Történelem
Vajon Nofertiti szépsége ihlette a szent maja időszámítást?
A királynő és a naptár

Hogyan létezhetne bármilyen kapcsolat Egyiptom legszebb királynője és egy óceánnyira kifejlesztett titokzatos ősi naptár között? Hogyan ihlethetett Egyiptom leggazdagabb és legfényűzőbb királynőjének csillogása, aki a történelem első vallási forradalmárának a felesége volt, egy furcsa, 260 napos szent naptárat, amelyet valahol Mexikó dzsungelében fejlesztettek ki több mint háromezer évvel ezelőtt?
Mi a maja naptár?
Egy férfi, akinek az arca ráncos az időtől, a horizontot nézi. Tömjénezni kezd, ahogy Nofertiti tette az ókori Egyiptomban. Ő egy maja „nappali őrző”, aki Guatemala felföldjén él. Napról napra számolja, évezredekkel később, ősei szent 260 napos naptárának neveit. Messze attól, hogy eltűnjön a dzsungelben és kihaljon, a maja kultúra továbbra is fennmarad és virágzik Mezoamerikában. Továbbra is betartják eredeti vallási rituáléik naptárát, amely egyedülálló a világon. Eredetileg Tzolk'innek vagy Cholq'ijnek („napok számlálása”) hívták.
Érdekes módon ennek a különös, az ókori civilizációk között egyedülálló naptárnak a keletkezését soha nem sikerült kielégítően megmagyarázni, és vadonatúj kutatások döbbenetes felfedezéseket tesznek születésével kapcsolatban, amelyeknek még mélyrehatóbb következményei vannak.
A maja világ eddigi legrégebbi, megerősített naptárjellel ellátott felirata a guatemalai San Bartolo lelőhelyéről származik. 2022-ben David Stuart és munkatársai a következőket magyarázták:
„A maja régió legkorábbi ismert naptári jelölése a guatemalai San Bartolóban található, Kr. e. 300 és 200 között. A „7 Szarvas” jel egy napot jelöl a 260 napos jósló naptárban, amelyet ma is használnak Mezoamerikában és az őslakos maja közösségekben.” (Allen, 2017)
Egy még régebbi naptári feljegyzést találtak az Oxtotitlán-barlangban, amely Kr. e. 900-500-ból származik. Az 1-c festménynek nevezett kép egy korai tollas kígyót ábrázol. A festmény mögött egyetlen fekete kör látható. Arnaud F. Lambert ezt és a többi festményt nagyon korai naptári jelképeknek értelmezte, amelyek a 260 napos szent naptárhoz kapcsolódnak, és a helyi uralkodók és isteni ősök nevének jelölésére szolgáltak, írja az ancient-origins.net.