Történelem

Nem ott volt a Rephaim völgye, ahol eddig hittük?

Egy új kutatás szerint a bibliai Rephaim völgye nem Jeruzsálem közelében, hanem az Elah-völgy keleti részén, Gáth filiszteus városának hatósugarában helyezkedhetett el

Egy új tanulmány megkérdőjelezi a bibliai Rephaim völgyével kapcsolatos régóta fennálló hiedelmeket, és új perspektívát kínál a völgy elhelyezkedéséről és történelmi jelentőségéről. Sabine Kleiman kutató szerint a völgy az Elah-völgytől keletre, az ókori filiszteus városhoz, Gáthhoz közelebb feküdhet, nem pedig Jeruzsálem közelében, ahogyan azt hagyományosan gondolták.

Nem ott volt a Rephaim völgye, ahol eddig hittük?
Egy új kutatás szerint a bibliai Rephaim völgye nem Jeruzsálem közelében, hanem keletebbre, az Elah-völgy térségében, Gáth városának közelében helyezkedhetett el
Fotó: Bridgeman Images via AFP

Kleiman következtetéseit, amelyeket a Scandinavian Journal of the Old Testament című folyóiratban tett közzé, régi térképek, történelmi feljegyzések és bibliai hivatkozások újravizsgálatából vonta le .

Azzal érvel, hogy a korábbi kutatások teret hagytak a kételyeknek, és hogy a földrajzi és történelmi nyomok egy másik környezetre utalnak, amely a völgyet szorosabban összekapcsolja az alfölddel és a filiszteusok területével.

A csatatér a filiszteus hatalomhoz kötődik

A Rephaim völgye szerepet játszik a bibliai történetekben, különösen Sámuel 2. könyvében és a Krónikákban, ahol a Dávid és a filiszteusok közötti csaták helyszíne.

Kleiman úgy véli, hogy ezek a beszámolók Gát erős politikai jelenlétét tükrözik a térségben a Kr. e. 10. és 9. században. Szerinte Gát meghatározó erő maradt egészen addig, amíg az arámiak el nem pusztították az i. e. 9. század második felében.

Kleiman megkérdőjelezi azt a közhiedelmet is, hogy a völgy neve mitikus óriásokra utal. Míg a későbbi hagyományok félelmetes lényekként ábrázolták a Rephaimokat, Kleiman rámutat, hogy a 2Sámuel 21-ben leírt alakok inkább elit harcosoknak tűnnek – képzett harcosoknak, akik figyelemre méltó képességekkel rendelkeznek –, nem pedig természetfeletti óriásoknak.

A Rephaim-völgy nem Jeruzsálemben található

Elemzésében Kleiman felhívja a figyelmet a nagyhatalmú gáti Ráfá családra. Azt javasolja, hogy a völgyet erről a befolyásos csoportról nevezhették el, amelyet a bibliai szövegekben „Ráfá fiai” néven ismernek.

A régióban talált feliratok alátámasztják azt az elképzelést, hogy a Rephaim név inkább ehhez a családhoz köthető, mint legendákhoz.

Kleiman tanulmányának egyik fő témája a Dávid győzelmeihez kötődő Baal-Perazim helye. Támogatja Claude Conder felfedező 19. századi javaslatát, aki Baal-Perazimot az Ain Fâris nevű forrás közelében, a mai Nahalin várostól nyugatra helyezte el.

Megjegyzi, hogy ez a hely a Naḥal 'Eẕyona mentén fekszik - az Elah-völgy természetes folytatása, amely összeköti az alföldet a Hegyvidékkel.

A földrajz alátámasztja a Gath-hoz való kapcsolatot

Kleiman szerint ez az útvonal megerősíti a völgy és Gát befolyási területe közötti földrajzi kapcsolat elképzelését. Számára a bizonyítékok arra utalnak, hogy a Rephaim völgye nemcsak csatatér volt, hanem egy olyan régió, amelyet Gát politikai és kulturális hatalma alakított.

Az ismert történetek és a földrajz újbóli vizsgálatával Kleiman új nézőpontot kínál a völgyről – olyat, amely nem a mítoszokban, hanem a történelmi és regionális kontextusban gyökerezik.

Kapcsolódó írásaink