Történelem

Néha egyetlen nap elég, Luther kalapácsa és az Armada vége

A reformáció kezdete és a spanyol világhatalom hanyatlása, így született meg a modern Európa

Néha egyetlen nap elég, hogy véget érjen egy korszak, ezt láttuk Konstantinápoly falainál, amikor a középkor hattyúdala felhangzott, amiről ennek a történelmi cikksorozatnak az első részében is olvashattunk. De mi történik akkor, amikor nem egy nap, hanem évtizedek alatt felgyülemlő feszültség robbant ki alapvető társadalmi változásokat és egy szerzetes egyetlen kalapácsütése megrepeszti az addig ismert Európa sziklaszilárdnak hitt bástyáját? Amikor a könyvek már nem a kolostorok mélyén porosodnak, hanem mindenki kezébe eljuthatnak? És amikor egy „legyőzhetetlen” hajóhad szinte deszkákra hullott elemeire süllyed el a hullámokban, megnyitva az utat egy új világbirodalom felemelkedéséhez?

Néha egyetlen nap elég, Luther kalapácsa és az Armada vége
Luther kifüggeszti 95 tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. A reformáció kezdete, 16. századi európai történelmi jelenet festményszerű illusztrációban
Fotó: Mesterséges Intelligencia által, egyedi grafikai generálással készült illusztráció

Ez a cikk 16. század legjelentősebb eseményével foglalkozik. Egy korszaké, ahol Luther Márton szavai erősebbek lettek a pápai bulláknál, a könyvnyomtatás gyorsabb és pusztítóbb volt a kardnál, és ahol az Atlanti-óceán hullámai döntöttek birodalmak sorsáról.

A wittenbergi kalapácsütés, Luther és a korszak felrobbanása

A 16. század Európája, annak népeivel, uralkodó házaival együtt, rendkívül nyugtalan volt. A középkor szilárdnak hitt rendje recsegett-ropogott. A parasztok elégedetlenül görnyedtek az adó és robot terhe alatt, miközben a nemesség és a királyi udvarok igyekeztek saját hatalmukat növelni. Az egyház, amely addig az európai élet minden szegletét átszőtte, a keresztségtől a halotti miséig, lassan elvesztette erkölcsi tekintélyét.

A pápaság Avignonba költözése (1309–1377) és a nyugati egyházszakadás (1378–1417) megrendítette a hívők bizalmát. Az emberek azt látták, hogy a szent hivatal is lehet világi, hatalmi játszmák túsza. A fekete halál után pedig, amely a 14. század közepén Európa lakosságának felét elpusztította, sokan úgy érezték, az egyház nem tud választ adni a világban zajló rettenetes eseményekre. A búcsúcédulák árusítása, vagyis pénzért megvehető bűnbocsánat árusítása, szimbóluma lett annak, hogy a mennyei ígéreteket földi valutára váltják.

Ebben a világban nőtt fel Luther Márton (1483–1546). Egy középosztálybeli család gyermeke volt. Apja bányászként igyekezett a családját eltartani, fiát mindenképpen a jogászi pályára szánta, hogy a család végre felemelkedhessen a nyomorúságos körülményekből. A fiatal Luther azonban egy heves zivatarban megrémült a villámlástól, és fogadalmat tett Szent Annának, ha túléli a vihart, mindenképpen szerzetesnek áll. Így is lett! Az ágostonrendi kolostor fogadta be, majd papként és hittudósként Wittenbergbe vitte tovább az útja.

A középkori egyház válsága

Luther nem lázadónak született. Szenvedélyesen kereste Istent, de amit talált, az inkább félelem volt és bűntudat. A gyónások végtelen láncolata, a vezeklések, a kolostori fegyelem, mind kevésnek tűnt számára. Életében az igazi fordulót az hozta meg, amikor a Szentírás tanulmányozása közben rálelt a római levél soraira: „Az igaz ember hitből él.” Ez lett később tanításának alapja, az ember üdvösségét nem jócselekedetekkel vagy pénzen vett bűnbánatokkal válthatja meg, hanem Isten kegyelméből és a hit által.

Amikor a wormsi birodalmi gyűlésen (1521) felelősségre vonták, Luther válasza, amely azóta szállóigévé vált, így hangzott: „Itt állok, másként nem tehetek. Isten engem úgy segéljen.”. Luther sziklaszilárd hitvallásának lényegét ez a válasz minden szempontból megmutatja.

1517 október 31-én Luther kifüggesztette 95 híres tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. Talán nem kalapáccsal, talán nem ünnepélyesen, de az biztos, hogy innentől kezdve gondolatai már futótűzként terjedtek tovább. A tételei éles kritikát fogalmaztak meg a búcsúcédulák és az egyházi visszaélések ellen. Ami addig a templomok árnyékában suttogás volt, most nyilvános kiáltvány lett.

