyozta, hogy az idei már a harmadik startupverseny volt, és ezúttal is hatalmas érdeklődés övezte, több mint száz ötlettel jelentkeztek a pályázók. Kiemelte: „A dolog lényege, hogy az energetikában is egyre gyorsabban jelennek meg újabb és újabb kihívások, ha pedig ezekre csak saját magunk próbálnánk meg megoldásokat találni, akkor az sokkal lassabban menne és sokkal belterjesebb is lenne, ezért nyitunk kifelé, és abban bízunk, hogyha minél több ember gondolkodik egy adott problémán, akkor csak jó megoldás születhet. Az egész verseny arról szól, hogy kihívásokat, trendeket próbálunk meg közvetíteni és ezekre várunk megoldásokat. Bízom benne, hogy a jövő évi verseny is nagyon nagy siker lesz és az ideihez hasonló remek ötletek érkeznek. Fontos hangsúlyozni, az, hogy ezen a versenyen három csapatot választottunk ki, nem azt jelenti, hogy az összes többivel nem foglalkozunk. Sőt, egész évben várjuk az ötleteket” – tette hozzá.