Ajánló

Ismét távol-keleti film vitte el az Arany Pálmát

Díjkiosztóval zárult szombaton a 72. Cannes-i Filmfesztivál: a dél-koreai Élősködők mellett Antonio Banderast is elismerték – Tarantino üres kézzel távozott a Croisette-ről

Bong Dzsunho dél-koreai rendező Élősködők (Gisaengchung/Parasite) című tragikomikus thrillere érdemelte ki az Alejandro González Inárritu vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. Cannes-i Filmfesztiválon.

Ismét távol-keleti film vitte el az Arany Pálmát
A Fesztiválpalotában rendezték meg szombat este a cannes-i mustra záróceremóniáját, ahol kiosztották az Alejandro González Inárritu elnökölte zsűri elismeréseit. Az Arany Pálmára érdemesnek egyöntetűen az Élősködők című, dél-koreai thrillert tartották – amit Inárritu hangsúlyozott is beszédében, amikor átadta Bong Dzsunho rendezőnek a fődíjat
Fotó: Fotók: AFP/Christophe Simon

A tavalyi japán győzelem (Kore-eda Hirokazu Bolti tolvajok című alkotása) után újra ázsiai film nyerte el a hivatalos versenyprogram fődíját a május 14-e óta tartó, 72. Cannes-i Filmfesztiválon: a dél-koreai Bong Dzsunho Élősködők című, családi drámába oltott, abszurdan szórakoztató thrillere. Noha az Arany Pálmára esélyes volt Quentin Tarantino, Terrence Malick, Ken Loach és Pedro Almodóvar legújabb alkotása is, a dél-koreai győzelem mégsem aratott nagy meglepést. Ugyanis a május 21-én, múlt kedden késő este bemutatott alkotás a Variety filmes szaklap tudósítása szerint már a premieren közel ötven perces ovációban részesült, az azt követő napokban pedig nagyon jó visszhangokat kapott a nemzetközi sajtóban (a kevés kiküldött hazai tudósító is nagyon szerette): a Le Monde és a Le Figaro francia napilap, de a brit The Guardian szerint is megérdemelten nyert a dél-koreai alkotás. Szintén az Élősködőket dicséri, de azért cannes-i viszonylatban meghökkentő volt hallani, hogy a zsűri egyhangúlag döntött a film mellett – amint arról a szombati díjkiosztón Alejandro González Inárritu, Oscar-díjas mexikó rendező beszámolt –, mivel az ítészek hagyományosan sokat szoktak vitatkozni a fődíjról.

A zsűrielnök az Arany Pálmát a szombati ceremónián Catherine Deneuve francia színészlegendával együtt adta át Bong Dzsunhónak, aki köszönőbeszédében kiemelte, mekkora hatást gyakorolt munkásságára Henri-George Clouzot és Claude Chabrol francia rendezők életműve. A hazájában utóbbi húsz évben végbemenő változásokról szólva a rendező elmondta, ma már nehéz elképzelni egy dél-koreai zsánerfilmet társadalmi és politikai üzenetek nélkül. „Ez lett a mi különlegességünk” – hangsúlyozta. Mun Dzsein dél-koreai elnök Twitter-üzenetben gratulált az alkotónak, a dél-koreai nép hatalmas ajándékának nevezve az Arany Pálmát. A mély családi drámát és a szociális egyenlőtlenségek okozta társadalmi erőszakot feltáró Élősködőket Magyarországon a Mozinet fogja forgalmazni, várhatóan októberben debütál majd hazánkban.

A szombati gálán adták át a seregszemle többi fontos elismerését is: az Inárritu vezette zsűri Nagydíját egy elsőfilmes, szenegáli–francia rendezőnő, Mati Diop kapta Atlantique (Atlanti-óceán) című alkotásáért, amely egy dakari munkásvilágban játszódó szerelmi történet, a rendezők közül pedig a belga testvérpárt, Jean-Pierre és Luc Dardenne-t ismerték el a Le jeune Ahmedért (A fiatal Ahmed). A zsűri díját megosztva kapta a francia Ladj Ly a francia külvárosokban tapasztalható rendőri erőszakról készített Les misérables (A nyomorultak) című első játékfilmje, valamint Kleber Mendonca Filho és Juliano Dornelles brazil alkotók misztikus westernfilmje, a Bacurau. Sokan várták, hogy Quentin Tarantino új filmje, a Volt egyszer egy... Hollywood legalább a forgatókönyves elismerést megkapja, de az amerikai rendező végül üres kézzel távozott, ugyanis a díjat a francia Céline Sciammának ítélték.

A versenyprogram alakítások terén is nagyon erős volt az idén, de az várható volt, hogy a férfiak mezőnyében Antonio Banderas bizonyul majd a legjobbnak, Pedro Almodóvar alteregójának eljátszásáért a Fájdalom és dicsőségben (Dolor y Gloria). Brit színésznőt viszont több, mint húsz éve nem tüntettek ki Cannes-ban, így nem kis meglepetést okozott, hogy a legjobb női alakítás díját az angol Emily Beecham vihette haza Jessica Hausner Little Joe című filmjének főszerepéért.

Újabb magyar kisfilmet is bemutattak

A cannes-i mustra kísérőrendezvényén, a Global Short Film Awards-on debütált Kámán Albert operatőr Hazug című kisfilmje. A fiatal rendező saját finanszírozásból forgatta a személyes ihletettségű alkotást, amelyet Bánkövi Dorottya költővel együtt írt. A filmhez Bánkövi Gyula, Erkel-díjas zeneművész komponált zenét. Kámán lapunknak elmondta, a Hazug hétköznapi traumákból, az emberi életet meghatározó bizonytalanságokból építi fel világát. (MM)

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom