Manapság a környezetvédelem az egyik leginkább haladó és közkedvelt téma a közéletben és a gazdaságpolitikában egyaránt, ezt jól mutatja, hogy a múlt hónapban Davosban megrendezett világgazdasági fórumon (ahová a legtöbben magángéppel érkeztek) is ez volt a középpontban. Ehhez szorosan kapcsolódik a másik, egyre inkább „trendi” téma, az elektromos autózás. Azt mindannyian tudjuk, hogy a környezetvédelem a fenntartható jövő egyik kulcseleme, de azt már kevesebben, hogy az üvegházhatású gázok globális kibocsátásában a közlekedés tizennégy százalékban felelős, az autóipar eddig különösen sokat tett a szén-dioxid-szennyezés csökkentéséért, amit a hagyományos, benzin- és dízelüzemű autók „tisztábbá tételével” ért el.
Mégis a közvélemény az elektromos autózás megteremtésében látja leginkább a megoldást. Nem feltétlenül azért, mert az unió úton-útfélen a karbonsemlegességgel kardoskodik, ami azért, valljuk be, egyelőre csak egy szép ábránd. A napokban jelentette be a brit kormány, hogy Nagy-Britanniában az eddig tervezettnél öt évvel előbb, már tizenöt év múlva megtiltják
a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. Ehhez kapcsolódik, hogy Norvégiában tavaly az újautó-értékesítések 44 százalékát tették ki a tisztán elektromos gépjárművek, míg 2018-ban „csak” 37 százalékot.
Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy a britek időkorlátja a mostani viszonyokat figyelembe véve utópiának tűnik, Norvégia pedig egy elszigetelt világ az elektromos autózás tengerében is. Egyrészt azért mert ott a geopolitikai adottságoknak köszönhetően valóban szén-dioxid-mentes vízierőművekből nyerik az elektromos áram nagy részét, másrészt pedig Norvégia Európa és a világ egyik leggazdagabb állama. Vagyis a polgároknak lényegesen könnyebb megvenniük egy alsó-középkategóriás, húszmillió forintba kerülő Tesla3-as modellt, mint bárhol máshol. Nálunk például az évi eladott százötvenötezer új autóból mindössze 2500 a tisztán elektromos kocsi, amelyeknek az értékesítése ugyan növekszik, de még így sem éri el a két százalékot.
Ha pedig egy kicsit visszatérünk a földre, érdemes figyelembe venni a BMW vezetésének ez irányú álláspontját. Mégpedig azért, mert a BMW – a Mercedesszel együtt – a világ legnagyobb prémiumautó-gyártója és az egyik legismertebb „brand” globális szinten. Másrészt – ha egy kicsit hazabeszélünk – a nálunk épülő hatalmas autógyára a gazdasági növekedésünk meghatározó eleme lesz. A BMW pedig jelenleg több kockázatot, mint lehetőséget lát a teljesen elektromos jármű-technológiában, ezért továbbra is nagy hangsúlyt helyez a dízel- és benzinmotorok fejlesztésére, valamint a tetszés szerinti hajtáslánc beépítéséhez rugalmasan alakítható járműgyártásra, mint ahogy a debreceni üzem is ennek a filozófiának az alapján épül.
A teljesen elektromos járművek ugyanis még hosszú ideig túl drágák lesznek, elsősorban az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagok magas ára miatt. Az alapanyagárak a kereslet növekedése miatt később sem csökkennek. Az elektromos autózás elterjedésének a magas ár mellett az újratöltés technikai kihívásai jelentik a legnagyobb akadályt, a gyorstöltés ugyanis jelentősen csökkenti az akkumulátorok élettartamát. Emellett viszont fontos megjegyezni azt is, hogy a szintén mértékadó előrejelzések szerint a hagyományos energiahordozók közül az olaj és a gáz iránt az elkövetkező harminc évben nem csökken a kereslet, legfeljebb az energiamix alakul át egy kicsit. Egy ideig tehát nem kell attól tartani, hogy tisztán elektromos és karbonsemleges autók zümmögnek az utakon.
Kapcsolódó írásaink
Bogár László
Vírus és pánik
ĀA járvány járulékos kárai magánál a járványnál is nagyobbak lehetnek, de ez a médián múlik