Hogyan terjedtek Luther tanai és milyen társadalmi változásokat hoztak?

És itt lépett színre a korszak új fegyvere, a nyomtatás. Gutenberg találmánya nélkül Luther talán csak egy névtelen szerzetes maradt volna. De a frissen alapított nyomdákban röpiratok, prédikációk, bibliafordítások százai-ezrei készültek el. A lázító szövegek, amelyek addig kézírásos másolatokban vándoroltak kézről-kézre, most hetek alatt különböző országokban több példányban jelentek meg. A Biblia először került a nép kezébe a saját nyelvén, németül, franciául, angolul. A szavak szabaddá tették az embereket.

Gutenberg olvasás közben a könyvnyomtatás feltalálásakor. Festményszerű illusztráció a Gutenberg Biblia és a mozgatható betűs nyomdagép történelmi pillanatáról.
Gutenberg olvasás közben a könyvnyomtatás feltalálásakor. Festményszerű illusztráció a Gutenberg Biblia és a mozgatható betűs nyomdagép történelmi pillanatáról
Fotó: Mesterséges Intelligencia által, egyedi grafikai generálással készült illusztráció

„Az emberekhez úgy kell szólni, hogy megértsék. Nem az udvarok nyelvén, hanem úgy, ahogy a piacokon és a konyhákban beszélnek.” Egy korabeli anekdota szerint Luther így fogalmazott a Biblia németnyelvű fordításáról.

Luther tanai nemcsak vallási, hanem politikai lavinát is elindítottak. A fejedelmek, akik addig Róma tekintélye alatt álltak, most lehetőséget láttak hatalmuk megszilárdítására. A reformáció így lett egyszerre lelki megújulás és hatalmi játszma része is. A német parasztok is Luther zászlaját lengették a parasztháborúkban, igaz Luther maga megrémült a radikalizmustól, és elhatárolódott tőlük.

A katolikus egyház sem maradt tétlen. Elindult az ellenreformáció, a tridenti zsinat (1545–1563) határozataival. A katolikus hit alapvetéseit megerősítették, a papság képzését szigorították, új szerzetesrendek, például a jezsuiták, születtek, akik missziós buzgalmukkal és iskoláikkal világszerte terjesztették a katolicizmust. A pápaság tekintélyét megpróbálták helyreállítani, de a régi egység soha többé nem tért vissza.

És ekkor csapott át a hitvita véres háborúk sorozatába. A német parasztháború (1524–1525) több százezer életet követelt; a francia vallásháborúkban (1562–1598) egész városokat mészároltak le, a Szent Bertalan-éji vérengzésben több ezer hugenotta pusztult el egyetlen éjszaka alatt. De mindez eltörpült a harmincéves háború (1618–1648) mellett, amely egész Európát lángba borította.

Vallásháborúk és Európa vérzivataros évszázada

A háború a Német-római Birodalomban kezdődött, de szinte minden nagyhatalom belesodródott. A katonák egymást pusztították, de sajnos a polgári lakosság is a pusztítás tárgyává vált. Falvakat, városokat égettek fel, éhínség és járvány söpört végig a kontinensen. Becslések szerint 8 millió ember vesztette életét, ez akkoriban, Európa lakosságának mintegy ötöde lehetett. Németország egyes területein a lakosság 30–40%-a tűnt el, egész falvak néptelenedtek el, a földek parlagon maradtak, városok néptelenedtek el.

A harmincéves háború volt Európa legpusztítóbb konfliktusa az első világháborúig. A vesztfáliai béke (1648) végül nemcsak véget vetett a vérontásnak, hanem új alapokra helyezte az európai politikát, elismerte a felekezeti megosztottságot és megszületett a modern államrendszer egyik sarokköve, a szuverén nemzetállam elve.

A reformáció tehát kettévágta a nyugati kereszténységet, de egyúttal tanai egy új világot is felépítettek. Az egyén lelkiismerete és a szabad vélemény kimondása többé nem volt teljesen tiltható. A könyvek szárnyra keltek, és a világ soha többé nem lett olyan, mint azelőtt.

Amikor választani kell Luther és a tenger között

Őszintén szólva, nehéz volt eldönteni, miről is írjam meg a 16. század történetének „csúcspontját”. Egy szerzetes kalapácsütése Wittenbergben, vagy egy hajóhad, amely az Atlanti-óceán hullámai nyeltek el? Ez olyan, mintha valakitől azt kérnénk, inkább a villámot választaná vagy a vihart. Az egyik megráz, a másik elsodor. És mivel a történelemben semmi sem tiltja, hogy mindkettő legyen fontos, lássuk most azt az eseményt, amikor a hullámok döntöttek birodalmak sorsáról.

