Vélemény és vita
Nem teszik plakátokra
A bizalom értékes adomány, mert az ember saját jövőjét, önmagát teszi kockára azzal, hogy valakit vagy valakiket kitüntet vele
álláspont
Ha filmet, színdarabot nézünk vagy könyvet olvasunk, könnyű dolgunk van, hiszen egy más által végiggondolt történettel találkozunk, a mű és az alkotó által szabott határok és kötöttségek között tisztában lehetünk a szereplők cselekedeteivel, el tudjuk dönteni, ki a jó, ki a rossz, kit milyen szándék vezet, és céljai eléréséhez milyen eszközöket használ. Nem ennyire egyszerű a helyzet, ha a saját életünk, a saját időnk és terünk történéseit figyeljük.
Alapvetően nagy zaj vesz körül bennünket, ez nyilván következik a világ járvány utáni-közbeni, nem túl szívderítő állapotából, az Európában éppen zajló kulturális háborúból és itthon a közelgő választásból, hisz úgy fest, a turmixkoalíció eszközökben nem válogatva készül a megmérettetésre. Ennek köszönhető, hogy az utóbbi hetekben újabb és még újabb ellenzéki narratívák nyíltak, amelyeknek a közös céljuk valami dehonesztálót ragasztani a kormányra. Nem most kezdődött, hanem 2010 áprilisa óta tart. Talán hivatalba sem lépett Orbán Viktor, amikor a mai vádak egy részével tele volt a baloldali sajtó. (Ajánlom belenézni a hajdani lapszámokba.)
A cél persze érthető, látszatot kell teremteni mindenáron. „Társadalmunk háromszoros értelemben is recitált társadalommá vált: egyszerre határozzák meg az elbeszélések (reklámjaink és információink meséi), ezen elbeszélések idézetei, illetve végeérhetetlen recitálásuk.
Ezeknek az elbeszéléseknek megvan az a kettős, különös erejük, hogy hitté tudják alakítani a látást, és valóst tudnak készíteni látszatokból. Kettős megfordítás. Egyfelől a modernség – amely egykor a megfigyelni akarásból született, amellyel legyőzhetjük a hiszékenységet, és amely a valós és a látás közti szerződésen alapult – mostanság átalakítja ezt a viszonyt, és éppen azt láttatja, amit el kell hinni” – írja Michel de Certeau A cselekvés művészete című könyvében.
De mi történik, ha az éveken keresztül építgetett látszat mögött feltárul a valóság? Mint Karácsony Gergely Die Zeitnak adott interjújában, amelyben elmondta, hogy mi az, amit majd nem tesznek plakátokra, mert veszélyes lehet a választás kimenetelére. Vagy Cseh Katalin esete, amikor kiderült, más a gyakorlat és más az éveken át szajkózott politikai szöveg. Ebben az esetben kell elkezdeni a bizalomról beszélni.
Mindannyian különféle kötelékek és kapcsolatrendszerek között élünk, ezek legyenek akár személyesek vagy nyilvánosak, szerződésen alapulnak, amely szerződés lehet ténylegesen megkötött, mint a házasság vagy egy üzleti tranzakció, de lehet szokásokon nyugvó, hallgatólagosan elismert is. Ilyen vagy olyan, egy biztos, csak megbízható ember képes kötelékekbe lépni, azaz közösségi módon élni.
A megbízhatóság nem más, mint képesség az ígéretre, amelynek megtartásában a másik ember biztos lehet. Egyik oldalon igény, amivel elvárjuk a szabályszerű, becsületes és együttműködésre kész viselkedést, a másik oldalon pedig vállalás, amivel a választott vezetők előre meghatározzák a jövőbeni magatartásukat, vagyis saját személyükkel állnak jót egy még nem létező, de rajtuk is múló jövőért.
A bizalom értékes adomány, mert az ember saját jövőjét, önmagát teszi kockára azzal, hogy valakit vagy valakiket kitüntet vele.
Elnézve az összegyógyult, Gyurcsány Ferenc által vezetett magyar ellenzéket, az a kérdés motoszkál az emberben, a tapasztalatok és a felfeslő látszatok alól kitüremkedő valóságot elnézve, vajon tényleg elhihető, hogy azt teszik majd, amit a kampányban mondanak? Vajon van-e hitelük bármilyen ígéretre, és legyen szó bármiről, elegendő garancia-e a személyes jótállásuk?
(A szerző lapszerkesztő)