A „legyőzhetetlen” had és a vihar, ami legyőzte

1588 nyarán II. Fülöp spanyol király büszke flottája, a Spanyol Armada, 130 hajóval és közel 30 ezer emberrel futott ki a spanyol kikötőkből, hogy meghódítsa a protestáns Angliát és trónjáról eltávolítsa I. Erzsébet királynőt. A katolikus világ úgy tekintett erre a hadjáratra, mint Isten bosszújára a reformáció gyermekei ellen.

Az angolok azonban nem maradtak tétlenek. Sir Francis Drake és Lord Howard vezetésével manőverezhetőbb, gyorsabb hajókkal megtámadták a spanyolokat. A csata döntő fordulatát a „tűzhajók” bevetése hozta meg, Anglia üresen gyúlékony anyagokkal megrakott, lángoló hajókat küldött az Armada horgonyzó flottája közé, amelyek szinte azonnal pánikot keltettek és szétzilálták a spanyolok zárt hadirendjét.

A Spanyol Armada bukása 1588-ban, viharos tengeri csata festményszerű illusztrációban, lángoló gályák és sötét hullámok között.
A Spanyol Armada bukása 1588-ban, viharos tengeri csata festményszerű illusztrációban, lángoló gályák és sötét hullámok között
Fotó: Mesterséges Intelligencia által, egyedi grafikai generálással készült illusztráció

Az időjárás is az angoloknak kedvezett, a La Manche-csatorna viharai és az északi tengeri orkánok is az ő szolgálatukba állt. A spanyol flottának nemcsak az angol ágyúkkal, hanem a kegyetlen időjárással is szembe kellett néznie. A hajók tehetetlenül észak felé sodródtak, majd Írország partjainál zátonyra futottak. Szinte teljes volt a pusztulás, az Armada kevesebb mint fele tért vissza Spanyolországba, azok is szinte roncsként. Becslések szerint 20 ezer ember veszett oda a csatában, a viharra bízva életét.

Anglia felemelkedése, Spanyolország hanyatlása

Az Armada bukása több volt, mint egy tengeri ütközet kudarca. Ez volt a pillanat, amikor Anglia először vált igazi tengeri hatalommá. A protestáns királynő győzelme megerősítette országát, és elindította azt a folyamatot, amelyből évszázadok alatt megszületett a Brit Birodalom.

Spanyolország számára az Armada veresége egyben a hanyatlás szimbólumává is vált. A világ legnagyobb katolikus hatalma, amely addig aranyat és ezüstöt hegyekben rabolt az Újvilágból, most megtapasztalta, hogy a birodalmi álmok sem legyőzhetetlenek. Az Atlanti-óceán fölötti ellenőrzés lassan, de biztosan az angolok és a hollandok kezébe került, és ezzel új korszak indult. A globális kereskedelem, a gyarmatosítás és a tengeri birodalmak kora.

Zárás, amikor a történelem kereke irányt váltott

A 16. század tehát két hatalmas hullámverést hozott, az egyik Luther szavaiból indult ki, a másik a tenger viharain született. Az egyik belülről szaggatta szét Európa szellemi egységét, a másik kívülről rajzolta át a világ hatalmi térképét.

Mi a tanulság? Nem létezik olyan, hogy „legyőzhetetlen”. Sem egy birodalom, sem egy flotta, sem egy eszme nem marad örökké változatlan. A történelem kereke mindig fordul egyet, és a kérdés csak az, hogy merre sodorja az embert, a szavak, vagy a hullámok ereje felé.

Ízelítő a következő részből

Sorozatunk most lezárult fejezete Luther kalapácsütéseiről és az Armada pusztulásáról szólt, a két eseményről, amelyek alapjaiban formálták át a 16. század világát. De van még egy történet, amely már itt, a 16. század végén bontakozott ki és a következő évszázadot vérbe, tűzbe és romokba borította, a harmincéves háború.

Már most ebben a cikkben említettük, hiszen gyökerei a reformáció talaján fejlődtek ki, de igazi, mindent elsöprő viharrá a 17. században alakult. A háború, amelyben milliók vesztek oda, falvak tűntek el a térképről, és amely végül a vesztfáliai békével zárult, új politikai rendet alakított ki Európában. Nem véletlenül szokták úgy emlegetni ezt a korszakot, hogy a modern nemzetállamok bölcsője ebben a vérzivatarban született meg.

A sorozat harmadik részében tehát visszatérünk ehhez a hatalmas konfliktushoz. Megmutatjuk, hogyan lett egy vallási szikrából kontinenseket lángba borító tűzvihar, és miért tekinthetjük a harmincéves háborút a világpolitika egyik legfontosabb fordulópontjának?

Kapcsolódó írásaink